Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommendera Poster

Hej!

 

Finns det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska tänka kring och planera hur jag ska organisera och lagra mina bilder vore jag tacksam.

 

Använder MacBook Air, iPhone, och iPad.

 

Tidigare (PC) lagrade jag mina bilder i årsmappar med eventuella undermappar. Jag flyttade alla mina bilder (drygt 100 GB) till iPhoto när det begav sig och har nu flyttat alla bilder till extern hårddisk i väntan på hur jag ska göra.

 

Nästan i alla fall. Jag har börjat laborera men är inte helt säker på om det är bästa sättet för mig... Har stängt av bildströmmen på mina tre enheter (för att min mängd bilder skulle ställa till det) och börjat lagra bilder i icloud bilder (utan bilddelningen på) men osäker på om det är bästa sättet att spara och lagra mina foton i och med att jag kan skapa mappar i icloud drive och istället spara där i och med mängden foton. Då skulle jag också kunna använda mig av bildströmmen på mina tre enheter för smidigare hantering än idag när telefonens alla bilder sparas i dropbox som jag sedan flyttar över...

 

Är det ett smidigt sätt att spara ALLA sina bilder på icloud bilder (med bildströmmen avstängd) eller är det bättre att spara alla sina bilder i icloud drive och bara de "nya" i bildströmmen och när mängden börjar bli för mycket för enheterna flytta över från bilder till driven?

 

Tacksam för tankar från andra kloka ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett smidigt sätt att spara ALLA sina bilder på icloud.com/bilder (och då stänga av funktionen att ladda upp bilder automatisk pga mängden bilder, drygt 100 GB) eller är det bättre att spara alla sina bilder i icloud.com/drive och använda bilder med automatisk uppladdning för nytagna bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildsttöm och iCloud bilder är olika funktioner.

Antingen kör du Bildsttöm ELLER iCloud bilder. Om du kör båda så får du dubletter.

 

Bildsttöm laddar inte upp bilder till iCloud bilder, utan är en tillfällig mellanväg för att hantera bilder mellan enheter som inte har iCloud bilder på eller som är för gamla för att fungera med iCloud bilder.

 

Använder du iCloud bilder så har du samma bilder och sortering i Bilder på alla dina enheter. Bilder synkas ihop precis som iCloud mejlen. I Bilder skapar du album och den sorterimg du vill ha.

 

Om du har bilder på iCloud drive istället för i iCloud bilder så är de inte enkelt tillgängliga i programmet Bilder. Programmet Bilder är gjort för att köra mot iCloud bildbibliotek inte iCloud drive.

 

Om du kör Bildström så synkas inte Bilder, då får du flytta och sortera bilder manuellt för du har i praktiken då separata Bilder på dina enheter. Det blir en massa extra jobb.

 

Bildström ser du i Bilder, om du använder iCloud drive för bilder istället för iCloud bilder så måste du från Bildström i Bilder flytta ut / exportera bilderna till iCloud drive. Jag ser inga fördelar med det, inte om det är Bilder du använder för att se och sortera dina bilder.

 

Om du har optimerad lagring på så kan du ha originalen på iCloud bilder och en mimdre version lokalt i datorn, telefonen eller surfplattan. Originalet kan enkelt användas vid behov.

 

Om du har för lite utrymme på iCloud så kan du ju köpa till mer utrymme.

 

Om du vill ha bildsr också på en extern hårddisk så kan du exportera bilder från Bilder / iCloud dit.

Om det finns bilder på din externa som du bara vill ha externt så behöver du en till hårddisk för säkerhetskopiering av den externa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd iCloud bildbibliotek istället för iCloud drive. Bilder är gjort för iCloud bildbibliotek och om du har iCloud bildbibliotek på så synkar programmet Bilder på alla dina enheter du får samma sortering och upplägg på alla, om du använder prigeammet Bilder på alla dina enheter. I Bilder skapar du dina album och den sortering du vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd iCloud bildbibliotek istället för iCloud drive. Bilder är gjort för iCloud bildbibliotek och om du har iCloud bildbibliotek på så synkar programmet Bilder på alla dina enheter du får samma sortering och upplägg på alla, om du använder prigeammet Bilder på alla dina enheter. I Bilder skapar du dina album och den sortering du vill ha.

 

Tack för svar! (Även på den andra tråden ;)

 

Jag har idag lärt mig att det är skillnad på bildström och bildbibliotek!

Jag använder mig av icloud (bilder) dvs jag laddar upp bilder manuellt på icloud.com/bilder (som en säkerhetskopiering i molnet).

