Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Några olika frågor om bilder och Photos


Minkowski

Rekommendera Poster

Så du menar att det har importerats automatiskt.

Jag som trodde det behövde göras manuellt och sen gjorde jag ett heldagsjobb på att radera dem från Photos och sen importera och omorganisera 2000 photos. Då var alltså onödigt....

Inte nödvändigtvis. Alla mina Iphotoalbum försvann när jag skaffade Icloud bildbibliotek (tydligen en känd bugg som Apple inte slår på stora trumman för). De ligger kvar i bakgrunden, men jag kan inte nå dem längre i vänsterkolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 600
  • Created
  • Senaste svar

Photo lägger till dubletter om jag råkar importera samma bilder igen.

Ty sen vet jag inte hur man tar bort dubletterna

Ett sätt skulle vara att exportera allt till en mapp och sen köra någon app som tar bort dubletter

Men då tappar man taggarna som jag lagt till så mödosamt

Eller hur ska man göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubletter kan man ta bort med Duplicate Annihilator. Det var många år sedan jag använde programmet och vet inte om man kan välja vilka duplikat som ska bort. Men kanske framgår om man läser deras hemsida. Och testa med några dubletter i en mapp.

https://brattoo.com/propaganda/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen en märkligt motfråga. Har du alrig velat ändra namn som DSC_043.jpg till något mer begriplig ?

Eller om det står Bodil och det egentligen Hampus ? .

Eller hur ?

[+] Ja, verkligen. :yeahbaby: Man vill ha begripliga namn. Den dagen man exporterar bilderna sen till något annat, så ligger de ju där sen med sina autogenererade idıotnamn.

 

- - -

 

Just det, är en av anledningarna till varför jag inte använder varken iPhoto eller numer Photos/Bilder. Jag importerar blider varteftersom. De jag spar &/el editerar döper jag om till begripliga namn. Och spar bilderna i foldrar med bra namn. Då kan man även spara någon enstaka bild med “IMG_*jpg” i den foldern - och man hittar den ändå. Allt i Finder. :finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tydligt att TS inte förstår att bilder som man lägger i Album inte är faktiska bilder utan enbart länkar. Dvs man kan ha samma bild i 100 Album utan att det skapas 99 dubbletter. Med andra ord Apple har löst hanteringen mycket mycket bra. Passar det inte motvalls herrn är det bara att söka annat program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så om det är en Hampus så namnger man det under Ansikten så kan Bilder identifiera alla andra bilder med Hampus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag förstår ingenting, jag har låg IQ och lappen har hög IQ , fattar everything, han tillhör kanske MENSA klubben ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Ja, verkligen. :yeahbaby: Man vill ha begripliga namn. Den dagen man exporterar bilderna sen till något annat, så ligger de ju där sen med sina autogenererade idıotnamn.

 

- - -

 

Just det, är en av anledningarna till varför jag inte använder varken iPhoto eller numer Photos/Bilder. Jag importerar blider varteftersom. De jag spar &/el editerar döper jag om till begripliga namn. Och spar bilderna i foldrar med bra namn. Då kan man även spara någon enstaka bild med “IMG_*jpg” i den foldern - och man hittar den ändå. Allt i Finder. :finder:

Visst är det så, visst är det så...

Photos har andra konstigheter också : titel, beskrivning, taggar

Behöver man alla dessa ? sällan. Det räcker med Titel och Taggar. Men Filnamn borde vara samma som Titel tycker jag. Sen har man Album också, inplacerad i Foldrar. Så alla dessa gör att sökningen blir inte lätt och blir värre om ju fler bilder man har, kanske tusentals. Säg att jag söker en bild med taggen X och hittar 3 sådana bilder. Vilken album ligger de i ? det får man inte reda på!

Och sen finns dubletter som man inte lätt kan ta bort. Så Photos känns inte som en lättanvänd app. Det tar tid att lära sig alla tricks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag förstår ingenting, jag har låg IQ och lappen har hög IQ , fattar everything, han tillhör kanske MENSA klubben ?

Helt rätt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag söker en bild med taggen X och hittar 3 sådana bilder. Vilken album ligger de i ? det får man inte reda på!

 

En och samma bild kan ju ligga i hundra album eller fler om du vill, det skulle ju bli ganska omständligt att redovisa alla album för alla bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hundra album för samma bild ? du har då inget sinne för organisation

Jag har bara en bild- en album system.

Och för övrigt använder Keywords (taggar)

Omständigt ? nej, det finns andra appar som visar just det, även om hundra album !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hundra album för samma bild ? du har då inget sinne för organisation

Jag har bara en bild- en album system.

Och för övrigt använder Keywords (taggar)

Omständigt ? nej, det finns andra appar som visar just det, även om hundra album !

 

Haha, har jag inget sinne för organisation? Om du bara visste. Att ha en bild i hundra album var ju bara ett exempel.

Om det nu finns andra appar som gör det du vill kan du ju använda dem i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos ignorerar filanmn helt och hållet
Den existerar inte alls i Photos, den finns inte ens i View- Metadata

Jag undrar varför de gör så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos ignorerar filanmn helt och hållet

Den existerar inte alls i Photos, den finns inte ens i View- Metadata

Jag undrar varför de gör så

Bilderna heter ju (för det mesta) IMG_1234.jpg och det är ju helt ointressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos ignorerar filanmn helt och hållet

Den existerar inte alls i Photos, den finns inte ens i View- Metadata

Jag undrar varför de gör så

Fråga Apple. Vi vet inte svaret på dina funderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photos ignorerar filanmn helt och hållet

Den existerar inte alls i Photos, den finns inte ens i View- Metadata

Jag undrar varför de gör så

 

Jag kan se filnamn i Bilder genom att högerklicka på en bild och välja "Visa info". Jag kan också söka på filnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det går att söka på filnamn men titta på Metadata så finns inte den där

Förresten går det inte att sortera i Photos ??

