Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

IMac 21,5 startar inte


Agnes

Rekommendera Poster

Vår iMac 21,5, sent 2013, går plötsligt inte att få igång.

 

Den startar som vanligt men stannar sedan när det är ca 10 % kvar att ladda. Och där fastnar den.

 

Jag har provat:

Säker start men kommer inte fram till inloggningen.

Återställa NVRAM. Samma där.

Apple Diagnostic. Inga fel upptäcktes.

Recovery, Skivkontroll. Volymen felfri.

 

Vad finns det mer man kan göra förutom att lämna in den på serviceverkstad?

Jag har en aktuell TM-backup men ingen annan disk med systemet. (Senaste Sierra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår iMac 21,5, sent 2013, går plötsligt inte att få igång.

 

Den startar som vanligt men stannar sedan när det är ca 10 % kvar att ladda. Och där fastnar den.

 

Jag har provat:

Säker start men kommer inte fram till inloggningen.

Återställa NVRAM. Samma där.

Apple Diagnostic. Inga fel upptäcktes.

Recovery, Skivkontroll. Volymen felfri.

 

Vad finns det mer man kan göra förutom att lämna in den på serviceverkstad?

Jag har en aktuell TM-backup men ingen annan disk med systemet. (Senaste Sierra).

Pröva att installera om Mac OS i recoveryläget (radera partitionen först i Skivverktyg). Funkar inte det så testa att installera på en extern skiva. Om det funkar så vet du att den interna hårddisken är kass. Diagnosverktygen missar oftast det i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att installera om Mac OS i recoveryläget (radera partitionen först i Skivverktyg). Funkar inte det så testa att installera på en extern skiva. Om det funkar så vet du att den interna hårddisken är kass. Diagnosverktygen missar oftast det i vilket fall som helst.

Tack, ska prova det i helgen. Man bör väl ha gott om ostörd tid att göra detta antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, ska prova det i helgen. Man bör väl ha gott om ostörd tid att göra detta antar jag.

Jo, det är en fördel. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det mer man kan göra förutom att lämna in den på serviceverkstad?

Jag har en aktuell TM-backup men ingen annan disk med systemet. (Senaste Sierra).

 

Det låter ju som om disken håller på att hälsa hem. OM det nu är så, går det alldeles utmärkt att ha en extern disk via USB i stället för den interna. Det kostar massor att lämna in den för byte om man inte vill göra det själv. Lägg de pengarna på en extern Samsung SSD så blir datorn blixtsnabb i allt som involverar hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Lägg de pengarna på en extern Samsung SSD så blir datorn blixtsnabb i allt som involverar hårddisken.

Jag har länge gått och tänkt på det efter att ha läst tidigare inlägg av dig och flera andra medlemmar. Vad som håller mig tillbaka är att jag inte riktigt vet hur man gör. Datorn har varit seg från första början men jag upplevde den snabbare efter senaste sierrauppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som håller mig tillbaka är att jag inte riktigt vet hur man gör. Datorn har varit seg från första början men jag upplevde den snabbare efter senaste sierrauppdateringen.

Här finns en guide. Om du inte vill göra det själv så lämna in den på en auktoriserad Apple-butik.

 

https://www.ifixit.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns en guide. Om du inte vill göra det själv så lämna in den på en auktoriserad Apple-butik.

 

https://www.ifixit.com

Tack, ska kolla upp länken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har länge gått och tänkt på det efter att ha läst tidigare inlägg av dig och flera andra medlemmar. Vad som håller mig tillbaka är att jag inte riktigt vet hur man gör. Datorn har varit seg från första början men jag upplevde den snabbare efter senaste sierrauppdateringen.

 

Man köper en hårddisk i externt utförande med USB 3. Man ansluter den till USB-uttaget bak på datorn. Har den en egen strömförsörjning anslut den också. Öppna skivverktyget välj den nya disken och kör Radera och sedan installera OS X. Sedan är den externa hårddisken din huvuddisk som OS X ligger på och som alla filerna ligger på. Kommer att fungera exakt på samma sätt som att ha en hårddisk inne i datorn.

...

Det är inte det 100% optimala men med tanke på att en iMac står still på ett bord och priset på att byta hårddisk på verkstad är hårresande så är detta en bra lösning med en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så enkelt, så ska jag nog investera i en sån.

 

Efter att ha stått oanvänd i ett dygn, så gick datorn igång direkt när jag öppnade den i mening att installera om systemet.

 

Det blev ingen ny installation men nu litar jag inte längre på hårddisken, den är trots allt från sent 2013.

 

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så enkelt, så ska jag nog investera i en sån.

