Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Imac för filmredigering


morbidhans85

Rekommendera Poster

morbidhans85

Hej.

 

Jag sitter och funderar på att hoppa på mac tåget från PC. Sitter idag på en bärbar laptop pcsom havererar varje gång jag ska göra något i filmredigering + att det tar en himla massa tid.

 

Det den kommer användas till är primärt vardags surfande samt en hel del filmredigering och det är väl här det är intressant vad som ska väljas. jag filmar det mesta med en gopro5 och vill gärna börja filma lite med 4k då den stödjer detta, men det mesta filmas i 1080. 60fps pga trevligare slowmotion upplevelse (hävdar förståsigpåare, själv har jag inte kunnat testa), kommer även filma och ta bilder med en systemkamera.

 

Så anledningen till imacen är ju främst den fantastiska bilden, men därefter börjar det bli oklart för mig vad som ska has då jag är okunnig inom denna värld.

Jag vill gärna ha 27" skärmen. men frågan är väl om jag klarar mig på "grundmodellen" för 20.995 eller om jag ska ha mellan modellen eller den värre?

 

Mer RAM minne är jag med på att det behövs, men funkar processorn på "basmodellen" eller måste man hoppa på mellanmodellen med och uppgradera med i7?

 

Alla tipps är väldigt välkomna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morbidhans85

Kan ju även nämna att det finns visst intresse för något bärbart typ macbook pro, dock isf en begagnad då dom nya är på tok för dyra och detta är bara något jag sysslar med som hobby =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp absolut inte en Imac med mekanisk hårddisk. Helst inte Fusion drive heller. Satsa på SSD. RAM kan du lägga till själv efter behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon =) Men processorn på den billigare varianten skulle funka? fyrkärnig i5 3,4 ghz

Ja, så länge du inte kodar om film. Det är väldigt processorintensivt. Om du däremot klipper och klistrar (redigerar) då är det inget problem, då behöver du snarare mycket RAM. Filmfiler tar stor plats, men du kan ansluta hårddiskar till din Imac för det syftet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att veta är att den SSD som sitter i alla nya Macar är extremt snabba. Fem gånger snabbare än vanliga SSD man använder när man ersätter mekanisk hårddisk. Som i sin tur är fem gånger snabbare än mekanisk hårddisk. Så skillnaden är ungefär:

 

Mekanisk hårddisk 130 MB/s

Vanlig SSD med sata-anslutning 500 MB/s

SSD i ny Mac 2000-2500 MB/s

 

Så ska stora filer skyfflas fram och tillbaka så se till att få din nya iMac med den nya SSD-tekniken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morbidhans85

Kanon, nä det är ju klipp och klistra det handlar om, förbättra film och foto lite så då kanske man klarar sig bra på den processorn :) Sitter nu och lurar på just ssd disken, den på 512 är helt vansinnigt dyr, klarar man sig bra på 256? tänkte sen skaffa externa diskar för att lagra det som ska redigeras för att sen lyfta över det aktuella projektet till burken när det ska till och redigeras. Vad tror ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morbidhans85

Alternativt att köpa den i grundutförande med 1tb fusion drive eller lägga till dryga 3 papp för mellan modellen som kan ta emot 64 gb RAM.

För att sedan köpa externa SSD diskar? vilket tror ni är bäst? 264gb inbyggt ssd minne eller köra fusion drive inne för att få rejält med lagring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon, nä det är ju klipp och klistra det handlar om, förbättra film och foto lite så då kanske man klarar sig bra på den processorn :) Sitter nu och lurar på just ssd disken, den på 512 är helt vansinnigt dyr, klarar man sig bra på 256? tänkte sen skaffa externa diskar för att lagra det som ska redigeras för att sen lyfta över det aktuella projektet till burken när det ska till och redigeras. Vad tror ni om det?

 

Alternativt att köpa den i grundutförande med 1tb fusion drive eller lägga till dryga 3 papp för mellan modellen som kan ta emot 64 gb RAM.

För att sedan köpa externa SSD diskar? vilket tror ni är bäst? 264gb inbyggt ssd minne eller köra fusion drive inne för att få rejält med lagring?

Jag skrev ”satsa på SSD”. Gäller än. Oavsett storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt, lutar nog åt "grund" modellen med 256 ssd och sen ha någon extern disk för lagring :)

Låter bra. Så kan du uppgradera RAM vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge minnena inte är fastlödda.

