Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några olika frågor om bilder och Photos


Minkowski

Rekommendera Poster

Power Photos - har någon testat den ?

Nej.

Men det verkar ha intressanta möjligheter. Dock är jag lite tveksam till program utvecklade av en-persons entusiastföretag. Vid nästa uppdatering av macOS eller Bilder så kanske Apple förändrar något som gör det svårt/omöjligt att använda detta tillägg. Då kan det bli krångligt.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 600
  • Created
  • Senaste svar

Är det en-person utvecklad app ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har importerat mina bilder från iPhoto till Photo och nu är all information för datum då bilden skapades förstörd- vad är det som gick snett ?? hur importerar man bilderna från iPhoto ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fört över bilderna från iPhoto till Photos

Men nu är informationen om när bilden skapades borta

Vad har hänt ?? hur ska man importera bilder till Photos ?

eller exportera från iPhotos?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska inte importera.

När man öppnar Bilder skapas ett nytt bibliotek baserat på det gamla. Man har då två bibliotek där bilderna finns i skenbart dubbel uppsättning, så kallade fasta länkar.

Den sits du har hamnat i nu är ganska hopplös.

Dock önskar jag dig lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sista inlägget verkar förklara hur man lägger till nya bilder i äldre, existerande iPhoto event. Om du ska slå ihop existerande album i Bilder är det enklare.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förstå programmet Bilder så behöver vi förstå att albumen bara är en sortering, bilderna ligger inte i albumen egentligen. Albumen i Bilder är INTE som mappar på en hårddisk.

 

Album < > Mapp, de är inte samma sak.

 

Om man har en bild i flera album så är det en och samma bild - en och samma bildfil - som syns i olika album. Inte kopior av samma bild, utan den bilden är en bild i Bilder även om den syns på flera ställen.

 

Album i Bilder fungerar som spellistor i iTunes. Om du har samma låt i flera spellistor så är det fortfarande en låtgil och inte olika kopior av låten.

 

Om man verkligen vill ha en kopa så får man göra en kopia - genom Duplicera.

 

 

En till sak att komma ihåg: Bilder har inbyggd versionshantering. Detta innebär att om du har ett original och så redigerar du det, så blir redigeringen en egen bild. Normalt visar inte Bilder originalen, de är dolda, men det går att återgå till originalet. IPhoto fungerade på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte det förklarad i hjälp dokumentationen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte det förklarad i hjälp dokumentationen ?

Du kanske kan läsa själv? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg inget om det i hjälp dokumentationen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg inget om det i hjälp dokumentationen

Ah.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slå samman flera album verkar inte så enkelt

Hur gör man ?

Jag googlade och fick fram detta

https://discussions.apple.com/thread/6986225?start=0&tstart=0

Det låter verkligen "incredibly stupid"

 

Slå samman album?

 

Bilder 2.0 som jag kör i macOS Sierra 10.12.6.

Hittar ingen text om detta i hjälpfunktionen. Ej sökt ytterligare.

Så här gör jag och det fungerar:

I Bilder, går till vänsterspalten, markerar ett album, vänsterklickar, håller kvar nedtryckt, drar det albumet in i det album det ska slås samman med, släpper. Då får du frågan om du vill slå ihop dem. Du måste bekräfta.

Då försvinner det första albumnamnet och mål-albumet innehåller båda albumens bilder. Då kan jag byta namn på albumet om jag vill, senare.

 

Vare sig dumt eller svårt, ganska ordinärt dra-och-släpp på Apple-vis.

 

Kanske inte fungerar i äldre Bilder. eller macOS-versioner. Vilka versioner har du?

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur flytta ett album A från mapp M1 till en mapp M2 utan att duplicera och så att A finns i både M1 och M2 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick några foton in i mail appen och nu vill jag exportera dem alla till Photos

Högerklickar och får alternativet Export to Photos

Men det fungerar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar bra här.

 

post-45175-0-21559300-1502637395_thumb.png

 

post-45175-0-24587600-1502637409_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur flytta ett album A från mapp M1 till en mapp M2 utan att duplicera och så att A finns i både M1 och M2 ?

 

 

Man "klickdrar" som man gör med alla filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då flyttar du filen. Det är inte det jag vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då flyttar du filen. Det är inte det jag vill.

Om det är en kopia du vill ha så håller du in "option" samtidig som du gör som Lappen skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur flytta ett album A från mapp M1 till en mapp M2 utan att duplicera och så att A finns i både M1 och M2 ?

Nu förstår jag inte din text.

FLYTTA A från M1 till M2 utan att duplicera? som tidigare i tråden, vänsterspalt markera, dra-och-släpp.

Flytta A från M1 till M2 utan att duplicera och ändå ska A finnas i M1 OCH M2?

där förstår jag inte din tankegång. Om A ska finnas i både M1 och M2 så är ordet flytta missvisande. Flyttar du A från M1 så finns det inte kvar där.

 

Om du menar att Album A ska finnas både i Mapp 1 och Mapp 2: duplicera albumet och dra-och-släpp duplikatet i M2.

Att ha samma Album (duplikat) i flera mappar tar ju inget extra hårddiskutrymme eftersom Bilder är en databas och Album bara är en slags länk.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur flytta ett album A från mapp M1 till en mapp M2 utan att duplicera och så att A finns i både M1 och M2 ?

 

 

Det kan inte bli mer förvirrande än så där :D

Du vill flytta men inte duplicera men det ska finnas på två ställen :huh::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man flyttar/kopierar Album så händer ingenting med själva filerna utan det är länkar som skapas eller flyttas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ett album som jag vill dela med några personer - men hur gör jag då ?

Den som har access ska kunna lägga till egna bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...