 

 

Du ansluter den externt. I övrigt gör du på exakt samma sätt med skivverktyget. Förutom att du väljer den externa disken att ha OS X på. Egentligen busenkelt. Men se till att du minimerar riskerna att USB-sladden kan åka ur av misstag. Och nätsladden om du väljer en sådan extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ansluter den externt. I övrigt gör du på exakt samma sätt med skivverktyget. Förutom att du väljer den externa disken att ha OS X på. Egentligen busenkelt. Men se till att du minimerar riskerna att USB-sladden kan åka ur av misstag. Och nätsladden om du väljer en sådan extern disk.

Ska tänka på det! Först måste jag bara sälja in den andra användaren på det här. Tror det ska gå bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har surfat runt och tittat på diskar. Är det en sån här som du, Axelman, rekommenderar? Ju större desto snabbare har du skrivit i en annan tråd.

 

Vår nuvarande interna är på 1 TB. Rymmer en motsvarande, 1TB SSD exakt lika mycket data? Eller komprimerar den data så att jag skulle kunna nöja mig med 500 GB? Den interna använder nu ca 550 GB. Mycket går att plocka bort men vi är två användare och den fylls antagligen snabbt upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har surfat runt och tittat på diskar. Är det en sån här som du, Axelman, rekommenderar? Ju större desto snabbare har du skrivit i en annan tråd.

 

Vår nuvarande interna är på 1 TB. Rymmer en motsvarande, 1TB SSD exakt lika mycket data? Eller komprimerar den data så att jag skulle kunna nöja mig med 500 GB? Den interna använder nu ca 550 GB. Mycket går att plocka bort men vi är två användare och den fylls antagligen snabbt upp igen.

 

Sen var det storleksproblemet.... det är samma på alla hårddiskar. Står det 512 GB rymmer en tom disk 512 GB. SSD kan ha lite olika storlekar beroende på de chip som används. Men de rymmer alla de GB som anges. ( Sen när man raderar och formatterar hårddisken försvinner det lite utrymme men så är det på alla diskar och operativsystem. )

...

1 TB SSD är en dyr disk. Man kan krångla till det lite genom att köpa en 512 GB SSD och en 1 TB vanlig disk att ha bilder/musik/film på för att avlasta SSD med sådant som inte behöver gå med blixtens hastighet. Både iTunes och Bilder kan adressera bibliotek på valfri hårddisk. TimeMachine kan göra backup på båda om man gör de inställningarna i TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att det blir för dyrt med en stor SSD och för krångligt med flera diskar så köp en extern vanlig hårddisk. I så fall skulle jag rekommendera en WD Black som man sätter in i ett hårddiskkabinett. WD Black är en vanlig hårddisk som är mycket snabbare än den som satt i din dator men långt i från vad en SSD kan. De flesta externa hårddiskar har ganska långsamma diskar innuti helt enkelt för att hålla ner priset. De är i regel 5400-rpm. WD Black är 7200-rpm och en snabb 7200-rpm. ( Rpm är varv per minut, dvs hur fort disken snurrar och bestämmer vilken prestanda disken får till stor del. Den andra delen är påkostad elektronik som håller upp farten i överföringarna. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall skulle jag rekommendera en WD Black ...

 

// ... //

 

WD Black är 7200-rpm och en snabb 7200-rpm.

För en 2.5" HDD är den en riktigt bra disk. :yeahbaby: Har själv 2st av den som är 500GB, men det finns större med: 750GB och 1TB.

 

Man får kolla lite bara så man får rätt modell, för det finns 2 väldigt snarlika - en med 16MB cach och en med 32MB. WD5000LPLX (pdf) heter den med den större cahchen. 750GB har 16MB, och 1TB har 32MB. Energisnåla är de med. Som mest 2W (r/w).

 

post-64246-0-50520900-1502780255_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb eller en stor disk? Det blir inte lätt att välja men nu har jag i alla fall underlag för ett beslut.

 

Tack för att ni engagerar er och delar med er av vad ni kan och vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en 2.5" HDD är den en riktigt bra disk. :yeahbaby: Har själv 2st av den som är 500GB, men det finns större med: 750GB och 1TB.

 

Man får kolla lite bara så man får rätt modell, för det finns 2 väldigt snarlika - en med 16MB cach och en med 32MB. WD5000LPLX (pdf) heter den med den större cahchen. 750GB har 16MB, och 1TB har 32MB. Energisnåla är de med. Som mest 2W (r/w).

