Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mactracker – uppdateringsfrekvens?


KMN

Rekommendera Poster

Jag har Mactracker installerat bland annat på min iMac. Ett mycket användbart program, måste jag säga. Många frågor som ställs här på forumet besvaras lätt efter en snabb titt i Mactracker.

Men det var ett tag sedan programmet uppdaterades (april 2017?) och de nya macarna finns därför inte med i senaste versionen, 7.6.5.

Är det någon som har koll på hur snabbt Mactracker brukar få med nya datorer och enheter efter att de presenterats av Apple?

 

En annan sak: När jag tittade på Apple Store på nätet, såg jag att Apple numera beskriver lagringsenheterna i sina datorer som ”SSD”. Har för mig att beteckningen tidigare var ”flash-baserat minne” eller något ditåt. Är det bara en tillfällighet, eller ligger där något bakom namnbytet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Mactracker installerat bland annat på min iMac. Ett mycket användbart program, måste jag säga. Många frågor som ställs här på forumet besvaras lätt efter en snabb titt i Mactracker.

Men det var ett tag sedan programmet uppdaterades (april 2017?) och de nya macarna finns därför inte med i senaste versionen, 7.6.5.

Är det någon som har koll på hur snabbt Mactracker brukar få med nya datorer och enheter efter att de presenterats av Apple? ...

Det tar sin lilla tid, om det alls kommer. Förfrågan om ETA vad gäller gratis programvara som utvecklas av entusiaster är annars ett plumpt etikettbrott. Alla vet inte om det, men så är det.

 

Vad tror vi då? Tja, Mactracker brottas bland annat med att vara 32 bitar*, vilket High Sierra inte kommer att medge (inte enda programmet som brottas med det, det gör också AFT).

 

Och så finns skarp konkurrens av Everymac.com, som jag numera använder om jag vill ha den senaste informationen och mer detaljerad sådan. Slutsats: Den som lever får se.

 

 

*

 

 

Mina program med 32 bitar, en del är Apples egna:

 

post-28798-0-49913000-1502108379_thumb.jpg

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar sin lilla tid, om det alls kommer. Förfrågan om ETA vad gäller gratis programvara som utvecklas av entusiaster är annars ett plumpt etikettbrott. Alla vet inte om det, men så är det.

Nu vet jag. Gäller det även om man förhör sig lite försiktigt om en prognos bland andra glada användare? Ett uppfordrande brev till utvecklarna kan till och med jag förstå inte landar väl.

Vad tror vi då? Tja, Mactracker brottas bland annat med att vara 32 bitar*, vilket High Sierra inte kommer att medge (inte enda programmet som brottas med det, det gör också AFT).

På din lista är det nog mest DVD-spelaren och QuickTime Player 7 (Pro) som jag mest kommer att sakna – jämte Mactracker, då. Men Mactracker kommer väl att finnas kvar i iOS?

 

Slutsats: Den som lever får se.

Den slutsatsen kanske kan nålas fast av någon hjälpsam moderator? Verkar vara allmängiltig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag. Gäller det även om man förhör sig lite försiktigt om en prognos bland andra glada användare? Ett uppfordrande brev till utvecklarna kan till och med jag förstå inte landar väl. ...

Vanligtvis kan folk som inte är insatta gissa ungefär likvärdigt vad gäller sådant. Därför är det många som frågar utvecklaren. Vilket alltså inte passar sig. Jag räknade dock upp åtminstone ett större hinder för en kommande uppdatering. Det kan hända att utvecklaren avvaktar just på grund av detta med 32 bitar. Vad vet vi?

 

... På din lista är det nog mest DVD-spelaren och QuickTime Player 7 (Pro) som jag mest kommer att sakna ...

Där kan man faktiskt fråga Apple, de tar betalt för sitt arbete.

 

... Men Mactracker kommer väl att finnas kvar i iOS?

Och på det svarar jag vet inte. Är appen 32 bitar idag? Kräver IOS 11 64 bitar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där kan man faktiskt fråga Apple, de tar betalt för sitt arbete.

 

Misstänker att Apple anser båda programmen obsoleta.

Och på det svarar jag vet inte. Är appen 32 bitar idag? Kräver IOS 11 64 bitar?

