Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Elisa

Hur sparar jag bäst bilder från iPhoto till extern HD?

Rekommendera Poster

Elisa

Hej!

Lägger den här frågan här dels därför att jag inte hittar ngn bättre rubrik och dels för att få lättförståeliga förklaringar. Har haft mac ganska länge, men kan inte så mycket.

Jag skulle vilja samla alla foton från mina datorer på en och samma externa hårddisk som sedan ska säkerhetskopieras mot molnet. Till detta har jag My passport for Mac med fabriksinställda formateringen Mac OSX Extended (journalförd), på 2T. Igår exporterade jag samtliga ca 18000 bilder från min äldre Macs iPhoto ´09. När jag kollade den externa hårddisken låg alla bilder där, men som enskilda filer (ej album) och i total oordning utan att man heller kunde få fram ngt kring vilket datum kortet var taget (det dyker upp om jag importerar till Bilder i nya Macen men inte när jag tittar direkt på hårddiken). När fotona ligger så är det totalt omöjligt att hitta bland dem eller använda dem, och jag får ingen översikt. Finns det inget sätt att de enskilda händelserna från iPhoto kan följa med till den externa hårddisken? Eller måste jag manuellt göra en mapp för varje enskild händelse?

Testade också att som en alternativ väg göra en TM-backup för bara iPhoto, men det alternativet verkade inte finnas. Och i backupen som gjordes kunde jag sedan inte öppna iPhoto (vill minnas att det stod att åtgärden inte kunde utföras men minns ej helt nu).

Hjälp, vad gör jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82

Om du ska tanka in bilderna i iPhoto eller Bilder (eller ett annat biblioteksprogram) så spelar det ingen roll att de ligger i en röra. Programmen kan enkelt dela upp bilderna per datum vid importen.

Men vill du i Finder se bilderna per händelse så måste du exportera varje händelse för sig, till en egen mapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Datum när kortet är taget är lagrat i bildens metadata även kallad Exif, detta är information som Finder inte kan visa så det är skälet till att du inte ser denna information när du tittar i Finder. Finder visar bara när bilden skapades i datorn / hamnade i datorn och modifierades i datorn, inte när bilden togs från början.

Iphoto lagrar bilder i sin egen databas, denna struktur kan inte exporteras genom att du exporterar bilder. Däremot kan du göra en kopia av databasen och lägga på en extern hårddisk (det är bara att dra över iPhoto library till en extern hårddisk, det görs en kopia automatiskt eftersom Mac inte flyttar mellan hårddiskar utan kopierar). Men den databasen får du inte upp i en molntjänst.

Det finns en lösning för att bibehålla strukturen på en molntjänst: Ersätta iPhoto med Bilder, och sen köra upp i iCloud bildbibliotek. Icloud bildbibliotek synkar med Bilder och behåller samma struktur som i Bilder. Så med iPhoto library importerad i Bilder har du kvar dina album etc och de syns även på iCloud bildbibliotek.

Bilder kommer med nyare Mac OS, om du inte har Bilder redan i din dator så har du ett äldre operativsystem. Det kan vara så att din äldre Mac är för gammal för ett nyare operativsystem med Bilder, det vet jag inte (för jag vet inte hur gammal din gamla Mac är :) ). Men om du har en nyare Mac med Bilder så kan du ju ta vägen via den, alltså kör över ditt iPhoto library från den gamla Macen till en nyare, importera i Bilder och kör upp på iCloud bildbibliotek. Du kan gå via en extern hårddisk för detta.

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Hej igen!

Tack för tipsen! Igår kopierade jag utan problem över hela Bilder-biblioteket från min nyare dator till min externa HD. Sen skulle jag göra samma sak med iPhoto-biblioteket i den äldre datorn, men då måste jag ha gjort något fel, för då fick jag felmeddelandet att My passport för Mac inte kunde ändras och att jag därför inte kunde flytta över objektet. Fick sen ngn typ av alternativ där jag kunde skriva in mitt lösenord och gjorde det. Trodde att det handlade om att tillåta kopieringen av iPhoto men det som hände var att jag sedan inte kunde öppna ngn av iPhoto-biblioteken, vare sig på min externa HD eller på min äldre mac. Får felmeddelandet "Det går inte att öppna det aktuella bildbiblioteket med den här versionen av iPhoto. Du har ändrat ditt bildbibliotek med en senare version av iPhoto. Avsluta och använd den senare iPhoto-versionen."

