Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TimeMachine, versionering, lokala backuper


Raphael

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Jag anser att det finns två lägen på versionshantering och det är av eller på. Att försöka få det till något annat är bara missvisande.

Vad du anser är inte relevant. De facto finns det i TM fler inställningar än on/off.

 

 

Stänger man av den automatiska funktionen har man bara en backup...that´s it.

Om jag tar en manuell backup om dagen med början på måndagen så har jag följande måndag sju återställningspunkter.

 

 

Raphael har verkligen förklarat hur det fungerar med en lättläst och pedagogiskt inlägg.

Ja det har han, många gånger. Och jag har inte sagt emot honom när det kommer till själva funktionaliteten. Att du tycker det hela är krångligt att ta till sig är helt riktigt din personliga åsikt och tyvärr inget jag kan göra så mycket åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Ja det har han, många gånger. Och jag har inte sagt emot honom när det kommer till själva funktionaliteten. Att du tycker det hela är krångligt att ta till sig är helt riktigt din personliga åsikt och tyvärr inget jag kan göra så mycket åt.

 

 

Jag skrev att DU krånglar till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tar en manuell backup om dagen med början på måndagen så har jag följande måndag sju återställningspunkter.

[+] Ja, exakt. Antingen är det automatiska backuper eller så gör man det manuellt = att man får versioneringen/backupen manuellt utförd. Hade jag använt TM, så hade jag nog föredragit på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] Ja, exakt. Antingen är det automatiska backuper eller så gör man det manuellt = att man får versioneringen/backupen manuellt utförd. Hade jag använt TM, så hade jag nog föredragit på det sättet.

 

 

Men vänta nu om TM är avstängd så blir det inga versioner utan det blir EN version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vänta nu om TM är avstängd så blir det inga versioner utan det blir EN version.

Det blir den versionen du precis kör. Och nästa gång du stoppar i din USB-sticka/disk, och manuellt kör, så får backupen 1 version till, osv osv.

 

Dvs:

 

// ... när man backar upp manuellt får man ju exakt så många versioner som man tar manuella backups, varken mer eller mindre. ... //

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir den versionen du precis kör. Och nästa gång du stoppar i din USB-sticka/disk, och manuellt kör, så får backupen 1 version till, osv osv.

 

Dvs:

 

 

 

Det är inte versionshantering något Raphael redan förklarat om och om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag skrev att DU krånglar till det.

Nej, du skrev att jag tycker att du krånglat till det. Men jag antar att du menade att du tycker att jag krånglat till det. Och att det är din åsikt.

 

Och det har du helt rätt i. Att det är en åsikt alltså.

 

 

Du tycker jag har bara krånglat till det och förvirrar.

 

Bara min åsikt

 

Men vänta nu om TM är avstängd så blir det inga versioner utan det blir EN version.

Per manuell backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tar en manuell backup om dagen med början på måndagen så har jag följande måndag sju återställningspunkter.

Ja, det är inget konstifgare än att man t ex har det automatiskt, men ändrar intervallen TM körs till 1 gång per dag.

 

Change the Time Machine Backup Schedule

 

Eftersom det är en LaunchAgent, så kan man även göra om den så istället för StartInterval, köra med CalendarInterval (tror den heter så, el liknande). Då han man köra denmer specifikt på dag och klockslag. Har t ex en som kör Lördagar 03:15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är inte versionshantering något Raphael redan förklarat om och om igen.

Det beror på vilken betydelse man lägger i begreppet versionshantering. Det jag och iEricF syftar på är versioner av innehållet på systemdisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte versionshantering något Raphael redan förklarat om och om igen.

jo, det är versionshantering - men inte på det sättet som han förklarat. Du får samma upplägg, men varje version blir per manuell körning. Och när man kör det automatiskt, och har kortare intervall, så får man fler versioner i sin TM-backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jösses till att vrida och vända på betydelsen av version. Rent utav löjligt.

Exakt vad jag menade med att krångla till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja jösses till att vrida och vända på betydelsen av version. Rent utav löjligt.

Exakt vad jag menade med att krångla till det.

