Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airportexpress via TP-kabel


AT8

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Håller lite smått på att bli tokig och försökt läst in mig på nätverk generellt och Airport Express i synnerhet, även tråden kring just att ansluta Aiport Express men ingen lycka...

Så därför vänder jag mig till alla gurus här för att försöka få svar. (Apple seniorsupport lyckades inte heller....)

 

OK, läget är följande:

 

Jag har en lounge där jag vill kunna ha wifi samt spela upp musik.

Jag har trådat ut en tp-kabel från en switch som sitter vid tv ut till en bod som loungen är byggd emot (alltså i avstånd pratar vi 1-2 m och det är trävägg). Jag har även trådat en 3,5mm sladd som går till min tvåzonsförstärkare. Allt klappat och klart för en XPS, skulle man kunna tro...

Nätverket i huset når inte ut till loungen, därav denna lösning.

 

Problemet blir efter inställning. Jag har laddat ner Airporverktyget och den hittade XPS utan problem, det gick finfint att ställa in den allt verkade vara guld och gröna skogar. Det kom till och med upp att den kände att det fanns någon annan router som ar DHCP-host vilket det är (kör Telia fiber så den är masterrouter).

 

MEN, XPS sänker resten av nätverket! Den gör så att tv-boxen börjar hacka och hastigheten går ner i nätverket. Det är också otroligt segt att ansluta till XPS i loungen och det går inte att surfa. Tar man ut tp-kabeln ur switchen vid tv:n så fungerar allt prickfritt igen inne i huset.

Vad är det för fel??? Jag håller på att bli tokig!

 

Första gången jag gick in i airportverktyget och skulle installera XPS så kom det inte upp något nätverk att ansluta till och jag valde att trycka fortsätt, blev det något fel där?

Jag valde att "förlänga nätverket" i installationsmenyn men går man in nu så står det att den är ställd till "utöka ett trådlöst nätverk" och det var väl inte meningen , eller?

 

Vad är det jag gör för fel??!!

 

//Krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i ditt läge prova följande:

Ställ in Expressen i bryggat läge (alltså inte som DHCP-host) i kombination med ”Skapa trådlöst nätverk”. Ge sedan Expressens trådlösa nätverk samma SSID och lösenord som ditt ursprungliga nätverk.

 

Jag tror (med betoning på tror) att ”Utöka ett trådlöst nätverk” inte fungerar via kabel, alltså om Expressen inte når ditt nätverk trådlöst.

 

Testa! Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i ditt läge prova följande:

Ställ in Expressen i bryggat läge (alltså inte som DHCP-host) i kombination med ”Skapa trådlöst nätverk”. Ge sedan Expressens trådlösa nätverk samma SSID och lösenord som ditt ursprungliga nätverk.

 

Jag tror (med betoning på tror) att ”Utöka ett trådlöst nätverk” inte fungerar via kabel, alltså om Expressen inte når ditt nätverk trådlöst.

 

Testa! Hör gärna av dig och berätta hur det gick.

 

 

Jo det går.

 

https://support.apple.com/sv-se/HT202056

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just det där tittade jag själv på när jag försökte mig på en liknande lösning ( #10 )

 

Men för lösningen med kabel står också följande:

Samtliga Wi-Fi-basstationer i det gemensamma nätverket måste använda samma lösenord, säkerhetstyp (Öppet/WEP/WPA) och nätverksnamn (SSID).

Det kan jag inte tolka annorlunda än att det är ”olika nätverk” och inte en utökning, som i fallet där enheterna finns inom räckvidd för det trådlösa.

Jag har kanske missuppfattat detta (därav ”tror”) men egna erfarenheter talar för att jag inte gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just det där tittade jag själv på när jag försökte mig på en liknande lösning ( #10 )

 

Men för lösningen med kabel står också följande:

Det kan jag inte tolka annorlunda än att det är ”olika nätverk” och inte en utökning, som i fallet där enheterna finns inom räckvidd för det trådlösa.

Jag har kanske missuppfattat detta (därav ”tror”) men egna erfarenheter talar för att jag inte gjort det.

 

 

Att utöka med kabel eller wifi blir samma funktion förutom en sak. Med Wifi får man sämre hastighet.

 

Sätter man inte samma namn och lösenord så blir det skilda nätverk.

Men det är inget man behöver bry sig om för detta sköter AirPort-verktyget åt en.

Misstänker vad du är ute efter och det är att Apple´s lösning är inte ett roaming-nätverk. Dvs enheterna byter inte till den accesspunkt som har torkas signal utan det är först när signalen blir så dålig att den tappar kontakten som den byter.

 

Därför är det bättre att använda hårdvara som stöder roaming typ https://www.ubnt.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Att utöka med kabel eller wifi blir samma funktion förutom en sak. Med Wifi får man sämre hastighet.

 

Men om du läser Apples dokument, som du själv länkade till, så ska man med den trådade varianten ha samma SSID, säkerhetstyp och lösenord. Apple beskriver detta som ”Gemensamt nätverk”.

