Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini Mitten 2011 Startar Om


Nian99

Rekommendera Poster

Hallå

 

Köpte en beg mac mini för ett halvår sedan och har sedan dess fått spader nästan varje dag.

Den startar om i tid och otid och kan inte se något mönster i det hela då det sker random, ibland en gång om dagen och ibland flera gånger. I övrigt inga fel på datorn.

 

Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det? Pysslar en del med trading på hästar och det är inge roligt när den startar om mitt i ett lopp.

 

Mac Mini mitten 2011

2.5GHz i5

8 GB ram

500 GB hårddisk.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Köpte en beg mac mini för ett halvår sedan och har sedan dess fått spader nästan varje dag.

Den startar om i tid och otid och kan inte se något mönster i det hela då det sker random, ibland en gång om dagen och ibland flera gånger. I övrigt inga fel på datorn.

 

Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det? Pysslar en del med trading på hästar och det är inge roligt när den startar om mitt i ett lopp.

 

Mac Mini mitten 2011

2.5GHz i5

8 GB ram

500 GB hårddisk.

 

Tack på förhand

Testa detta: https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med det enklaste först.

 

Gör en säker start.

1. Stäng av datorn

2. Starta om och håll ner skifttangenten

3. När du ser förloppsindikatorn släpper du upp skift

4. Logga in. Vänta tills allt är uppstartat. Gör inget än nr 5 nu.

5. Starta om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för minnen i? Ta gärna ett foto och lägg in.

Har du felaktiga/trasiga minnen KAN en dator bete sig såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är för minnen, den förra ägaren hade själv uppgraderat ram-minnet. Hur öppnar man mac minin och ser vilka minnen det är då?

 

Har gjort säkert läge nu iallafall och startat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjarne Bertelsen

Jag köpte en gammal macbook för några år sen som jag uppgraderade hårddisk och minne på åt min syster. Efter uppgraderingen betedde den sig ungefär som du beskriver. Upptäckte att jag stoppat i minnen som inte var kompatibla med modellen. De jag stoppat i var för moderna. När jag sen bytte minnen igen fungerade allt som det skulle.

/Bjarne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjarne Bertelsen

Det är enkelt att öppna mac minin. Skruva på locket på undersidan och ta av det. Finns beskrivningar på youtube.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt hastighet har du, men det friskriver ju inte att det finns fel på minnena.

Stoppa i ett och kör tills du får samma symptom. Byt minne och kör vidare.

Då får du reda på om ett minne är knasigt och isåfall vilket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjarne Bertelsen

Just så gjorde jag också vid ett annat tillfälle med några ram-minnen jag köpt. Det visade sig att det ena var kasst.
Du kan också köra apple hardware test:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Allt jag testat har inte avhjälpt problemet och nu har också datorn blivit riktigt seg så jag börjar fundera på som nämnts här att det är något fel på ram minnena som sitter i. Tänkte köpa nya och funderar på om dessa fungerar i min datorn. https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/140548-corsair_4gb-1333mhz-ddr3-cl9-cmso4gx3m1a1333c9&atcl=external:ref

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade du att varva minnena?

Väldigt ovanligt att båda skulle vara trasiga.

 

Kan ju även vara hårddisken......

 

 

Har du skapat ett nytt användarkonto för att utesluta att det är något program/fil/process i ditt konto som ställer till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...