Du har såklart rätt att tycka det blir komplicerat när vi diskuterar de betydelser ett ord kan ha i olika sammanhang. Men det är av naturliga skäl svårt för oss andra att hålla diskussionerna på en nivå där ett ord i alla sammanhang betyder samma sak. Hoppas att detta inte totalt förstör din upplevelse av forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har såklart rätt att tycka det blir komplicerat när vi diskuterar de betydelser ett ord kan ha i olika sammanhang. Men det är av naturliga skäl svårt för oss andra att hålla diskussionerna på en nivå där ett ord i alla sammanhang betyder samma sak. Hoppas att detta inte totalt förstör din upplevelse av forumet.

 

 

Jag förstår vad ni menar men det kan finnas nybörjare som inte gör det när ni krånglar till det. Ber som ursäkt att jag ligger på en lägre intelligens nivå än du men alla kan inte vara sådant ljushuvud som dig.. Men det kan inte vara några problem för dig att dumma till dig lite och förklara på ett sådant sätt så att alla andra förstår. Intelligens och ödmjukhet går tydligen inte hand i hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är inte att krångla till den. Antingen väljer man att ha det automatiskt, eller så kör man det manuellt. Same-same, fast med färre versioner i verisoneringen. Att köra det en gång om dagen manuellt - eller ändra intervallen TM körs automatisk till en gång per dag, blir samma sak.

Fördelen med det manuella är att man kanske inte har, eller vill ha en disk kopplad till datorn hela tiden, eller ha några lokala backuper. Då väljer man själv när det känns bäst att köra sitt “manuella intervall” s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu går miste om programs inbyggda versionshantering (som Raphael pratar om) genom att stänga av lokala säkerhetskopior på bärbara macar, hur kan det då komma sig att det fungerar med nämnda versionshantering på stationära macar som inte sparar lokala säkerhetskopior? För det gör det väl, hoppas jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag förstår vad ni menar men det kan finnas nybörjare som inte gör det när ni krånglar till det. Ber som ursäkt att jag ligger på en lägre intelligens nivå än du men alla kan inte vara sådant ljushuvud som dig.. Men det kan inte vara några problem för dig att dumma till dig lite och förklara på ett sådant sätt så att alla andra förstår. Intelligens och ödmjukhet går tydligen inte hand i hand.

Jag tror inte att du är dum. Jag tror bara att du bemöter inlägg väldigt reaktivt, vill gärna förenkla till svart eller vitt och lägger ingen energi på att försöka förstå.

 

Anledningen till att jag ens svarade Raphael från början var just med tanke på eventuella nybörjare, för att klargöra att avstängning av lokala snapshots inte behöver innebära att man bara har en version av sina dokument på en TM backup. Du håller uppenbarligen inte med och då får det väl vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu går miste om programs inbyggda versionshantering (som Raphael pratar om) genom att stänga av lokala säkerhetskopior på bärbara macar, hur kan det då komma sig att det fungerar med nämnda versionshantering på stationära macar som inte sparar lokala säkerhetskopior? För det gör det väl, hoppas jag?

Ingen? Då utgår jag från att versionshanteringen fungerar alldeles utmärkt utan lokala säkerhetskopior. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ingen? Då utgår jag från att versionshanteringen fungerar alldeles utmärkt utan lokala säkerhetskopior. :)

Jag har varit på resande fot och tänkte att Raphael säkert skulle svara på din fråga. Men det har han ju inte och jag kom nyss hem så jag kan kolla på iMacen eller minin i dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit på resande fot och tänkte att Raphael säkert skulle svara på din fråga. Men det har han ju inte och jag kom nyss hem så jag kan kolla på iMacen eller minin i dagarna.

Okidoki, det blir spännande! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om man nu går miste om programs inbyggda versionshantering (som Raphael pratar om) genom att stänga av lokala säkerhetskopior på bärbara macar, hur kan det då komma sig att det fungerar med nämnda versionshantering på stationära macar som inte sparar lokala säkerhetskopior? För det gör det väl, hoppas jag?

 

 

Ingen? Då utgår jag från att versionshanteringen fungerar alldeles utmärkt utan lokala säkerhetskopior. :)

 

 

Okidoki, det blir spännande! :)

 

 

Testade på grabbens mac mini som har automatisk backup inställt i Time Machine.

 

1) Skapade ett textdokument i TextEdit som jag under ett tag öppnade, stängde och gjorde ändringar i.

 

2) Kontrollerade sedan med "browse all versions" och alla de olika versionerna av dokumentet fanns på plats.