 

attachicon.gifWD_Black_Specs.png

 

3,5" så klart. Tänkte inte så långt... och eftersom 500 GB är litet enligt TS så drar man till med minst 1 TB kanske hellre 2 TB. Och får stor chache på köpet som snabbar upp disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan den interna hårddisken och den WB Black jag talar om kan tyckas marginell. Men du får ändå en prestandaökning på kanske 50%. Eftersom den interna standarddisken är ganska trött redan från fabrik. Apple snålar nåt fruktansvärt här. :superirriterad: I siffror kan det se ut ungefär så här:

 

Hårddisk i iMac: 80 MB/s

Extern WD Black USB 3: 120 MB/s

Extern SSD Samsung USB 3: 400 MB/s

 

Den upplevda prestandan står i direkt relation till siffrorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3,5" så klart. Tänkte inte så långt... och eftersom 500 GB är litet enligt TS så drar man till med minst 1 TB kanske hellre 2 TB. Och får stor chache på köpet som snabbar upp disken.

WD Black 1TB är den disk kom med Mac Pro som standarddisk. :) En bra disk. :yeahbaby:

 

Sen finns det lite olika andra. Jag tycker man skall undvika Green/GP och Blue, och även Red (NAS-anpassad). Men RE och RE4 är bra diskar (säljs även under namnet Black ibland). Jag kör med RE 500GB (WD5003ABYZ). Är en enterprise-klassad disk som skall kunna gå och gå. Tyvärr finns inte den i 1TB har jag för mig.

 

En intressant disk, som jag funderar på som min nästa, är en 1TB ur (rel) nya WD Gold-serien: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3794393 Bra pengar med ≈ 8-900,-

 

Den kan ju vara intressant med som extern, för den har högre överföringshastighet - 184MB/s (1TB), 200MB/s (2TB) - vilket gör den snabbare i ett USB3-chassi än WD Black (eg 100-125MB/s).

 

- - -

 

Men som extern spelar det ju eg ingen roll om det är 2.5" eller 3.5" när båda är 7200rpm. Chassin är dessutom lite biligare till de mindre. Fast man får mer cache på de större 64MB+. /2¢

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är nog TS rejält förvirrad. Jag försökte göra det enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är nog TS rejält förvirrad. Jag försökte göra det enkelt.

Nej då - ingen fara. Agnes har full koll. :ThumbsUp:

 

“... nu har jag i alla fall underlag för ett beslut.” »»»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, vad kostar det att få en hårddisk utbytt i en Imac egentligen? På vår lite äldre macbook (early 2008) kostade det typ 1599:- inklusive 250GB SSD, det är kanske krångligare att byta på en Imac men det var inte direkt att bara ploppa i SSDn i vår Macbook heller.

 

Förstår att alternativen beror lite på vilken modell man har, en 2013 borde kunna klara en tunn vanlig SSD, och ska man ha en sådan på 1TB borde ju arbetskostnaden vara mycket mindre än kostnaden för disken åtminstone, även om man måste öppna Imacen och krångla för att få in en SSD.

 

För egen del så hade jag hellre kört 1TB SSHD internt, än 1TB SSD via USB3. Är lite osäker på om SSHD går att få så tunn som krävs i en iMac. Men de är mycket billigare än SSD. Typ 1000kr istället för 3000kr. + arbete eller USB-låda då.

 

Thunderbolt, som väl är det man egentligen vill ha om man kör externt (och datorn inte klarar esata) är ett par tusenlappar dyrare än USB, så det är väl inget vettigt alternativ i detta fallet antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, vad kostar det att få en hårddisk utbytt i en Imac egentligen? På vår lite äldre macbook (early 2008) kostade det typ 1599:- inklusive 250GB SSD, det är kanske krångligare att byta på en Imac men det var inte direkt att bara ploppa i SSDn i vår Macbook heller.

 

Förstår att alternativen beror lite på vilken modell man har, en 2013 borde kunna klara en tunn vanlig SSD, och ska man ha en sådan på 1TB borde ju arbetskostnaden vara mycket mindre än kostnaden för disken åtminstone, även om man måste öppna Imacen och krångla för att få in en SSD.

 

För egen del så hade jag hellre kört 1TB SSHD internt, än 1TB SSD via USB3. Är lite osäker på om SSHD går att få så tunn som krävs i en iMac. Men de är mycket billigare än SSD. Typ 1000kr istället för 3000kr. + arbete eller USB-låda då.

 

Thunderbolt, som väl är det man egentligen vill ha om man kör externt (och datorn inte klarar esata) är ett par tusenlappar dyrare än USB, så det är väl inget vettigt alternativ i detta fallet antar jag.

 

Arbetskostaden låg på c.a 900 kr för att byta hårddisk på en iMac 21,5" (mitten 2010) förra året. MacForum i Kungsbacka utförde jobbet. Till det kom kostnad för kabel och hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...