 

När man utökar ett nätverk väljer man ett befintligt (wifi-) nätverk och behöver inte ta ställning till någon av dessa parametrar. Apple beskriver detta som ”Utökat nätverk”, där den utökande enheten kopplar upp via wifi.

 

Sätter man inte samma namn och lösenord så blir det skilda nätverk.

 

Blir det inte det ändå? Även om man väljer samma namn, säkerhet och lösenord, så synkas väl inte kanalvalet? Så i en strikt mening är det skilda nätverk – men med samma namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du läser Apples dokument, som du själv länkade till, så ska man med den trådade varianten ha samma SSID, säkerhetstyp och lösenord. Apple beskriver detta som ”Gemensamt nätverk”.

 

När man utökar ett nätverk väljer man ett befintligt (wifi-) nätverk och behöver inte ta ställning till någon av dessa parametrar. Apple beskriver detta som ”Utökat nätverk”, där den utökande enheten kopplar upp via wifi.

 

Jaha jag har brytt mig om ordagrant vad som står utan bara gjort det och det bara fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha jag har brytt mig om ordagrant vad som står utan bara gjort det och det bara fungerar.

 

Själv försökte jag med ”Utökat nätverk” först, det verkade mest logiskt. Men när det inte fungerade i kombination med nätverkskabel, valde jag i stället ”Skapa trådlöst nätverk” som jag egentligen var mer skeptisk till. Det funkade.

Ska bli intressant att höra hur det går för TS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste du ha gjort något fel för det ska fungera hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utökat nätverk = förlängt nätverk.

Har du ett trådat nätverk och kopplar in en wifi så blir wifit en utökning/förlängning av det trådade nätverket.

 

Sen skulle jag sätta en HomePlug i elnätet istället för en lång nätverkskabel.

 

Men det mystiska är att TS bandbredd går ner genom APX inkopplad, det har jag ingen förklaring till. Har inte upplevt något liknande med min XPS. Min XPS sitter direkt på mitt finernätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag utgår nu från att en XPS är en Airport Express och inte en laptop från Dell eller något av alla de andra sakerna XPS kan betyda.

 

Jag har min Airport Express ansluten till en Airport Extreme som är router. Min Airport Express är i bryggläge och inställd på "Create wireless network" - med samma SSID och lösenord som nätet på min Airport Extreme. Mellan dem sitter 15 meter kabel - istället för att blanda in mer elektronik och husets elektriska installationer i leken. I stort sett samma inställningar som rekommenderas i den klistrade tråden om Airport Express och det hela har funkat klockrent sedan jag installerade för fyra år sedan.

 

Mitt inkommande fiber går dock till en Telia router. Denna har jag fått Telia att brygga så att jag kan köra min Airport Extreme som router. Telias medföljande routrar är förhäxade helvetesmaskiner som jag aldrig skulle våga använda mer än jag behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

På jobbet hade vi förresten sjukt långa nätverkskablar. Längre än mitt hus. Många också.

 

Sedan kopplade IT avdelningen in HomePlugs istället så att vi slapp alla långa kablar.

 

Nej, det gjorde de faktiskt inte. Vi har kvar kablarna. Som typ alla andra.

 

HomePlug är en fantastisk apparat eftersom den kan spara en besväret att borra igenom tre väggar armerad betong eller gräva upp halva gräsmattan. Och sådana saker. Grymt.

 

Men om man har möjlighet att på ett relativt enkelt sätt dra vanlig nätverkskabel så kan man tänka i banorna kring att risken för fuckups liksom tycks öka med antalet apparater man kopplar in. Liksom antalet apparater att felsöka då det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar och ursäkta ett sent svar- Fint väder (?!), bad, grannar, grill och vin kom i vägen :)

 

Jag skall försöka ställa om allt imorgon och göra en grundinställning (tar lite skärmdumpar i värsta fall) för att se om jag kan få detta att fungera. Men som Ollie skrev, har allvarliga funderingar på att låta Telias router vara i bryggläge och låta XPS (nej inte Dell...) vara DHCP-värd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar och ursäkta ett sent svar- Fint väder (?!), bad, grannar, grill och vin kom i vägen :)

 

Jag skall försöka ställa om allt imorgon och göra en grundinställning (tar lite skärmdumpar i värsta fall) för att se om jag kan få detta att fungera. Men som Ollie skrev, har allvarliga funderingar på att låta Telias router vara i bryggläge och låta XPS (nej inte Dell...) vara DHCP-värd.

 

 

 

Det är så jag har det och det fungerar bra.

Sen så behöver du inte använda Telias router om du inte har tv/telefoni genom internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är så jag har det och det fungerar bra.

Sen så behöver du inte använda Telias router om du inte har tv/telefoni genom internet.

Korrekt, men visst är det såhär du menar?

 

Du måste använda Telias router (själva apparaten*) om du har tv/telefoni via nätet, men du måste inte ha den inställd som router för ditt hemnätverk.

 

Och har du inte tv/telefoni via nätet så kan du låta bli att koppla in den överhuvudtaget.