 

3) Anslöt Time Machine disken varpå Time Machine körde en backup.

 

4) Tog bort det textdokument jag tidigare skapat.

 

5) Gick in i Time Machine och återskapade dokumentet som efter återskapandet bara hade en version.

 

Så jag antar att Apple i sin sedvanligt outgrundliga vishet kommit fram till att användare av stationära datorer inte har behov av backup som inkluderar alla versioner av dokumenten. En rimlig förklaring jag kan tänka mig är att Apple förutsätter att en stationär dator alltid har en Time Machine disk ansluten och därför med tillräckligt tät intervall får backup av dokumenten. Duger inte detta kan iallafall de mer pålästa användarna aktivera lokala snapshots via Terminal. Jag kan dock tycka att Apple borde kunna redovisa dessa olika konsekvenser och val lite tydligare samt göra dem mer åtkomliga.

 

(Edit: förtydligade steg fem på grund av frågan nedan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu gör steg 6 och verkligen återskapade dokumentet, finns det bara en version kvar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om du nu gör steg 6 och verkligen återskapade dokumentet, finns det bara en version kvar då?

 

Jag förstår inte vad du menar?

 

Jag gjorde bara fem steg, där det sista var att återskapa ett dokument som backats upp av TM och inte längre fanns på systemdisken. Efter att det återskapats, från TM backup, till systemdisken, så fanns bara en enda version. Det gick alltså inte att bläddra i "browse all versions" i det återskapade dokumentet.

 

Svarar det på frågan eller menar du att jag ska göra på ett annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag förstår inte vad du menar?

 

Jag gjorde bara fem steg, där det sista var att återskapa ett dokument som backats upp av TM och inte längre fanns på systemdisken. Efter att det återskapats, från TM backup, till systemdisken, så fanns bara en enda version. Det gick alltså inte att bläddra i "browse all versions" i det återskapade dokumentet.

 

Svarar det på frågan eller menar du att jag ska göra på ett annat sätt?

Nej, det var så jag menade. Tack för förtydligandet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

En rimlig förklaring jag kan tänka mig är att Apple förutsätter att en stationär dator alltid har en Time Machine disk ansluten och därför med tillräckligt tät intervall får backup av dokumenten.

 

Tillägg angående ovanstående är att jag alltid tyckt att detta är en dålig idé. I mitt fall bedömer jag haveri orsakat av barn som häller ut vätska över datorn som den mest sannolika risken. Varpå en ansluten TM disk lär gå samma öde till mötes. Annat som kan ske är olika typer av elektriska fel (inklusive blixtnedslag) och även där tror jag att en alltid ansluten backup är ett sämre alternativ.

 

Jag ansluter disken då jag tar backup och hur ofta det är beror av vad jag jobbar med. Detta kompletteras med att de viktigaste filerna ligger på iCloud Drive samt en backup disk som ligger på jobbet som jag tar backup till när jag är där. Sedan har jag en "to go" backup (CCC) som ligger i datorväskan och alltid är med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

Testade på grabbens mac mini som har automatisk backup inställt i Time Machine.

 

1) Skapade ett textdokument i TextEdit som jag under ett tag öppnade, stängde och gjorde ändringar i.

 

2) Kontrollerade sedan med "browse all versions" och alla de olika versionerna av dokumentet fanns på plats.

 

3) Anslöt Time Machine disken varpå Time Machine körde en backup.

 

4) Tog bort det textdokument jag tidigare skapat.

 

5) Gick in i Time Machine och återskapade dokumentet som efter återskapandet bara hade en version.

 

Så jag antar att Apple i sin sedvanligt outgrundliga vishet kommit fram till att användare av stationära datorer inte har behov av backup som inkluderar alla versioner av dokumenten. En rimlig förklaring jag kan tänka mig är att Apple förutsätter att en stationär dator alltid har en Time Machine disk ansluten och därför med tillräckligt tät intervall får backup av dokumenten. Duger inte detta kan iallafall de mer pålästa användarna aktivera lokala snapshots via Terminal. Jag kan dock tycka att Apple borde kunna redovisa dessa olika konsekvenser och val lite tydligare samt göra dem mer åtkomliga.

 

(Edit: förtydligade steg fem på grund av frågan nedan.)

Tack för det!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...