Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill ha kvar information om bild när den skall sparas på USB?


Marie@

Rekommendera Poster

Har problem med att när jag fört in bilder från iphone till Macbook air i "Bilder" så kan man välja att lägga till information om bilden,( skriva något vart den är tagen m.m.) Den informationen "tappar" jag när bilden skall sparas på ett USB-minne och bara bilden sparas. Någon som vet hur jag skall göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera bilden i Bilder, därefter Arkiv - Exportera.

 

post-13591-0-64690300-1503169426_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera bilden i Bilder, därefter Arkiv - Exportera.

 

attachicon.gifBilder export.jpeg

 

Hej igen, tack snälla för ditt svar att du tog dig tid. Nu kom ett problem till... Har exporterat bilden på det sätt du visade i föregående inlägg, hur får jag upp informationen om bilden när jag gjort som du beskrev?

Tycker det är väldigt bra som bilderna ligger i datumordning i Bilder, men kan man få det att ligga så också på USB?

(Skall byta mobil och skulle egentligen vilja ha med allt från mobilen till datorn, men har inte lärt mig varken itunes eller iCloud, så har en del att lära mig , ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna information kallas för Meta-information och det är inte alla program som kan läsa den informationen. Programmet Bilder kan det. Programmet Förhandsvisning kan läsa en del men inte allt. Du får upp informationen om du har bilden i Förhandsvisning och trycker cmd I. Då får du upp ett fönster med olika flikar som innehåller olika information om bilden. Din valda titel på bilden, vad den heter, ska du se under fliken IPTC.

Varför vill du lägga på USB-minne, vad ska du göra med bilden, vilket program vill du läsa bilden med?

Hur filer visas på ett USB-minne eller en mapp beror på vilket alternativ du har valt för visningen, det styr man i det fönster som kommer upp när man öppnar USB-minnet. Välj Innehåll - Som lista, sen klickar du på Ändringsdatum, då sorteras bilderna efter datum. Klickar du på Ändringsdatum igen så sorteras bilderna i datum fast i omvänd ordning. Klickar du på Namn så sorteras de efter namn. Och så vidare...

Om du kopplar på iCloud så kan du spara en säkerhetskopia av din mobil på iCloud. Sen när du har den nya mobilen så slår du på iCloud på den och sen hämtar upp din sparade säkerhetskopia från den gamla till din nya. (detta förutsätter ett wifi-nätverk).





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Varför jag vill ha bilderna på USB är för att själv ha en backup och inte bara förlita mig till iCloud. Prövade först med detta men har även köpt en extern hårddisk. Med min "otur"(okunskap, klantighet..hihi) skulle jag säkert kunna fippla bort detta på något vis. Tanken är sedan att scanna in gamla fotografier, och även cd skivor med foton jag har och kunna lägga det som någon typ av album.

Skulle gärna vilja gå någon kurs, eller ha någon som lärde mig men vet inte vart jag skall komma åt detta då det inte finns sådana kurser i närheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en extern hårddisk inkopplad i din Mac så är det bara att aktivera TimeMachine så kommer säkerhetskopior göras automatiskt så länge som den är inkopplad. Kopiorna görs ungefär en gång i timmen (ungefär därför att systemet utgår från när det finns ett behov att göra det, så ibland kan det ta kortare tid mellan säkerhetskopiorna och ibland längre, men ungefär en gång i timmen är genomsnittet).

TimeMachine tar en säkerhetskopia på allt, inklusive biblioteket i Bilder, så det behövs inte att man sparar extra på USB-minne eller så egentligen.

Här finns info om hur TimeMachine fungerar:
https://support.apple.com/sv-se/HT201250

Här finns info om hur du säkerhetskopierar din iPhone, via iCloud eller via iTunes i datorn.
https://support.apple.com/sv-se/HT203977

Här finns en youtube-utbildning om Bilder, den är på engelska så Bilder heter då Photos. Jag vet dessvärre ingen liknande på svenska.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Varför jag vill ha bilderna på USB är för att själv ha en backup och inte bara förlita mig till iCloud. Prövade först med detta men har även köpt en extern hårddisk. Med min "otur"(okunskap, klantighet..hihi) skulle jag säkert kunna fippla bort detta på något vis.

...

Skulle gärna vilja gå någon kurs, eller ha någon som lärde mig men vet inte vart jag skall komma åt detta då det inte finns sådana kurser i närheten.

Backup? Du har väl aktiverat TimeMachine? helst på en extern disk, då får du backup på allt på din dator, dessutom med versionshantering.

Kurs? Apples egna supportsidor och hjälpavsnitt har mycket information. Youtube har förvånansvärt mycket undervisning, sök och titta runt. Kan du engelska så finns mycket.

Trevliga norska inlägg finns på eplehjelp, de har flera olika teman, titta t ex här https://www.youtube.com/watch?v=J5tB9WoYZ-c

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...