Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem vid formatering av SSD via skivverktyg


smho1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Macbook Pro (2012) som jag för två år sedan uppgraderade med en SSD-hårddisk som fick orginalhårddiskens plats och orginaldisken satte jag på dvd-spalrens plats. Därefter installerade jag Mac OS på SSDn och lät orginaldisken vara en lagringsdisk. Det här har fungerat utmärkt för mig fram till idag då jag inte längre kunde starta datorn.

 

När jag nu genom internetåterställning skapade ett nytt OS fanns inte SSD-hårddisken som alternativ och därför ligger nu OS på orginalhårddisken igen. När jag startar upp macen på nytt får jag upp information att "skivan inte kan läsas" (måste vara SSDn) och jag får som alternativ att radera/formatera den mha skivverktyget.

 

Bra tänkte jag, bara att gå in och formatera om SSD för att senare installera om OS på nytt men det skulle visa sig bli svårt. Jag har försökt med följande:

 

1. Radera partitionen som ligger på SSDn (spelar ingen roll vilket format jag väljer) - får följande felmeddelande:

"Radering av volym misslyckades, kunde inte ändra partitionskartan.

 

2. Radera SSDn - raderingen står då och tuggar med 50% kvar utan framgång

 

3. Partionera SSDn - samma som ovan (spelar inte heller någon roll vilket format jag väljer)

 

4. Försökt, enligt tips från äldre tråd på forumet, att radera med 0:or genom menyn säkerhetsalternativ - men jag kommer inte åt detta alternativ då det är utgråat

 

Jag har läst igenom befintliga trådar på forumet och tagit hjälp av de tips som gett vilket lett mig till ovanstående försök men ingenting har fungerat. Ska tilläggas att jag även öppnat upp datorn och kontrollerat kontakten till SSDn.

 

Jag antar att ett alternativ är att SSDn bara lagt av och är obrukbar men jag skulle vilja undersöka mina alternativ innan jag byter ut den helt. Kanske kan man försöka göra en formatering av SSDn genom en windows-dator för att senare formatera om den i skivverktyg med rätt format för Mac?

 

Eller finns det något annat alternativ att testa?

 

tacksam för idéer!

 

med vänlig hälsning

Smho1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra tips. Ska se om jag kan byta den!

 

SATA-kabeln går sönder på den modellen. Kan ge alla möjliga symtom, bland annat dina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du byter plats på HD och SSD......följer felen med SSD, eller är det nu HD som får felen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du byter plats på HD och SSD......följer felen med SSD, eller är det nu HD som får felen?

Smart, det tänkte jag aldrig på att testa - återkommer när jag testat. Hann inte heller se att du hade kablar hemma, nu har jag beställt en ny via eBay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Problemet var den trasiga HDD-kabeln. Köpte först en extern SSD-usb-kabel för att testa min SSD-hårddisk och den fungerande därigenom bra (formaterade om den). Redan där visste jag att det var kabeln som var problemet. Nu har jag fått min nya HDD-kabel beställd från eBay/Kina och på nytt satt in SSD-hårddisken i min Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet var den trasiga HDD-kabeln. Köpte först en extern SSD-usb-kabel för att testa min SSD-hårddisk och den fungerande därigenom bra (formaterade om den). Redan där visste jag att det var kabeln som var problemet. Nu har jag fått min nya HDD-kabel beställd från eBay/Kina och på nytt satt in SSD-hårddisken i min Mac.

Gött att det löste sig, och bra att du gav feedback. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...