Den sorterar automatiskt kronologiskt endast, vad jag ser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det går att söka på filnamn men titta på Metadata så finns inte den där

Förresten går det inte att sortera i Photos ??

Den sorterar automatiskt kronologiskt endast, vad jag ser.

 

Om du gör som jag skrev, alltså högerklicka på en bild och väljer "Visa info", så går det utmärkt att se filnamnet.

Du kan inte sortera huvudflödet, men i album kan du sortera bilderna som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det går att söka på filnamn men titta på Metadata så finns inte den där

Förresten går det inte att sortera i Photos ??

Den sorterar automatiskt kronologiskt endast, vad jag ser.

Filnamn? markera en bild, högerklicka, välj visa info så kommer information upp, filnamn, metadata, plats på karta om du tagit bild med iphonen t ex. Eller gör du kortkommando command+I, eller går du via menyraden, Fönster, välj info.

Sortera? Jo det är det du gör när du gör Album. Då kan du se foton i den ordning du vill. Vill du ha det på något automagiskt sätt så gör du Smart Album.

Programmet Bilder (engelska Photos) är en databas. Den presenteras i datumordning när man i vänsterspalten väljer bilder. I databasen vill inte Apple att du ska flytta omkring bilder. Varför? fråga dem.

 

Vill du ha bilder ordnade på ett annat, eget sätt finns ju alltid möjlighet att lägga dem i Finder-mappen bilder. Dit kan du importera bilder, namnge dem som du vill, lägga i den ordning du vill, ha undermappar, undermappar i dem. Flytta om när du vill. I Förhandsgranskaren tittar du på bilderna och kan göra enklare redigering.

 

På marknaden finns andra program för bildarkiv och övrig bildhantering som har delvis andra egenskaper än de Apple har valt. Kanske enklare välja något där än att få Apple att ändra sitt upplägg?

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag har bara en bild- en album system.

Och för övrigt använder Keywords (taggar)

 

om det är viktigt få fram Album när du söker en bild: då kan du lägga till taggen Albumnamn zz bland övriga taggar när du lägger in bilden från början.

 

I efterhand bland tusentals bilder har jag ingen idé. Kanske börja tagga bilderna i ett album, i morgon nästa album osv till det är klart. Men då kanske Apple har ändrat programmen...

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filnamn? markera en bild, högerklicka, välj visa info så kommer information upp, filnamn, metadata, plats på karta om du tagit bild med iphonen t ex. Eller gör du kortkommando command+I, eller går du via menyraden, Fönster, välj info.

Sortera? Jo det är det du gör när du gör Album. Då kan du se foton i den ordning du vill. Vill du ha det på något automagiskt sätt så gör du Smart Album.

Programmet Bilder (engelska Photos) är en databas. Den presenteras i datumordning när man i vänsterspalten väljer bilder. I databasen vill inte Apple att du ska flytta omkring bilder. Varför? fråga dem.

 

Vill du ha bilder ordnade på ett annat, eget sätt finns ju alltid möjlighet att lägga dem i Finder-mappen bilder. Dit kan du importera bilder, namnge dem som du vill, lägga i den ordning du vill, ha undermappar, undermappar i dem. Flytta om när du vill. I Förhandsgranskaren tittar du på bilderna och kan göra enklare redigering.

 

På marknaden finns andra program för bildarkiv och övrig bildhantering som har delvis andra egenskaper än de Apple har valt. Kanske enklare välja något där än att få Apple att ändra sitt upplägg?

 

Sven

Man kan inte redigera i Picture mappen

Datum för när bilden är tagen är helt fel.

 

I Photos kan jag inte skapa en Smart Album som visar de bilder som saknar taggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har problem att hitta bland dina bilder.

Under hur du gjorde när digitalbilder inte fanns. Satte du på post-it lappar på fotona med taggar :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte redigera i Picture mappen

Datum för när bilden är tagen är helt fel.

 

I Photos kan jag inte skapa en Smart Album som visar de bilder som saknar taggar.

Man kan redigera bilden (den som ligger i Picture-mappen) med valfritt program.

Datumet som anger när bildfilen lades i Picture-mappen kan inte ändras. Datum som anger när den togs mm finns i exif-data och det blir inte fel bara för att bilden lades i Picture-mappen en annan dag än foto-dagen. Dessa uppgifter syns när du öppnar bilden i ett bild-program.

Det finns program som kan göra mycket med exif, t ex exiftool, se: https://sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

 

Här finns en diskussion som tangerar dina funderingar även om utgångspunkten var vid kopiering ut från programmet Bilder.

http://www.99mac.se/forum/t/317368-mojligt-att-behalla-tid-datum-for-foton-vid-kopiering-fran-bilder

 

Om foto-datum är av högsta vikt vid arkivering i ett Finder-mapp-system så kan man ju vid namngivning av bildfilen inkludera datumet, tex 20170810cykeltur01.jpg

 

Smart album för otaggad? Nej det tror jag inte heller. Men om du inte taggat bilden har du kanske inte redigerat den alls och då kan du prova med smart album för bilder som ej är redigerade. Där kanske majoriteten av otaggade finns.

 

Jag får intrycket av tråden att du söker efter det som programmet bilder INTE kan göra. Det är bättre att utnyttja programmet på det som det klarar av. Inget program jag hittills använt klarar allt, alla gånger på exakt det vis som jag uppskattar mest. Kanske något annat bildprogram fyller dina behov bättre?

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Power Photos - har någon testat den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...