Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Homepod läser av ditt rum — Apple lovar att inte sälja vidare datan


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Stefan Johansson'

Att en högtalare är uppkopplad stör mig mindre än att en mikrofon är det.

Just den här högtalaren har också mikrofon,eftersom den är röststyrning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Just den här högtalaren har också mikrofon,eftersom den är röststyrning.

 

 

Döh... :hihihi::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

U

Döh... :hihihi::D

ppenbarligen väljer du att bortse från fakta.

Innan vi fortsätter denna diskussion,försök tänka efter vad jag talat om.

Jag menar inte att Apple skulle sälja några som helst uppgifter,och inte heller att ett gäng finniga tonårsgrabbar ska hacka sig in i en högtalare,jag talade om vad underrättelsetjänster med budgetar större än Sveriges BNP har kunskaper och möjligheter att göra. Om du istället väljer att stoppa huvudet i sanden är det helt och hållet din egen sak. Kan för övrigt upplysa dig om att dessa underrättelsetjänster inte bryr sig överdrivet mycket om vad du,Apple eller Svea rikes lag har att säga i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen väljer du att bortse från fakta.

Innan vi fortsätter denna diskussion,försök tänka efter vad jag talat om.

Jag menar inte att Apple skulle sälja några som helst uppgifter,och inte heller att ett gäng finniga tonårsgrabbar ska hacka sig in i en högtalare,jag talade om vad underrättelsetjänster med budgetar större än Sveriges BNP har kunskaper och möjligheter att göra. Om du istället väljer att stoppa huvudet i sanden är det helt och hållet din egen sak. Kan för övrigt upplysa dig om att dessa underrättelsetjänster inte bryr sig överdrivet mycket om vad du,Apple eller Svea rikes lag har att säga i frågan.

 

 

Du har inte presenterat någon fakta. Ge mig en länk där din påståenden att HomePod är avlyssningsbar och har hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Du har inte presenterat någon fakta. Ge mig en länk där din påståenden att HomePod är avlyssningsbar och har hänt.

 

Mitt resonemang gällde inte enbart homepod,men eftersom det är en trådlöst uppkopplad pryl,så är det fullt möjligt att,precis som med alla former av trådlös kommunikation,någon kommer att utnyttja möjligheten för sina egna syften. Och det där med en länk,tror du verkligen att moderna underrättelsetjänster eller cyberskurkar verkligen skulle avslöja vad dom håller på med så länge dom har nån användning för kunskaperna? Haha,tror du verkligen att det första dom gör är att skryta på Facebook? Knappast sannolikt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt resonemang gällde inte enbart homepod,men eftersom det är en trådlöst uppkopplad pryl,så är det fullt möjligt att,precis som med alla former av trådlös kommunikation,någon kommer att utnyttja möjligheten för sina egna syften. Och det där med en länk,tror du verkligen att moderna underrättelsetjänster eller cyberskurkar verkligen skulle avslöja vad dom håller på med så länge dom har nån användning för kunskaperna? Haha,tror du verkligen att det första dom gör är att skryta på Facebook? Knappast sannolikt.

 

 

Ingen länk=Ingen fakta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Ingen länk=Ingen fakta

Så jag skulle alltså hacka mig in på servrarna hos diverse underrättelseorgan och skicka länken till dig? Har liksom en naturlig motvilja mot att få mitt hem och mig själv utplånat av tomahawkrobotar,så jag tror jag avstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag skulle alltså hacka mig in på servrarna hos diverse underrättelseorgan och skicka länken till dig? Har liksom en naturlig motvilja mot att få mitt hem och mig själv utplånat av tomahawkrobotar,så jag tror jag avstår.

 

 

 

Jag har varit medlem på många forum och stött på många karaktärer.

Du tillhör top tio av underliga figurer :D:yeahbaby:

 

Nej du behöver inte hacka men det vore toppen för då kunde du bevisa dina påståenden.

Som sagt du har inte presenterat någon fakta på dina påståenden så det är fortfarande bara påståenden.

Denna tråd handlar om om HomePod och inget annat och det är vad jag hela tiden har diskuterat om.

Så länge ingen kan prestera bevis på att den har blivit eller att det finns riktiga bevis på att det finns en faktisk bakdörr så är det bara spekulationer.

Det hoppas jag att du också förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Jag har varit medlem på många forum och stött på många karaktärer.

Du tillhör top tio av underliga figurer :D:yeahbaby:

 

Nej du behöver inte hacka men det vore toppen för då kunde du bevisa dina påståenden.

Som sagt du har inte presenterat någon fakta på dina påståenden så det är fortfarande bara påståenden.

Denna tråd handlar om om HomePod och inget annat och det är vad jag hela tiden har diskuterat om.

Så länge ingen kan prestera bevis på att den har blivit eller att det finns riktiga bevis på att det finns en faktisk bakdörr så är det bara spekulationer.

Det hoppas jag att du också förstår.

