Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

defaults write - YES/NO och 1/0

e-snobben

Rekommendera Poster

e-snobben

Fungerar det att istället för att skriva YES skriva 1 och istället för att skriva NO skriva 0 när man ska aktivera eller deaktivera något?

Redigerad av iEricF
la in 2 taggar
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mattiasgbg

Fungerar det att istället för att skriva YES skriva 1 och istället för att skriva NO skriva 0 när man ska aktivera eller deaktivera något?

Antar att det handlar om att manipulera en plist-fil eller liknande, då handlar det om sanningsvärden. 1/0 eller true/false. Osäker på om yes/no fungerar.

Länk till inlägg
marcushedenstrom

Enligt manualen:

-bool[ean] Allows the user to specify a boolean as the value for the given preference key. Value must be TRUE, FALSE, YES, or NO.

Men detta gäller men flaggan -bool. Så om du bara sätter värdet 1 (eller 0) och sedan läser så kommer du så klart få 1 (eller 0) tillbaka. Detta är precis samma som om du hade använt -bool som också läses som 0/1.

Redigerad av marcushedenstrom
Länk till inlägg

Det verkar vara lite olika. En del (äldre/enskilda värden) tycks fortfarande fungera, men jag vet att för några år sen, så gick de över till ett mer renodlat true/false. Så, står det 1 eller YES, använd: -bool true.

Du kan prova att köra mot en lokal fil på skrivbordet. Använd hela sökvägen - annars hamnar/skapas filen i Preferences.

Exempel 1:

defaults write ~/Desktop/foo.plist test1 YES 
defaults write ~/Desktop/foo.plist test2 1 
defaults write ~/Desktop/foo.plist test3 true 
defaults write ~/Desktop/foo.plist test4 -bool true 

Alla är true-värden, men det är bara den sista som är “<true />”. Resultatet ser ut såhär:

<dict>
    <key>test1</key>
    <string>YES</string>
    <key>test2</key>
    <string>1</string>
    <key>test3</key>
    <string>true</string>
    <key>test4</key>
    <true/>
</dict>

Varje typ av värde har sina olika sätt, t ex: -bool för true/false - därför är det viktigt att man är lite mer verbose, så inte allt blir en “string”.

Exempel 2:

# Integer: -int
defaults write ~/Desktop/bar.plist test1 -int 1

# Decimaler: -float
defaults write ~/Desktop/bar.plist test2 -float 12.3

# Text: -string
defaults write ~/Desktop/bar.plist test3 -string YES

# boolean: -bool
defaults write ~/Desktop/bar.plist test4 -bool true

Det ger en lista som ser ut såhär:

<dict>
    <key>test1</key>
    <integer>1</integer>
    <key>test2</key>
    <real>12.300000190734863</real>
    <key>test3</key>
    <string>YES</string>
    <key>test4</key>
    <true/>
</dict>

- - -

Däremot sen när du läser filen så visas true som 1.

$ defaults read ~/Desktop/bar.plist 
{
    test1 = 1;
    test2 = "12.3";
    test3 = YES;
    test4 = 1;
}

$ defaults read ~/Desktop/bar.plist test4 
1

I ett program när man testar ett värde innan det körs, kollar man ofta mot “type”, om det t ex är en bool, eller int. Då är 1 ≠ 1.

Redigerad av iEricF
Länk till inlägg

Varför börjar så många koder, filer och mappar med com?

(com.apple.finder, com.apple.sharedfilelist och massor av andra)

Det är det upplägget man har för att skilja på t ex vem som gjort programmet.

com.apple.programnamn

org.mozilla.firefox

com.barebones.bbedit

osv...

Länk till inlägg
e-snobben

Lyfte ur ämnet till egen tråd, då det inte handlar om Terminalmiljön. /Eric

Jag förtydligar lite.