 

* Tror att Telia själva kallar deras router för gateway eller något sådant. Kommer jag ihåg rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrekt, men visst är det såhär du menar?

 

Du måste använda Telias router (själva apparaten*) om du har tv/telefoni via nätet, men du måste inte ha den inställd som router för ditt hemnätverk.

 

Och har du inte tv/telefoni via nätet så kan du låta bli att koppla in den överhuvudtaget.

 

* Tror att Telia själva kallar deras router för gateway eller något sådant. Kommer jag ihåg rätt?

 

 

Ja

Ja

och ja

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det innebär inga problem att TS's APX är placerad lite off, i en "lounge" och Telias router behövs för att ge trådlöst nätverk i själva bostaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Och det innebär inga problem att TS's APX är placerad lite off, i en "lounge" och Telias router behövs för att ge trådlöst nätverk i själva bostaden?

Det är det nog bara TS som kan svara på.

 

Jag har som sagt satt min Telia router i bryggläge, samt helt och hållet stängt av wifi på den. Och skulle TS göra detsamma så kommer han ju ha en apparat mindre till att sprida sitt wifi. I händelse av att det inte räcker så skulle jag rekommendera att komplettera med ytterligare en Airport Express/Extreme (om man vill hålla sig till Apple prylar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så kan man inte förlänga/utöka nätverk med icke apple hårdvara.

Eftersom när man ställer in det så syns inte Telias router i AirPort verktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad jag vet så kan man inte förlänga/utöka nätverk med icke apple hårdvara.

Eftersom när man ställer in det så syns inte Telias router i AirPort verktyget.

Tar du en kabel från din Airport Express/Extreme och stoppar in i WAN uttaget på en router/accesspunkt av annat fabrikat så funkar det. Men denna enhet kommer inte synas i Airport verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du en kabel från din Airport Express/Extreme och stoppar in i WAN uttaget på en router/accesspunkt av annat fabrikat så funkar det. Men denna enhet kommer inte synas i Airport verktyg.

Nu är inte det TS scenario för Telias router är först och då går det inte att ställa in med AirPort verktygen som är min poäng.

Enkelheten försvinner utan då måste man manuellt konfigurera varje enhet för sig så att inte alla delar ut IP (agerar DHCP)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nu är inte det TS scenario för Telias router är först och då går det inte att ställa in med AirPort verktygen som är min poäng.

Enkelheten försvinner utan då måste man manuellt konfigurera varje enhet för sig så att inte alla delar ut IP (agerar DHCP)

Håller med. Mitt råd är som sagt att inte använda Telias router överhuvudtaget för hemnätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast annars tror jag fortfarande på lösningen som presenterades i inlägg # 2…

Om vi nu pratar om enkelhet utifrån nuvarande konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fast annars tror jag fortfarande på lösningen som presenterades i inlägg # 2

Om vi nu pratar om enkelhet utifrån nuvarande konfiguration.

Det som står i det inlägget är helt riktigt en lösning och den är enkel att utföra. Jag svarade dock ur ett bredare perspektiv och tänker själv enligt följande.

 

Jag fick en Telia router omkring 2013 då det drogs in fiber i min villa. Det visade sig att denna var av marknadens billigare slag samt att större delen av inställningsmöjligheterna var låsta. Jag hade även sedan tidigare väldigt negativa erfarenheter av de routers och modem operatörerna skickar med.

 

Eftersom såväl jag som min sambo jobbar mycket hemifrån och då är beroende av väl fungerande nätverk så ville jag ha något så enkelt, högpresterande och krångelfritt som möjligt. Jag önskade nätverksutrustning av god kvalitet som jag själv kunde kontrollera. Eftersom vi nästan uteslutande har Apple enheter hemma så skaffade jag även Apple enheter till nätverket, de bör ju trots allt bara gjorda för att fungera optimalt tillsammans.

 

Telias utrustning bryggades och dess wifi stängdes av. Nu hade jag bara nätverksutrustning från en tillverkare i mitt wifi och dessa var ihopkopplade med kabel samt kunde styras från en app som finns i alla mac och iOS enheter i huset. Och det funkar väldigt bra. Jag har aldrig haft nöjet att regelbundet använda ett nätverk som funkar så bra som mitt eget.

 

Detta är inte en quick fix på TS problem, men ett förslag på hur man kan tänka för att få ett väl fungerande hemnätverk. Hur bra tips det är antar jag att TS får avgöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, i stort sett helt och hållet. Jag har själv liknande erfarenheter.

Men eftersom TS dels har en annan router i dag, som ryggrad i sitt nätverk, dels vill ha sin Express utanför sitt trådlösa nätverks räckvidd, hade jag i hans läge ändrat på så lite som möjligt. I grunden verkar TS nöjd med sitt nätverk, problemet verkar vara kopplade till (den nya) Expressen.

 

Sedan är jag inte säker på att alla tycker att en router hanteras bäst via AirPort-verktyget – även om den uppfattningen säkert är överrepresenterad på just detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...