Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airportexpress via TP-kabel


AT8

Rekommendera Poster

Ollie Williams

 

Sedan är jag inte säker på att alla tycker att en router hanteras bäst via AirPort-verktyget även om den uppfattningen säkert är överrepresenterad på just detta forum.

Du har nog helt rätt. Men jag tror att AirPort routrar hanteras bäst, eller iallafall väldigt bra, via AirPort-verktyget. AirPort är väldigt enkel router och AirPort-verktyget tycker jag passar bra i det sammanhanget. Men en AirPort router passar inte alla och till en annan router, med fler och mer avancerade funktioner, så tror jag inte att AirPort verktyget har passat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

​Hej igen!

Ok, lite basfakta eftersom jag upplevde att det fanns lite frågetecken kring det.

Jag har fiber 100/100 via Telia och jag använder Telias Gateway som basrouter. Jag har tv och IP-telefoni via Telia.

 

Idag så har jag från fiberkonvertern trådat till Gateway som i sin tur har en kabel till en switch till vilken det går kablar till varje rum (dragit utomhus) och i varje rum sitter det en switch för installation av tv-spel, dator, tv osv. I vardagsrummet sitter också en switch och det är från det går en kabel ut till loungen via ett markrör.

Alla switchar är gigabitswitchar.

Telias Gateway är den som ger WIFI i huset, vilket fungerar ok, om man är tillräckligt nära...

 

Jag provade att ställa in XPS som "Skapa trådlöst nätverk" med samma SSID och lösen som KMN föreslog, det fungerade sådär med felvarningar om DHCP och att XPS var injackad på WAN-porten.

Ute i loungen så var det bra täckning på nätet men usel hastighet! under 1mb på ned och kring 2mb upp.

 

Nollställde XPS via Airportverktyget och valde "Utöka trådlöst" och att XPS var ansluten med kabel. Det såg ut att fungera och ett nytt wifi dök upp i loungen men hastigheten var ännu (!) lägre än tidigare.

 

Så, nollställde igen och tog att XPS var ansluten med kabel och allt verkade gå fint till sammanfattningen kom upp, där det står att XPS är i läge "Skapa ett trådlöst nätverk" och inte att den är ansluten via kabel! (Se skärmdump)

Det verkar som att den inte tar den inställningen? Gick vidare med samma resultat som ovan, usel hastighet.

 

Vad gör jag nu??

 

 

 

post-80891-0-89346400-1502743018_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Du har ju din Airport inställd som DHCP vilket innebär att den är router i nätverket. Det är Telias router också eftersom du inte bryggat denna.

 

Att ha flera enheter som agerar router behöver inte alltid vara ett problem, men har man inte full koll på läget så brukar det vara ett recept på problem.

 

Jag kanske missförstår dig men uppfattar att du inte gjort följande:

 

- Nollställ Airport.

 

- Koppla Airport till utgående ethernet port på Telias router.

 

- Ställ in Airport till att skapa nytt nätverk med samma namn och lösen som ditt Telia wifi samt avaktivera DHCP och använd istället bryggläge på din Airport.

 

 

Om jag uppfattat rätt och du inte testat detta så testa och återkom med resultat.

 

 

(Spontant låter din helhetslösning som många switchar och kablar kopplade till en stackars skräp-Telia-router. Smart att använda kabel om man kan. Kabel är kung när det kommer till nätverk. Men med fler enheter och mer nätverksutrustning är min erfarenhet att man bör lägga mer pengar på nätverksutrustningen för att det ska funka friktionsfritt. Speciellt routern.)

 

 

Edit: En sak till, om din bild och fråga. Betydelsen av "Trådlöst läge: Skapa ett trådlöst nätverk" är inställningen för hur din Airports wifi ska fungera, det har inget att göra med om din Airport är ansluten via kabel eller trådlöst. Så det är inget du behöver oroa dig över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha flera enheter som agerar router behöver inte alltid vara ett problem, men har man inte full koll på läget så brukar det vara ett recept på problem.

 

Blir det inte alltid problem? Med felvarning om DHCP eller dubbel NAT?

 

@AT8: Heter verkligen ditt nätverk inne i huset också ”Lounge”? Om du nu skulle följa rekommendationen om samma SSID och lösenord…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Blir det inte alltid problem? Med felvarning om DHCP eller dubbel NAT?

 

Kanske med Apples Airports. Men jag har själv satt ihop nätverk som haft två routers med DHCP inställt, dock inte Apple grejer. Det handlade då om ett befintligt nätverk som var tämligen fast installerat med ganska påkostad nätverksutrustning, men routern och accesspunkterna saknade stöd för UPnP vilket krävdes för att hans Sonos anläggning skulle funka. Min quick fix blev att ta matning från befintligt nätverk och koppla in en annan router som hade stöd för UPnP för att i de rum som hade Sonos få ett eget wifi man kunde ansluta till och köra Sonos. Det funkade utmärkt. Kommer dock inte ihåg exakt hur jag satte ihop allting.

 

Edit: Observera att du i Airport kan välja: DCHP and NAT - DHCP only - Off (Bridge Mode).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KMN, jag gjorde ett försök precis så som du beskriver med samma SSID och lösenord först med det fungerade inte heller, får kanske prova det igen.

 

Ollie, den varningen för DHCP kom upp och då klickade jag att XPS skulle lösa det och var i bryggläge, ngt måste ha gått fel. Får prova att nollställa igen ikväll och se om jag kan lösa det då.

Men ett förtydligande Ollie, menar du att det måste gå en helt egen kabel från Telias router till XPS och inte via switch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men ett förtydligande Ollie, menar du att det måste gå en helt egen kabel från Telias router till XPS och inte via switch?

Nej, det ska funka även via switch. Jag hade dock undvikit att göra så om det fanns goda möjligheter att dra en separat kabel direkt till Airporten. Helt enkelt för att utesluta felkällor och för att min upplevelse är att mindre utrustning ofta är lika med mindre problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...