????

Så nu har jag alltså alla mina bilder från min äldre Mac som jag redan exporterat på vanligt sätt fortsatt oordnat på min externa HD, och kan inte komma åt iPhoto alls.

Provade att importera några av de oordnade bilderna i Bilder på den nyare datorn, men då hamnar de bara på det datum då filen sparades, trots att Bilder kan se att de togs 10 år tidigare.

Så nu är min fråga om kan jag göra ngt av följande alternativ:

- Komma åt iPhoto igen (vore ju det bästa!)

- Få bilder att sortera de oordnade bilderna efter det datum de togs

- Ngt annat sätt att komma förbi det faktum att hälften av mina bilder nu ligger huller om buller.

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Kan tillägga att min äldre dator inte var uppkopplad till nätet på ngt sätt så jag vet att jag inte laddat ner ngn nyare version.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

En sak till:

Jag gjorde också en TM-kopia av min äldre mac, men när jag går in på den från min nyare mac står bla iPhoto som att den inte kan öppnas då den finns på en säkerhetskopia, så det verkar inte gå att gå den vägen heller. Eller ska det se ut så fast jag ändå kan återskapa iPhoto från den externa HDn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Om du har ditt iPhoto-bibliotek på en TimeMachine så markera det i TM och återskapa. Du behöver återskapa - dvs kopiera tillbaks det till din dator - för att öppna och köra biblioteket i iPhoto. TimeMachine är inte gjort för att köra program ifrån.

Jag vet inte vad som hänt med din My Passport, men om Bilder i din nyare dator har öppnat iPhoto biblioteket så kan biblioteket ha blivit nyare än din iPhoto kan hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Bilder i din nyare dator kan läsa iPhoto biblioteket, du behöver inte iPhoto för det - du får en fråga då om du vill migrera iPhoto till Bilder, dvs göra ett Bilder-bibliotek av iPhoto-biblioteket. Då bör händelser etc finnas intakt.

Jag minns inte längre hur exporten är i iPhoto, men om Bilder inte läser in när bilden har tagits så har den infon inte exporterats. I Bilder kan man ställa in vilken information som ska tas med när en bild exporteras, jag har för mig att man kan det i iPhoto också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Tack Rafael!

Ska testa att återskapa iPhoto från TM, och sen återkomma hit för att se så att det nya försöket att säkerhetskopiera biblioteket blir rätt.

(Bilder kan se när fotot är taget men sorterar inte i första hand efter det utan efter när bildfilen skapats. Däremot såg jag när jag markerade en av bilderna i Bilder att jag kunde välja alternativet "Lägg till i Ögonblick", och då sorteras fotot rätt tidsmässigt, men inte uppdelat i album som i iPhoto. Men det spelar ju mindre roll om jag bara får kopierat över iPhoto-biblioteket som tänkt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Finns det förresten någon risk med att återskapa från TM-kopia? Så att jag inte blir sittande med att inget fungerar på gamla macen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Bilder fungerar lite annorlunda än iPhoto. "Ögonblick" i Bilder motsvarar "Händelser" i iPhoto, det är helt enkelt ett annat program. :) Mappen "Alla bilder" är en smart mapp som bara visar alla bilder sorterad efter inläggsdatum i programmet. "Bilder" i Bilder visar Ögonblick, sorterat efter när bilder togs. Bilderna som du lägger in i Bilder ska automatiskt också finnas och sorteras under Ögonblick. Det är lite förvirrande att "Bilder" är Ögonblick det borde heta "Ögonblick"...

TimeMachine kopian du har är kopplad till din gamla dator, inte din nya. Om den ska användas till den nya datorn så får du en fråga om det och då gör den om kopplingen. Det ska gå bra att återskapa en enskild fil utan att TM kopplas till den nya datorn - om den kopplas till den nya datorn försvinner kopplingen till den gamla, lägger den nya kopior kan du inte läsa från den gamla för det går inte att läsa in en TimeMachine som är nyare än det system som finns i datorn som läser in det.

Så vill du vara helt på den säkra sidan så återskapa på den gamla inte den nya, det är så lätt att trycka fel...

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Tack för förtydligandet kring Bilder, då förstår jag lite mer.

Nu har jag försökt återskapa Iphoto från Time machine men vet inte om jag gör rätt, för hur som helst kommer jag inte in i iPhoto efter att jag försökt återskapa den.