Det är de inte längre på de nya Imacarna. Fast ändå svårt att byta på 21,5-tummarna. På 27-tummarna är det enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ägare till en 21:a samt en 27:a. I 21:an sitter en vanlig hårddisk emedan i 27:an sitter en SSD. En gammal klyscha är att det är skillnad som natt och dag. Mycket trevligare att arbeta med en SSD, så lägg gärna några extra slantar på en sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej alla,

 

Jag har beställt en iMac 27" med följande specs:

 

4,2 GHz 4-kärnig sjunde gen. intel core i7, (turbo boost upp till 4,5GHz)

64 GB 2400 MHz ddr4

2 TB Fusion Drive (128GB Flash)

Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne

 

Jag ska använda till professionell videoredigering och lite animering. Nu när jag läser i forumet känner jag att jag kanske borde ha valt SSD istället? Är det bättre att välja 32 GB RAM och 512 GB SSD istället för vad jag har valt ovan? Vad tror ni ger bäst prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

 

Jag har beställt en iMac 27" med följande specs:

 

4,2 GHz 4-kärnig sjunde gen. intel core i7, (turbo boost upp till 4,5GHz)

64 GB 2400 MHz ddr4

2 TB Fusion Drive (128GB Flash)

Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne

 

Jag ska använda till professionell videoredigering och lite animering. Nu när jag läser i forumet känner jag att jag kanske borde ha valt SSD istället? Är det bättre att välja 32 GB RAM och 512 GB SSD istället för vad jag har valt ovan? Vad tror ni ger bäst prestanda?

Svar ja, ja och 32 GB RAM och 512 GB SSD ger bäst prestanda. Du kan alltid utöka utrymmet externt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar ja, ja och 32 GB RAM och 512 GB SSD ger bäst prestanda. Du kan alltid utöka utrymmet externt.

 

Då ska jag ändra i min beställning innan de skickar iväg datorn till mig :D tack! Blir dessutom lite billigare än vad jag valde. 64GB RAM är svindyrt att lägga till :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag ändra i min beställning innan de skickar iväg datorn till mig :D tack! Blir dessutom lite billigare än vad jag valde. 64GB RAM är svindyrt att lägga till :o

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora Fusion Drive har 128 Gb SSD, det kommer användas aktivt som minne när datorns arbetsminne inte räcker till. Övriga utrymmet är för lagring av data. En 2Tb Fusion räcker lätt länge. Jag är inte övertygad om att 512Gb SSD verkligen behövs när man aktivt jobbar med filmen.

Det man bör tänka på är att allt man lagrar bör säkerhetskopieras. För varje lagring du har, ha en säkerhetskopia som iaf är på x 1.5 den storleken, om du vill köra med versionshantering genom TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora Fusion Drive har 128 Gb SSD, det kommer användas aktivt som minne när datorns arbetsminne inte räcker till. Övriga utrymmet är för lagring av data. En 2Tb Fusion räcker lätt länge. Jag är inte övertygad om att 512Gb SSD verkligen behövs när man aktivt jobbar med filmen.

 

Det man bör tänka på är att allt man lagrar bör säkerhetskopieras. För varje lagring du har, ha en säkerhetskopia som iaf är på x 1.5 den storleken, om du vill köra med versionshantering genom TimeMachine.

 

 

Tack för ditt svar :)

 

Kör jag med 2TB Fusion och 64 GB RAM blir kostnaden ca 40.000 för datorn, om jag däremot kör med 512 GB SSD och 32 GB RAM kostar det typ 35.000. Priset spelar ju roll också, om jag kan spara 5000 och få en minst lika bra dator för mitt användningsområde så gör jag hellre det. Och köper externa hdd att lagra och backa upp material på.

 

Har läst på flesta ställen att SSD är att föredra framför Fusion Drive.

Är RAM skillnad om man har 4x8 eller 4x16? är de som ligger på 16 även bättre minnen i sig eller är det samma "kvalitet" men dubbelt så stora (om du förstår min fråga)?

 

Självklart är prestandan prio ett, men undviker gärna att slänga ut 5000 mer om det inte är jätteviktigt. Vad tror du då är mest värt?

 

Edit:

En sak till, eftersom Apple tar ett j*vla pris för uppgradering av RAM, är det mycket billigare att köra på standard med 8 GB RAM och sedan köpa RAM vid sidan av för att sätta i själv? Är det svårt att sätta in själv och hur blir det med garanti och så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Macen uppgraderas med RAM köper du vid sidan av och installerar själv. Det är enkelt och du spar massor. Innan du toksmäller i RAM ska du kolla i Aktivitetskontroll hur datorn använder det minne du har. Det kan mycket väl hända att 32 GB RAM räcker till allt du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har läst på flesta ställen att SSD är att föredra framför Fusion Drive.