Det var efter att ha hittat ett par terminalkommandon som jag ville veta mer. Men det kanske ändå hör till något annat ämne. De här kommandona slutar som synes på YES och NO respektive 1 och 0. Det första visar/döljer osynliga filer och det andra visar/döljer en meny i Safari. Fungerar det alltså att skriva antingen YES eller 1 i dessa m fl var frågan.

Visa osynliga filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES

killall Finder

Dölja osynliga filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO

killall Finder

————————

Visa debugmenyn i Safari:

defaults write com.apple.Safari IncludeInternalDebugMenu 1

Dölja den menyn:

defaults write com.apple.Safari IncludeInternalDebugMenu 0

Länk till inlägg
e-snobben
Postad (redigerade)

Det är det upplägget man har för att skilja på t ex vem som gjort programmet.

com.apple.programnamn

org.mozilla.firefox

com.barebones.bbedit

osv...

Som lekman kan jag tycka att det vore enklare att skippa "com". Det känns ju dessutom bakvänt om man har det för att det ingår i apple.com, dvs att det ingår i webb-adressen. Fast programmerare kanske gillar att krångla till det...

Redigerad av e-snobben
Länk till inlägg

Som lekman kan jag tycka att det vore enklare att skippa "com". Det känns ju dessutom bakvänt om man har det för att det ingår i apple.com, dvs att det ingår i webb-adressen. Fast programmerare kanske gillar att krångla till det...

Jag tror man följer en viss standard. Gnome har samma upplägg i sina inställningar - och ett liknande sätt att kunna ändra olika inställningar via terminal, eller med en GUI-program. Det är inte så krångligt eg, man ser fort och bra.

Redigerad av iEricF
Länk till inlägg

Jag förtydligar lite.

Det var efter att ha hittat ett par terminalkommandon som jag ville veta mer. Men det kanske ändå hör till något annat ämne. De här kommandona slutar som synes på YES och NO respektive 1 och 0. Det första visar/döljer osynliga filer och det andra visar/döljer en meny i Safari. Fungerar det alltså att skriva antingen YES eller 1 i dessa m fl var frågan.

Visa osynliga filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles YES

killall Finder
Dölja osynliga filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles NO

killall Finder
————————

Visa debugmenyn i Safari:

defaults write com.apple.Safari IncludeInternalDebugMenu 1
Dölja den menyn:

defaults write com.apple.Safari IncludeInternalDebugMenu 0

Ja, så skrev man lite mer förr... Kan hända att de fortfarande fungerar. Kikade lite i mina samlade listor, och just för de där har jag:

# Finder: show hidden files by default
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool true

# Enable Safari’s debug menu
defaults write com.apple.Safari IncludeInternalDebugMenu -bool true

# ...in older Safari.
defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu -bool true

# Ett par xtra som kan vara bra att ha:
# - - -
defaults write com.apple.appstore WebKitDeveloperExtras -bool true
defaults write com.apple.appstore ShowDebugMenu -bool true

Men använd: '-bool true'. I o m att du anger vilket typ av värde det är så får du rätt värde/formatering i filen sen.

-bool true  ->    <true/>
YES         ->    <string>YES</string>
1           ->    <string>1</string>
Länk till inlägg
e-snobben

Använd kodrutor för kod (ökad läsbarhet). :yeahbaby:

[not nerd]

Blir det automatiskt rätt färg på koderna då? För jag har ingen aning om vilka färger jag ska välja och varför en viss kod har en viss färg.

Tror för övrigt inte att jag kommer att skriva mer avancerade koder än vad som brukar tipsas om på MacWorlds hemsida. De koderna - till Terminalen för det mesta - brukar dessutom bara vara skrivna med kursiv stil. Tror "vanligt folk" förstår bättre då än om det skulle vara skrivet som kod och med färger. [/not nerd]

Länk till inlägg

[not nerd]

Blir det automatiskt rätt färg på koderna då? För jag har ingen aning om vilka färger jag ska välja och varför en viss kod har en viss färg.