Tror inte det. Tror det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att Apple anser båda programmen obsoleta. ...

Om någon Mac med dvd stöds av High Sierra, vilket jag absolut anser mig veta är fallet, så lär nog åtminstone dvd-spelaren uppdateras. Med QT 7 är det nog kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Mactracker brottas bland annat med att vara 32 bitar*, vilket High Sierra inte kommer att medge

Jodå, även High Sierra kommer stödja 32-bit, men det är sista versionen av macOS som gör det "utan kompromisser".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon Mac med dvd stöds av High Sierra, vilket jag absolut anser mig veta är fallet, så lär nog åtminstone dvd-spelaren uppdateras. Med QT 7 är det nog kört.

 

Ja, High Sierra har väl samma systemkrav som Sierra, om jag förstått det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, även High Sierra kommer stödja 32-bit, men det är sista versionen av macOS som gör det "utan kompromisser".

 

Jaha, då var jag felinformerad. Ursäkta. Här kan man läsa mer om det: http://www.idownloadblog.com/2017/06/29/64-bit-requirement-for-mac-apps/

 

Ja, High Sierra har väl samma systemkrav som Sierra, om jag förstått det rätt.

Jag hade fel angående det där med 32 bitar, se ovan, så spekulationerna angående nämnda program kan anstå till nästa års höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

…så spekulationerna angående nämnda program kan anstå till nästa års höst.

 

Men väntar man på något gott, då är det ju bara härligt – om vi ska tro Gerard Boré.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan undra hur många som donerar en slant till Mactrackers skapare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Mactracker installerat bland annat på min iMac. Ett mycket användbart program, måste jag säga. Många frågor som ställs här på forumet besvaras lätt efter en snabb titt i Mactracker.

Ja, det är ett riktigt bra program. Just för frågor och forumet, skulle jag däremot rekommendera att man använder: everymac.com ...och att man även postar en länk till sin dator när man frågar. :crossfingers::yeahbaby:

 

Tänk om alla kunde göra det, istället för att bara skriva, t ex: “iMac, mid-YYYY” - så får man sitta och gissa eller leka detektiver vilken dator de egentligen har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ett riktigt bra program. Just för frågor och forumet, skulle jag däremot rekommendera att man använder: everymac.com ...och att man även postar en länk till sin dator när man frågar. :crossfingers::yeahbaby:

 

Tänk om alla kunde göra det, istället för att bara skriva, t ex: “iMac, mid-YYYY” - så får man sitta och gissa eller leka detektiver vilken dator de egentligen har.

 

Annars så tänkte jag mest på frågorna av typen: Vilka minnen passar i min MacBook Pro?

Det har ju blivit några sådana genom åren…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så tänkte jag mest på frågorna av typen: Vilka minnen passar i min MacBook Pro?

Det har ju blivit några sådana genom åren…

Yep. Det finns där med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep. Det finns där med. :)

 

Ja, så om man länkar dit har man redan svaret, tänkte jag.

Men visst, det är väl bara en del av frågorna som är så enkla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så om man länkar dit har man redan svaret, tänkte jag.

Men visst, det är väl bara en del av frågorna som är så enkla.

Just frågan om vilka minnen behöver, behöver man bara kolla i:

 

->About This Mac->More info->[Memory]

 

post-64246-0-89958100-1502137091_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har Mactracker installerat bland annat på min iMac. Ett mycket användbart program, måste jag säga. Många frågor som ställs här på forumet besvaras lätt efter en snabb titt i Mactracker.

Men det var ett tag sedan programmet uppdaterades (april 2017?) och de nya macarna finns därför inte med i senaste versionen, 7.6.5.

Är det någon som har koll på hur snabbt Mactracker brukar få med nya datorer och enheter efter att de presenterats av Apple?

 

En annan sak: När jag tittade på Apple Store på nätet, såg jag att Apple numera beskriver lagringsenheterna i sina datorer som ”SSD”. Har för mig att beteckningen tidigare var ”flash-baserat minne” eller något ditåt. Är det bara en tillfällighet, eller ligger där något bakom namnbytet?

Nu har det kommit en ny!

 

post-28798-0-85735800-1503300008_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har det kommit en ny!

 

attachicon.gifdump.jpg

Gött!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...