Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra enhets telefonnummer i Apple-ID


Alix

Rekommendera Poster

Jag har olika enheter listade på hemsidan ”Hantera ditt Apple-ID” men min Iphone har det gamla numret registrerat vad gäller själva enheten.

 

Hur ändrar man det? :fundersam:

 

Numret är ändrat på alla andra sätt så att det funkar med Apple ID, Meddelanden, Facetime och så vidare. Både i ”molnet” och i själva Iphone.

 

Nedan från hemsidan. Samma uppgift återfinns i Iphone.

 

post-28798-0-23907700-1501700429_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt nummer, det nya under Inställningar -> Telefon -> Mitt nummer?

Testat att logga ut med enheten?

Testat att ta bort enheten och lägga till den igen?

 

Edit: Vad visas för telefonnummer i iTunes, om du kopplar telefonen till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt nummer, det nya under Inställningar -> Telefon -> Mitt nummer?

Testat att logga ut med enheten?

Testat att ta bort enheten och lägga till den igen?

 

Edit: Vad visas för telefonnummer i iTunes, om du kopplar telefonen till datorn?

Ja.

Nej.

Nej.

Rätt nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det gamla numret kvar i Inställningar -> Meddelanden -> Skicka och ta emot?

Nej, där står rätt nummer (plus aktuella epostadresser).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På hemsidan, vad står det för ”Tillförlitliga telefonnummer”?

Båda. Jag har kvar båda numren, det gamla sitter numera i en Android och är reserv/skogsmullemobil. Det rätta numret stå överst (om det har någon betydelse).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i Inställningar -> Facetime? Rätt där också?

 

Jag hade nog testat att logga ut iPhonen. Det känns inte som speciellt mycket väsen (även om det skulle vara för lite ull).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns även ett telefonnummer vid Konto, på hemsidan. När jag går in där, väljer ändra och trycker på det lilla frågetecknet till höger om telefonnumret, får jag beskedet att detta är telefonnumret till min iPhone.

 

Har du rätt nummer där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man måste ta bort numret som är associerat till den telefonen. Det går inte att ändra utan man tar bort det och sen ska det nya dyka upp.

Men jag är inte 100% säker.

 

https://www.quora.com/How-do-you-add-or-remove-a-phone-number-associated-with-iCloud-iMessage

 

https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i Inställningar -> Facetime? Rätt där också? ...

Ja.

 

Finns även ett telefonnummer vid Konto, på hemsidan. När jag går in där, väljer ändra och trycker på det lilla frågetecknet till höger om telefonnumret, får jag beskedet att detta är telefonnumret till min iPhone.

 

Har du rätt nummer där?

Ja, rätt nummer. Men jag har inget frågetecken utan det sitter ett kryss till höger om numret.

 

Apple-ID verkar alltså inte ha kopplat samman alla uppgifter som det ska.

 

Jag tror att man måste ta bort numret som är associerat till den telefonen. Det går inte att ändra utan man tar bort det och sen ska det nya dyka upp.

Men jag är inte 100% säker.

 

https://www.quora.com/How-do-you-add-or-remove-a-phone-number-associated-with-iCloud-iMessage

 

https://selfsolve.apple.com/deregister-imessage

Numret funkar på alla sätt som jag skrev, rubbet. Allt utom vad gäller numret angående själva enheten. Allt som står där har jag gjort. Men se mitt svar ovan ovan om det ger dig ledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom numret som är fel står under dina ”inloggade enheter” hade jag, som sagt, provat att logga ut med iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men eftersom numret som är fel står under dina ”inloggade enheter” hade jag, som sagt, provat att logga ut med iPhonen.

Det hjälpte inte att logga ut och in igen.

 

Iphonen är lustig. För att logga in vill den veta datorlösenordet till min gamla Imac. Den är inte ens med i Apple-ID (fast den har varit det). Rena snurren... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu testade jag att logga ut, stänga av Iphonen, ta bort enheten från webben, och logga in igen. Få se hur det går. Ännu visas inget nummer alls under enheten (kanske en framgång i det lilla?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är allt i gång som vanligt. Fast nu finns inget telefonnummer alls angivet under enheten i Apple-ID. Det är något skit med Apple-ID. Iphonen begär som sagt lösenordet till min Imac, som inte är med i Apple-ID längre. Min teori är att det är därifrån problemet härstammar, eftersom jag då hade det gamla numret. Och det kan jag ju inte ställa till rätta nu. Idiotiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ring Apples support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphonen begär som sagt lösenordet till min Imac, som inte är med i Apple-ID längre

 

I vilket skede gör den det? Lösenord till andra enheter brukar inte handla om Apple ID, utan om nätverksdelning, delning eller AirPlay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket skede gör den det? Lösenord till andra enheter brukar inte handla om Apple ID, utan om nätverksdelning, delning eller AirPlay.

När jag ska logga in på Iphone gör den det, i ett av inloggningsmomenten. De andra två är Apple-ID och enhetens lösenkod. Imacen är avstängd, annars hade man kanske kunnat misstänka utdelningen av den optiska enheten i nätverket (långsökt tycker jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska logga in på Iphone gör den det, i ett av inloggningsmomenten. De andra två är Apple-ID och enhetens lösenkod. Imacen är avstängd, annars hade man kanske kunnat misstänka utdelningen av den optiska enheten i nätverket (långsökt tycker jag).

Ja, eller någon mediedelning i iTunes... Men rimligen borde det vara lokalt i nätverket. Eller finns det andra funktioner där iPhonen behöver tillgång till iMacen? Tillbaka till min mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, eller någon mediedelning i iTunes... Men rimligen borde det vara lokalt i nätverket. Eller finns det andra funktioner där iPhonen behöver tillgång till iMacen? Tillbaka till min mac?

Nej, inget sådant på Imacen, annat än gammalt skräp på Apples servrar. Jag var inloggad tidigare men plockade bort det. Men jag får väl starta den och kolla igenom datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svar, men det är redan gjort. Meddelanden och Facetime (och allt annat) funkar både på Iphone och Mac med det nya numret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...