Hur gör jag exakt för att återskapa? Har testat att återskapa iPhoto och fick då godkänna detta via lösenord, men inget mer hände. Om jag går in på time machine-back ups från idag hittar jag lätt iPhoto Library men inte på en tidigare backup. Aaaaahhhh - vad gör jag för fel? Tänkte att detta med att göra kopior av fotona på extern HD skulle vara enkelt, men det känns som att det bara krånglar till sig mer och mer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Eftersom frågan nu blivit en annan: hur kommer jag åt iPhoto igen, startade jag en ny tråd och avvaktar med den här tills det återigen handlar om att spara bilderna på bästa sätt. Hoppas att du Rafael kan tänka dig att skriva där istället. Uppskattar verkligen all hjälp jag har fått från dig både nu och tidigare! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Nu har jag kommit in i iPhoto igen och tack vare Raphael fick jag koll på vilket fel jag gjorde! Tusen tack för det! Nu håller iPhoto Library på att kopieras över till min externa hårddisk.

Så förhoppningsvis kommer jag sen att sitta med två olika bibliotek (Iphotos med äldre bilder och Bilders med nyare). Vad är nästa steg?

Tänkte låta dem gå över stationär hårddisk så att alla bilder hamnar i ett Bilder-bibliotek som också kan tankas upp i molnet (iCloud) men Bilder i den stationära macen har inte velat importera Bilderbiblioteket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Kolla så att det är samma version av Bilder och Mac OS i den dator som öppnar Bilder Library som det är i den dator som sparade Bilder Library, eller att det är en nyare version. Det bör inte vara en äldre version.

Bilder kan öppna iPhoto Library så du kan migrera dit. Nu hanterar Bilder och iPhoto en del saker annorlunda, Händelser i iPhoto hamnar som Album i Bilder. Iaf, när allt finns i Bilder kan du föra över till iCloud bildbibliotek.

Under Bilder - Inställningar - iCloud hanterar du iCloud bildbibliotek. Det kan ta tid föra över många bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Elisa

Bilder på den stationära macen verkar inte vilja hantera mina två bibliotek (Bilder och iPhoto) utan att växla mellan biblioteken. Hur ska jag göra för att integrera allt i samma bibliotek?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Bilder har tyvärr inte en enkel lösning för att slå ihop bibliotek, men det finns detta tilläggsprogram som ordnar spenaten:
https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/

Sen går det ju att importera bilder från iPhoto-biblioteket in i ett Bilder-bibliotek, alltså inte öppna iPhoto biblioteket nu utan importera dvs läsa in bilderna från iPhoto biblioteket in i Bilder. Men du får inte med strukturen i olika album om du har olika album i iPhoto.

I Bilder: Arkiv - Importera, väljer nu Bilder i filhanteraren under Media och där ska du se ditt iPhoto-bibliotek, nu kan du välja alla bilder och så importeras dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bjorma

Någon som vet om man kan importera bilder från iPhone till Windows under Parallels.

Jag försöker göra som jag gjorde på PC men inget händer annat än att jag får upp en hårddiskikon Internal Storage.

På PC när man öppnade telefonen fanns an knippe mappar där med kryptiska namn - men inne i dessa mappar fanns bilder i poster om ungefär 1000 i varje mapp i nummerordning.

Jag vill helt enkelt bara kopiera över dem för att få backup på dem och kunna bläddra bland dem med tex Irfan Wiew.

...jag testade i Macmiljön och då kunde man i Bilder importera men då hamnar de ju i det programmet och inte bara som jag vill i en eller flera mappar.

Hade 4685 bilder eller nåt från början och över 10.000 i telefonen och jag klickade på Importera alla och det rasslade bilder länge och väl men jag uppfattade det som att den bara visade upp vad som fanns i telefonen - inte att de importerades.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bjorma

Sorry!

Jag upptäckte inte att det fanns en fråga i telefonen om jag skulle tillåta datorn att se bilderna.

När jag gjorde det såg det ut ungefär som jag är van med ett antal mappar ;-))

Kanske någon med befogenhet kan ta bort de här 2 förvirrade inläggen?

Redigerad av bjorma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Raphael

Apropå frågan i frågan om hur man importerar bilder från iPhone på Mac utanför Bilder, man kan använda programmet Bildinsamling i Mac. Det importerar från en iPhone och kan lägga bilderna där man vill, t ex en mapp på hårddisken. Man ställer in det i programmet var man vill att bilderna ska hamna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bjorma

Tack Raphael :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...