Tror för övrigt inte att jag kommer att skriva mer avancerade koder än vad som brukar tipsas om på MacWorlds hemsida. De koderna - till Terminalen för det mesta - brukar dessutom bara vara skrivna med kursiv stil. Tror "vanligt folk" förstår bättre då än om det skulle vara skrivet som kod och med färger. [/not nerd]

Ja, jag vet att MW inte skriver det, och det vet själva om att det inte är bra. Det handlar inte om färgerna, utan att få det med en monofont. Och det finns en del bokstäver som ser snarlika ut då de inte är i mono.

För färger finns lite olika att välja på:

post-64246-0-58647600-1502214719.png

Tycker man färgerna ser/betér sig knepigt, välj ingen, så blir det bara vanlig svart text - precis som i TextEdit.

Det är riktigt svårt, f f a jobbigt att läsa t ex en loggfil av något slag som inte har sin formatering.

Länk till inlägg
Mattiasgbg

[not nerd]

Färgerna är godtyckligt valda och kan ungefär, i en jämförelse med vanligt språk, beskrivas som att alla verb får en färg, alla substantiv en annan osv. Men det gäller då att sidan vet vilket språk det handlar om, eventuellt kan den "gissa".

Länk till inlägg
e-snobben

Ja, jag vet att MW inte skriver det, och det vet själva om att det inte är bra. Det handlar inte om färgerna, utan att få det med en monofont. Och det finns en del bokstäver som ser snarlika ut då de inte är i mono.

För färger finns lite olika att välja på:

attachicon.gifmwf_kodfarger.png

Tycker man färgerna ser/betér sig knepigt, välj ingen, så blir det bara vanlig svart text - precis som i TextEdit.

Det är riktigt svårt, f f a jobbigt att läsa t ex en loggfil av något slag som inte har sin formatering.

Färgerna är godtyckligt valda och kan ungefär, i en jämförelse med vanligt språk, beskrivas som att alla verb får en färg, alla substantiv en annan osv. Men det gäller då att sidan vet vilket språk det handlar om, eventuellt kan den "gissa".

Det låter lite som om det inte finns någon egentlig standard vad gäller valet av färger utan att man väljer de man själv tycker bäst om?

Länk till inlägg

Det låter lite som om det inte finns någon egentlig standard vad gäller valet av färger utan att man väljer de man själv tycker bäst om?

Ja, just när det gäller färger och “syntax”, så varierar det kraftigt, och det finns ingen eg standard. Olika program textediterare, har olika schema, för olika språk - och som oftast kan man justera så man får sina egna favvofärger. Och det är samma med s x “synta highlightning” när det gälller websidor. Är oftast ett script som kör, känner av och färgar texten därefter.

https://duckduckgo.com/?q=js+syntax+highlight

Ett av det bättre scripten/verktygen är Prism. Skulle vara kul om MW började använda det. :yeahbaby:

Länk till inlägg
e-snobben

Ja, just när det gäller färger och “syntax”, så varierar det kraftigt, och det finns ingen eg standard.

M a o är det kanske huvudsaken att man använder ett typsnitt

som skiljer sig från vanlig text

när man diskuterar sånt här.

Länk till inlägg

M a o är det kanske huvudsaken att man använder ett typsnitt

som skiljer sig från vanlig text
när man diskuterar sånt här.

Exakt. :yeahbaby: Det är läsbarheten, f f a. Sen just när det gäller kod, loggar osv. Ofta mycket mer svårläst i vanlig text. För olika kommandon kan det ju också vara helt avgörande att det blev rätt.

Med kodrutorna, med sina vita boxar, så blir det också lite som när man lägger in en bild. Något man tittar på (ett annat sätt), som inte är texten man skrev till. Lite så...

Redigerad av iEricF
Länk till inlägg
Mattiasgbg

Ungefär så, men förhoppningsvis väljer man andra alternativ än fyra nyanser av brunt.

• Rösta upp 1
Länk till inlägg
e-snobben

Ungefär så, men förhoppningsvis väljer man andra alternativ än fyra nyanser av brunt.

:lol: Jo det är nog säkrast :D +

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...