Förstår fullständigt,kan bara svara dig att jag med mina erfarenheter starkt misstänker att diverse information om så väl hård-som mjukvara för homepod redan finns tillgäNgligt hos de flesta större signalspaningsorgan. Tyvärr lär väl knappast exempelvis FRA ha något som helst intresse av att bekräfta exakt vad dom kan och inte kan,lär väl bara bli det vanliga "vi har god kunskap och goda tekniska möjligheter till elektronisk informationsinhämtning".

När du säger nåt elakt om svenska kungafamiljen,och polisens insatsstyrKa plötsligt stormar ditt hem,var snäll och komma ihåg vad jag sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så jag skulle alltså hacka mig in på servrarna hos diverse underrättelseorgan och skicka länken till dig? Har liksom en naturlig motvilja mot att få mitt hem och mig själv utplånat av tomahawkrobotar,så jag tror jag avstår.

 

När du säger nåt elakt om svenska kungafamiljen,och polisens insatsstyrKa plötsligt stormar ditt hem,var snäll och komma ihåg vad jag sagt.

Jag tror faktiskt att du missat en del om hur såväl underrättelsetjänst som polis jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har redan varit rättsfall där inspelning från röststyrda högtalare som är uppkopplad mot molnet har använts av polis och åklagare:

 

 

https://techcrunch.com/2017/03/07/amazon-echo-murder/

 

http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2016/12/28/507230487/as-we-leave-more-digital-tracks-amazon-echo-factors-in-murder-investigation

 

Att lita på att just Apple inte lagrar informationen är naivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Jag tror faktiskt att du missat en del om hur såväl underrättelsetjänst som polis jobbar.

Grejen om kungafamiljen var väl mest ett skämt,svensk underrättelsetjänst spionerar bara i extrema undantagsfall på människor bosatta i Sverige,när det gäller utländska underrättelseorgan är i huvudsak politiker,försvarsanställda och personer med specialbefattningar inom högteknologiska företag vad man inriktar sig på. Tror knappast att vanligt folk utan något att dölja behöver ligga vakna på nätterna. Hoppas detta klargör en del av vad jag menar. Finns faktiskt en anledning till varför svensk militär inte tillåter några som helst uppkopplade apparater på vissa väldigt hemliga möten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Det har redan varit rättsfall där inspelning från röststyrda högtalare som är uppkopplad mot molnet har använts av polis och åklagare:

 

 

https://techcrunch.com/2017/03/07/amazon-echo-murder/

 

http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2016/12/28/507230487/as-we-leave-more-digital-tracks-amazon-echo-factors-in-murder-investigation

 

Att lita på att just Apple inte lagrar informationen är naivt.

 

Som sagt var....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Finns faktiskt en anledning till varför svensk militär inte tillåter några som helst uppkopplade apparater på vissa väldigt hemliga möten.

 

Det gäller fler än bara militären, till exempel vissa företag. Avlyssningssäkrade konferensrum är till exempel en grej som erbjuds på vissa platser. Men det gäller som sagt uppkopplade prylar i allmänhet.

 

Som sagt var....

 

Inget har sagt emot det som står att läsa i länkarna. Det gäller dessutom inte en Apple produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Det gäller fler än bara militären, till exempel vissa företag. Avlyssningssäkrade konferensrum är till exempel en grej som erbjuds på vissa platser. Men det gäller som sagt uppkopplade prylar i allmänhet.

 

 

 

Inget har sagt emot det som står att läsa i länkarna. Det gäller dessutom inte en Apple produkt.

Och när brydde sig diverse underrättelseinhämtare med tjock plånbok om ifall det var en Apple-produkt eller inte? Som sagt så är det naivt att tro att dessa inte kan fjärrstyras.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när brydde sig diverse underrättelseinhämtare med tjock plånbok om ifall det var en Apple-produkt eller inte? Som sagt så är det naivt att tro att dessa inte kan fjärrstyras.

 

 

Det handlar inte om tjock plånbok eller inte utan om fakta och om det går.

Än så länge har ingen lyckats prestera ett enda bevis på att det går eller har hänt en HomePod.

Så än så länge är det bara spekulationer och påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har redan varit rättsfall där inspelning från röststyrda högtalare som är uppkopplad mot molnet har använts av polis och åklagare:

 

 

https://techcrunch.com/2017/03/07/amazon-echo-murder/

 

http://www.npr.org/sections/alltechconsidered/2016/12/28/507230487/as-we-leave-more-digital-tracks-amazon-echo-factors-in-murder-investigation

 

Att lita på att just Apple inte lagrar informationen är naivt.

 

 

Som sagt var....

 

 

Det är stor skillnad på att få informationen överräckt på ett silverfat och att hacka.

Så ropa inte hej än Stefan för det där bevisade ingenting :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt var....

 

Det kanske mest allvarliga är att det är inga som helst problem för hackare att stänga av funktionen med den tända lampan när högtalarna är aktiva.

Det görs med webcams när de hackas för att användare inte ska märka att den är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Det handlar inte om tjock plånbok eller inte utan om fakta och om det går.