 

Beror på vad du ska göra. Med tanke på hur galet snabba dessa nya SSD är skulle jag satsa på en sådan. Det är inte en vanlig SSD utan en Flashbaserad PCIe-hårddisk som är fem gånger snabbare än en vanlig SSD. Därför är de rätt dyra att uppgradera. Grov uppskattning av hastighet:

 

Mekanisk hårddisk 100 MB/s

VAnlig SSD 500 MB/s

Flashbaserad SSD i nya Macar 2500 MB/s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du ska göra. Med tanke på hur galet snabba dessa nya SSD är skulle jag satsa på en sådan. Det är inte en vanlig SSD utan en Flashbaserad PCIe-hårddisk som är fem gånger snabbare än en vanlig SSD. Därför är de rätt dyra att uppgradera. Grov uppskattning av hastighet:

 

Mekanisk hårddisk 100 MB/s

VAnlig SSD 500 MB/s

Flashbaserad SSD i nya Macar 2500 MB/s

 

Den som du nämner som Flashbaserad SSD, är det den som på apple-store är SSD? eller är det Fusion Drive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora Fusion Drive har 128 Gb SSD, det kommer användas aktivt som minne när datorns arbetsminne inte räcker till. Övriga utrymmet är för lagring av data. En 2Tb Fusion räcker lätt länge. Jag är inte övertygad om att 512Gb SSD verkligen behövs när man aktivt jobbar med filmen. ...

 

... Kör jag med 2TB Fusion och 64 GB RAM blir kostnaden ca 40.000 för datorn, om jag däremot kör med 512 GB SSD och 32 GB RAM kostar det typ 35.000. Priset spelar ju roll också, om jag kan spara 5000 och få en minst lika bra dator för mitt användningsområde så gör jag hellre det. Och köper externa hdd att lagra och backa upp material på.

 

Har läst på flesta ställen att SSD är att föredra framför Fusion Drive.

Är RAM skillnad om man har 4x8 eller 4x16? är de som ligger på 16 även bättre minnen i sig eller är det samma "kvalitet" men dubbelt så stora (om du förstår min fråga)?

 

Självklart är prestandan prio ett, men undviker gärna att slänga ut 5000 mer om det inte är jätteviktigt. Vad tror du då är mest värt?

 

Edit:

En sak till, eftersom Apple tar ett j*vla pris för uppgradering av RAM, är det mycket billigare att köra på standard med 8 GB RAM och sedan köpa RAM vid sidan av för att sätta i själv? Är det svårt att sätta in själv och hur blir det med garanti och så?

Så länge man har långt mindre än 128 GB data sammanlagt så funkar en fusion drive lika bra som en SSD. Har man mer data än 128 GB så börjar Mac OS utnyttja hårddisken. Data skyfflas mellan SSD och hårddisk åt båda håll beroende på vilken data som används mest. Vilket naturligtvis sker i bakgrunden. Mac OS sparar dock alltid program och system på SSD, plus en ledig 4 GB-del som används för att ta emot ny data. Men när den samlade datan närmar sig eller överstiger 128 GB är en fusion drive inte längre lika effektiv som en SSD. Man kan läsa mer här.

Vad gäller RAM brukar det vara mycket billigare att lägga till i efterhand, efter behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den som du nämner som Flashbaserad SSD, är det den som på apple-store är SSD? eller är det Fusion Drive?

 

Den som benämns SSD på Apple Store är den nya som jag talar om. FusionDrive är en kombination av SSD och vanlig hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar som klargjort lite saker för mig :)

 

Jag tror att jag har bestämt mig för att köra på följande:

 

iMac 27"

* 4,2 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,5 GHz

 

* 8 GB 2400 MHz ddr4 +

​​

Istället för:

  • iMac 27"

    * 4,2 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,5 GHz

    * 32 GB 2400 MHz ddr4

    • * 512 GB SSD
    • * Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne
    • = 34.465 kr (studentpris på apple).

  • Vill jag även ha 64 GB RAM senare, kan jag ju byta 2x4GB RAM till ännu ett 2x16GB, för samma pengar som om jag uppgraderar till 32GB RAM på apple på en gång! :)

Hojta gärna till om ni har funderingar eller fler tips!

Hittade även denna video på hur man sätter in RAM i nya iMac. Är det så enkelt som det ser ut att vara så är det ju jätteskönt. https://9to5mac.com/2017/06/21/how-to-upgrade-ram-2017-5k-imac-video/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...