Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Wifi har slutat funka på min macbook


PloX

Rekommendera Poster

Jag köpte min macbook i början av sommaren. Det är en Macbook Pro 13 tum.

 

När jag skulle ut på internet stog det att jag inte hade något internet. Jag testade starta om datorn samt routerna men inget av det funkade. Sen tillslut hittade jag att man kunde nollställa nvram för att få det att funka. Det funkade men nu idag när jag skulle starta dator var jag tillbaka på ruta 1 igen att inte internet funkar ingen.

Internet funkar på alla datorer och telefoner förutom min macbook. Har också hört att detta är ett vanligt problem på macbooks.

 

Någon som vet hur kan lösa detta problem?

 

Tack i förhand! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att reklamera om det inte fungerar.

Kan ju vara hårdvaran som strular.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Kolla nätverksinställningar,så du har automatisk anslutning till rätt nätverk påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla nätverksinställningar,så du har automatisk anslutning till rätt nätverk påslaget.

det står på automatisk anslutning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bara att reklamera om det inte fungerar.

Kan ju vara hårdvaran som strular.

Men som jag skrev i inlägget så har jag läst att det är vanligt bland macbook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

det står på automatisk anslutning

 

Okej,ett möjligt fel uteslutet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som jag skrev i inlägget så har jag läst att det är vanligt bland macbook

 

Källa till detta?

 

en länk till Apple kanske ger dig tips

https://support.apple.com/sv-se/HT202663

 

Eller denna

http://www.macworld.co.uk/how-to/mac/mac-not-connecting-wifi-web-internet-3605043/

 

Provat glöm detta Nätverk

post-113-0-37324600-1501858648_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina nätverksinställningar ut på routern, har du tillräcklig adressrymd på insidan så att alla enheter får en egen ip. har du inte det kan det vara så att dhcp (dynamisk tilldelning av adress från routern) inte har några lediga ip att ge din dator för din gamla dator och telefon mm redan har tagit upp dessa. Alltså kolla vilken "DHCP Range du har" exempelvis från 192.168.1.1 till 192.168.1.10 se till att du har minst lika många interna ip adresser som du har enheter som skall kunna ansluta för annars kan det bli strul.

 

Mvh

Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har fri support under 90 dagar efter köp av ny Apple produkt, det ingår i köpet, så du kan ju testa att ringa Apple eftersom det är gratis för om du köpte i början av sommaren så bör du fortfarande ha kvar dagar att nyttja detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina nätverksinställningar ut på routern, har du tillräcklig adressrymd på insidan så att alla enheter får en egen ip. har du inte det kan det vara så att dhcp (dynamisk tilldelning av adress från routern) inte har några lediga ip att ge din dator för din gamla dator och telefon mm redan har tagit upp dessa. Alltså kolla vilken "DHCP Range du har" exempelvis från 192.168.1.1 till 192.168.1.10 se till att du har minst lika många interna ip adresser som du har enheter som skall kunna ansluta för annars kan det bli strul.

 

Mvh

Lars

Jag gick in i på gatewayen och det står att min dator är uppe på internet. Alltså jag har en IP adress fast jag kommer inte ut på internet och surfar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick in i på gatewayen och det står att min dator är uppe på internet. Alltså jag har en IP adress fast jag kommer inte ut på internet och surfar

Du loggar på routern och ser att du tilldelats en ipadress men kan inte surfa?

 

Kolla systeminställningar-wifi, rutan avancerat-tcpip. Vilken adress har du fått och vilken adress har routern? Klicka på DNS. Där ska stå din routers adress.

Annars lägg till den. Du kan oxå lägga till 8.8.8.8 vilken är googles DNS.

(DNS=Domain name server, namnserver som 'översätter' en www-adress till en ipadress.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...