Jag har stängt av funktionen iCloud-bildbibliotek på mina enheter (MacBook Air121 gb, iPhone 7 128gb och iPad Air 32gb) i och med att jag är tveksam till om det fungerar med så mycket bilder som jag har (drygt 100 gb bilder). Jag hade kontakt med Apple-support och jag uppfattade att detta var det smartaste sättet i och med mängden bilder om jag ville ha en säkerhetskopia i molnet. Ingen av mina enheter klarade av den mängden data (hade PC tidigare med mer lagringsutrymme ;). Tänkte aldrig då på att fråga om jag lika gärna kunde lägga alla bilder på driven (om jag stänger av synken till driven på mina enheter) och samtidigt använda iCloud-bildbibliotek på mina enheter. Det hade ju varit smidigt om alla bilder jag tar är uppdaterade på alla mina enheter och sedan kan jag ju föra över de bilder jag vill spara till driven (där då de övriga finns.

 

Jag förstår att bilder är gjort för bilder och det kanske är bra att ha senaste årets bilder (de bilder jag har i mobil och iPad) där men säkerhetskopior på bilder de senaste 14 åren kanske inte hör hemma där?! Det kanske är bättre att ha dessa på driven?

 

Jag har laddat upp ca 2500 bilder i icloud.com/bilder men har MÅNGA fler och innan jag fortsätter undrar jag om denna lösning ändå är den bästa... De kort jag redan har laddat upp kan jag exportera till driven och sedan radera från bilder (får göra det noggrant så att originalen läggs på driven och inga thumbnails...).

 

Jag hoppas att du förstår vad jag menar och att du har möjlighet att svara en gång till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vill säga: utifrån vad jag beskrev tycker du fortfarande jag ska använda bilder även om bildbiblioteket inte fungerar som det är tänkt (att det inte synkas mellan de olika enheterna) när det gäller lagring/säkerhetskopia i molnet av mina bilder?

 

Eller är det bättre att lagra bilderna på driven och bara ha de nya/senaste året på bilder och samtidigt kunna använda bildbibliotek i bilder (synkas)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du har stängt av iCloud bildbibliotek på dina enheter. Om utrymmet på iCloud bilder inte räcker så kan du skaffa mer utrymme. Du sorterar och skapar album som du vill i Bilder.

 

Om du har Optimerad lagring påslaget så anpassas lagringen i dina enheter utifrån enhetens lagringsutrymme. Det går givetvis inte in 100Gb i en iPhone, så vad som händer är att originalen finns på iCloud bilder och dwt du får i iPhone är en mindre förhandsvisning, men originalet kan laddas hem vid behov.

 

Det är så Apple har löst det med att olika enheter har olika utrymmen och att iCloud Bilder kan ha mer lagringsutrymme än vad som är tillgängligt i en iPhone eller iPad.

 

Observera även att iCloud bilder är en synkningstjänst för att ens enheter ska ha gemensamt bildbibliotek.

 

Om du lägger bilder i iClod drive så ser du dem inte i Bilder, då får du kolla på dem i Förhandsvisning på Mac. Då har du bilderna utanför Bilders databas.

 

Bilder är en databas för att arkivera och sortera bilder, typ Adobe Lightroom, men med simplare redigeringsmöjligheter av bilder.

 

Automatisk uppladdning innebär att bilder du tar i t ex telefonen blir tillgänglig på andra enheter utan att du behöver göra något särskilt för det. Det är smidygt för då glömmer man inte att ladda upp bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder iCloud drive istället så hanterar du inte bilderna i Bilder, då får du exportera dem från Bilder till iCloud drive. Om du har bilder i telegonen får du markera dem och sedan köra ipp dem på iCloud drive. Du ser inte iCloud drive i Bilder, det ligger separat.

 

ICloud bilddelning betyder att du kan dela bilder till andra konton än ditt eget, typ familj, vänner släkt. Enheter som tillhör ditt eget konto delar (synkar) bilder när iCloud bilder är på, det har inget med iCloud bilddelning att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag får tydligare information från dig än från supporten på Apple :-)

Då förstår jag! Jag har tillräckligt minne på iCloud (har köpt extra just för detta). Då är det klart jag använder bilder då, det är så jag vill använda det som du beskriver men uppfattade det som att jag inte skulle kunna använda bilder med så stor mängd foton eftersom det skulle äta upp minnet på mina andra enheter,även om det sparades mindre förhandsvisningar. Jag har optimerat lagring på iPhone och iPad men det gick inte att ställa in på MacBook Air under systeminställningar/icloud/bilder men det kanske är så det ska vara? Testar med dessa ca 2500 bilderna jag har lagt in på icloud.com/bilder och de som finns i telefonen.

 

Stämmer det att jag inte kan optimera lagring på MacBook Air?

 

Verkligen stort tack att du tar dig tid att svara!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimera lagring på Mac finns: Bilder - Inställningar - iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså i programmet Bilder. Det är där du ställer in optimerad lagring för bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimera lagring på Mac finns: Bilder - Inställningar - iCloud.

Tack! Hittade det och det var inställt så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...