Än så länge har ingen lyckats prestera ett enda bevis på att det går eller har hänt en HomePod.

Så än så länge är det bara spekulationer och påstående.

Visst,du får ha din uppfattning,men tror du verkligen att dom jag flera gånger nämnt skulle tala om ifall dom gjorde det? Knappast.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Det kanske mest allvarliga är att det är inga som helst problem för hackare att stänga av funktionen med den tända lampan när högtalarna är aktiva.

Det görs med webcams när de hackas för att användare inte ska märka att den är på.

Skulle tro att dom som verkligen håller på med diverse spionverksamhet känner till detta ja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst,du får ha din uppfattning,men tror du verkligen att dom jag flera gånger nämnt skulle tala om ifall dom gjorde det? Knappast.

 

 

Så om dom inte berättar så kan vi omöjligt veta med 100% säkerhet att det händer eller hur?

Med andra ord du kommer inte med någon som helst fakta utan spekulationer.

Och nu pratar jag om HomePod och inget annat för det är de vad denna tråd handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Alltså, mer eller mindre allt blir hackat förr eller senare. Och det luriga är att man inte alltid vet när någon har utvecklat förmåga att hacka just den utrustning/mjukvara man själv använder. Så det finns alltid en viss osäkerhet.

 

Vad de flesta gör är att försöka skydda sig i förhållande till hotbild och konsekvens av att bli hackad. Det innebär olika saker för mig och tjänsteman inom underrättelsetjänsten.

 

För de flesta privatpersoner har utrustning som till exempel en iPhone tillräckligt hög nivå av skydd för att den, hanterad korrekt, ska hålla måttet.

 

Apple har generellt en hög säkerhetsnivå på sina grejer och jag har svårt att tänka mig att denna nya pryl skulle vara sämre.

 

Sannolikheten att någon skulle vilja lyssna på vad som händer i mitt kök eller vardagsrum kombinerat med konsekvensen av att någon skulle lyckas med detta samt min bedömning av säkerheten i Apples prylar leder mig alltså till slutsatsen att jag kommer sova gott om natten även efter att jag köpt en Homepod.

 

Inte för att jag tänker köpa en, men det är för att jag helt enkelt inte har något behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Så om dom inte berättar så kan vi omöjligt veta med 100% säkerhet att det händer eller hur?

Med andra ord du kommer inte med någon som helst fakta utan spekulationer.

Och nu pratar jag om HomePod och inget annat för det är de vad denna tråd handlar om.

Jag vet Vader tråden handlar om,och som sagt,om det finns trådlös kommunikation,finns alltid möjligheten för vissa att avlyssna/fjärrstyra.

Ta och studera andras inlägg i tråden också,jag är definitivt inte ensam om mina kunskaper och som du säger antaganden.

Eftersom jag utöver mina olika yrkeserfarenheter också en gång i tiden utbildade mig till elektronikingenjör,så tror jag att jag åtminstone har en viss aning om vad jag talar om,var för övrigt denna utbildning som gjorde det möjligt för mig att bli placerad i teknisk tjänst på ett amerikanskt attackhangarfartyg.

Visst,mycket av vad jag sagt är antaganden,men väl befogade sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

om det finns trådlös kommunikation,finns alltid möjligheten för vissa att avlyssna/fjärrstyra.

 

Om du hade skrivit såhär istället tror jag att vi alla hade kunnat hålla med.

 

Om det finns trådlös kommunikation, finns alltid möjligheten att någon kan avlyssna/fjärrstyra.

 

Grejen är liksom att ingen av oss kan veta om någon kan eller inte kan. Det är en diskussion som inte leder någonstans. Diskutera istället hur man förhåller sig till denna osäkerhet, det är betydligt mer givande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet Vader tråden handlar om,och som sagt,om det finns trådlös kommunikation,finns alltid möjligheten för vissa att avlyssna/fjärrstyra.

Ta och studera andras inlägg i tråden också,jag är definitivt inte ensam om mina kunskaper och som du säger antaganden.

Eftersom jag utöver mina olika yrkeserfarenheter också en gång i tiden utbildade mig till elektronikingenjör,så tror jag att jag åtminstone har en viss aning om vad jag talar om,var för övrigt denna utbildning som gjorde det möjligt för mig att bli placerad i teknisk tjänst på ett amerikanskt attackhangarfartyg.

Visst,mycket av vad jag sagt är antaganden,men väl befogade sådana.

 

 

Aha förlåt jag hade ingen aning om att du besatt en sådan oerhörd utbildning och din yrkeserfarenhet ska vi inte prata om. :D:hihihi::D

 

Du påminner mig väldigt mycket om en person som huserar på ett thailandsforum,har träffat honom och han är trevlig men som du lite av en mytoman. Som han pratar vad han kan och vad han gjort så skulle han vara närmare 200år fast han bara är 60. :D

 

Så vad du säger att du har för meriter betyder absolut ingenting eftersom vi inte vet vem du är.

 

Och med det så tänker jag inte spamma tråden mer (alla fall inte svara dig mer) :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...