Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
e-snobben

LÖST Fel tidsangivelse för senaste kopiering till Time Machine

Rekommendera Poster

När jag kört en säkerhetskopiering till Time Machine och tittar på "Senast kopierad" så visas tiden för den näst senaste kopieringen.

Igår kväll när jag kopierat så trodde jag att det blivit nåt fel så kopieringen avbrutits eller att jag av misstag satt datorn i vila istället för att bara släcka skärmen. För datumet var fortfarande gammalt, dvs någon dag tillbaka. Efter dagens kopiering var jag därför extra noga med att kolla att jag bara släckte skärmen. När jag sen kollade så angavs gårdagskvällens tidpunkt som senaste kopiering. Körde därför en till säkerhetskopiering som var färdig ca 17.50, och när den var klar, det var inte mer än 8 Mb, så visades 17.20 som tidpunkt för senaste kopiering. Då hade jag inte ens startat denna sista kopiering. Det måste helt enkelt vara då den näst senaste kopieringen avslutades.

Fler som har detta symtom med 10.12.6?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ställer du in datum och tid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går jag in i TimeMachine och klickar på den första markeringen i stapeln så är det den senaste kopieringen som finns där. En sak man bör vara medveten om med TimeMachine är att du kan mena två tidsangivelser här.

TimeMachine gör lokala säkerhetskopior även när den externa TM-hårddisken inte är ansluten, detta för att hålla versionshanteringen av dokument intakt. Om den inte skulle göra detta så fungerar inte versionshanteringen eftersom den inte blir kontinuerlig.

När man sedan kopplar in den externa hårddisken så förs de lokala säkerhetskopiorna över till den externa.

Så när du pratar om tid här så är frågan om vilken tid du pratar om... Du kan ha en tid för de lokala säkerhetskopiorna och en för överföringen till den externa hårddisken.

Men går jag in i TimeMachine på stapeln så ser jag alltid den senaste, vilket inkluderar lokala säkerhetskopior.

Jag har 10.12.6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hur ställer du in datum och tid?

Automatiskt för Europa.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går jag in i TimeMachine och klickar på den första markeringen i stapeln

Inte ser jag några staplar i Time Machines inställningar. Kan du bifoga en bild?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1%20-%20Enter%20Time%20Machine.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Automatiskt för Europa.

Jag använder Apple Amerika/USA (time.apple.com) och har inte dina bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder Apple Amerika/USA (time.apple.com) och har inte dina bekymmer.

Imponerande snabb och träffsäker diagnos. Och på fullt allvar? Wow!

Jag har dock samma inställningar som e-snobben och har inte heller hans bekymmer. Märkligt?

Ingen annan verkar heller ha hans bekymmer. Så här långt iallafall. Trots att de flesta inte har ställt in USA-tid i sina Macar i Sverige, konstigt nog. Märkligt?

Jag verkar inte ha dina problem heller. Så här långt. Trots allt. Är det inte märkligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dock samma inställningar som e-snobben och har inte heller hans bekymmer. Märkligt?

Ingen annan verkar heller ha hans bekymmer. Så här långt iallafall. Trots att de flesta inte har ställt in USA-tid i sina Macar i Sverige, konstigt nog. Märkligt?

Jag verkar inte ha dina problem heller. Så här långt. Trots allt. Är det inte märkligt...

Någon speciell anledning till din spydiga ton?

Faktum är att fel tidsinställning kan uppvisa konstig symptom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Inte ser jag några staplar i Time Machines inställningar. Kan du bifoga en bild?

Se Lappens föredömliga bild - även om den är från en äldre version av Mac OS X så är den fortfarande i stort samma - och den kommer fram när man under TimeMachine i menyraden väljer "Gå in i Time Machine". Staplarna eller rektanglarna till höger är de säkerhetskopior som gjorts.

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju hända att TS terminalkommandon har påverkat.

Jag har inte ställt någon diagnos. Du får gärna visa var jag anger att tidsinställningen är orsaken till TS problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den kommer fram när man under TimeMachine i menyraden väljer "Gå in i Time Machine". Staplarna eller rektanglarna till höger är de säkerhetskopior som gjorts.

Nog för att jag kanske borde ha kopplat i ditt första svar, men det här var tydligare. :) De staplarna känner jag till sen tidigare. Där stämmer tidsangivelsen :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara nån fördröjning ibland vad gäller tiden som anges i TMs meny. Det kan ha att göra med att jag måste klicka på några tidigare datum inne i TM för att den sista kopieringen ska dyka upp där. Den syns alltså inte direkt efter säkerhetskopieringen i TMs staplar. Om jag kommer ihåg ska jag kolla menyn imorgon, om den har uppdaterats då. En omstart nyss räckte inte till i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet verkar märkligt nog uppstå om jag sätter skärmen i vila under säkerhetskopieringen. Om jag istället aktiverar skärmsläckaren genom att dra musen till det aktiverande hörnet blir det rätt datum och tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet verkar märkligt nog uppstå om jag sätter skärmen i vila under säkerhetskopieringen. Om jag istället aktiverar skärmsläckaren genom att dra musen till det aktiverande hörnet blir det rätt datum och tid.

Glöm inte att rapportera in felet, och att du hittat att de betéer sig olika så. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att rapportera in felet, och att du hittat att de betéer sig olika så. :yeahbaby:

Hur gör man det? Brukar inte felrapport-rutan dyka upp enbart när nåt kraschar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör man det? Brukar inte felrapport-rutan dyka upp enbart när nåt kraschar?

Det finns ett bugrapporteringssystem inne på ADC-sidorna. men de har också en feedback-sida, där man kan skicka en rapport, inkl välja titel i en dropmeny. En bugreport finns t ex med där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nu blev det samma fel trots att jag aktiverade skärmsläckaren som förut. Jag väntar och ser om det försvinner i och med nästa OS X innan jag gör nåt mer, det blir ju rätt även om det inte ser ut så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det är något strul med uppdateringen av tid i TM är klart.

Som ni ser i min skärmdump så visas en felaktig tid i TM-menyn och den rätta tiden för senaste backupen i TM-fönstret.

post-5966-0-20487400-1504079015_thumb.jpg

Fram till nu har jag alltid kollat i TM-menyn, men nu visar den fel vilket har gjort att jag gjort ny backup helt i onödan.

Går det att åtgärda detta tidsglapp?

Redigerad av Mons
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ni ser i min skärmdump så visas en felaktig tid i TM-menyn och den rätta tiden för senaste backupen i TM-fönstret.

attachicon.gifTM i olag.jpg

Fram till nu har jag alltid kollat i TM-menyn, men nu visar den fel vilket har gjort att jag gjort ny backup helt i onödan.

Jaaa! :galetglad:+

En till som har samma problem. Inte för att det är kul med problem men bra att jag får bekräftat att fler har samma. :yeahbaby:

Som sagt, vi som har detta kanske får avvakta tills nästa systemversion kommer ut. Man kan hoppas att det löst sig då. :crossfingers:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni verkar vara ganska så ensamma att ha detta problem

post-45175-0-72028600-1504089815_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det någon betydelse?

Inte för er kanske ville informera att det inte är en generell bugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifTM i olag.jpg

Och nu är det inget tidsglapp längre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...