Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TimeMachine, versionering, lokala backuper


Raphael

Rekommendera Poster

Kolla med Omnidisksweeper om det rapporterar in samma som Finder.

 

Bra tips.

Länk: https://www.omnigroup.com/more

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Det där påståendet får du gärna utveckla det är ju lokal säkerhetskopiering som är andemeningen med funktionen.

Sen kan man fortsätta att utveckla resonemanget om vad “lokal” är och innebär. I TM's fall innebär det på lokalt på datorn. Men om vi tänker bort TM helt och hållet...

 

En lokal backup kan vara i datorn. En lokal backup kan också vara att den befinner sig på din lokala plats (din fysiska plats). Om du tänker dig ett scenario där du håller 3 kopior igång - då har du t ex:

  • Disken du kör på. (lokalt i datorn)
  • Backup-disk i hyllan (lokalt på plats)
  • En backup “off-site”, som inte är hemma. Granne, kompis, förråd osv. (inte lokal backup)*

* 3'an kan såklart innebära en molntjänst också, men då behöver du såklart en fungerande dator med uppkoppling för att nå den.

 

Du kan även kika lite här om: Lagring x3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att begripa och klargöra detta; har jag förstått det rätt om det är så att i avsaknad av extern disk exempelvis en Time Capsule, fyller Time Machine den lokala disken till den höga grad som det anges av trådskaparen? Om man har en extern disk inkopplad så försvinner "problemet".

TC eller extern disk (tex USB, FW, TB), och om funktionen är aktiverad, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

- Då är "problemet" löst! :)

TS problem är dock inte löst och tråden snurrade iväg till att nästan uteslutande handla om lokala snapshots i TM, något Alix nyss visade var helt irrelevant för TS.

 

Kanske läge för moderator att bryta ut TM diskussionen till egen tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS problem är dock inte löst och tråden snurrade iväg till att nästan uteslutande handla om lokala snapshots i TM, något Alix nyss visade var helt irrelevant för TS.

 

Kanske läge för moderator att bryta ut TM diskussionen till egen tråd?

Bra idé. TS får gärna återkoppla också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en dålig idé att bocka ur TimeMachine för då tappas versionshanteringen. Versionshantering innebär att om man ändrar i ett dokument så finns den tidigare versionen kvar. Det är hela idén med TimeMachine, att den behåller tidigare versioner. Har man ingen extern hårddisk inkopplad så sparar TimeMachine likalt för att behålla kontinuerlig versionshantering, sen flyttas allt över till den externa TimeMachine hårddisken när den är inkopplad.

 

Om man tycker att lokala säkerhetskopior tar upp för mycket plats så kopplar man in sin externa TimeMachine hårddisk så flyttas de lokala kopiorna över dit.

 

 

Om man inte är hundraprocentigt betjänt av "hela idén" med Time Machine är det väl inget som hindrar att man behandlar underverket aningen mindre fundamentalistiskt. Eller måste man avstå? ;)

 

Jag har alltid imponerats av Time Maskin men använder vissa av dess grundläggande funktioner selektivt, så den passar in i helhetsbilden av mitt datoranvändande. Således har jag även använt mej av funktioner som erbjuds i en del andra appar, några jag behöver (eller bara vill), och som saknas i Time Machine.

 

Man kan väl dra fördel av vissa egenskaper, tycker jag, samtidigt som man avstår andra, bara man är (någorlunda) kunnig om vad man sysslar med. I bästa fall, då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS problem är dock inte löst och tråden snurrade iväg till att nästan uteslutande handla om lokala snapshots i TM, något Alix nyss visade var helt irrelevant för TS.

 

Kanske läge för moderator att bryta ut TM diskussionen till egen tråd?

 

Om trådskaparen ansluter en säkerhetskopieringsdisk så att time machine lägger filerna där istället för på dataorns "C://" och inte fyller denna, är inte då problemet löst? Eller har jag missat någon information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om trådskaparen ansluter en säkerhetskopieringsdisk så att time machine lägger filerna där istället för på dataorns "C://" och inte fyller denna, är inte då problemet löst? Eller har jag missat någon information?

Ja, uppenbarligen har du missat att det inte finns någon C:// i macOS. Har aldrig funnits, och kommer aldrig att finnas. ;)

 

root: /

home: ~/

...som är samma sak som: /Users/Anvnamn

 

Var ligger filen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om trådskaparen ansluter en säkerhetskopieringsdisk så att time machine lägger filerna där istället för på dataorns "C://" och inte fyller denna, är inte då problemet löst? Eller har jag missat någon information?

 

Ja, du har missat detta.

 

Fast lokala backuper sker bara på bärbara macar. Här.

 

Vi är i forumdelen "iMac", alltså handlar det inte om en bärbar mac och därför finns inga lokala backups på TS dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om trådskaparen ansluter en säkerhetskopieringsdisk så att time machine lägger filerna där istället för på dataorns "C://" och inte fyller denna, är inte då problemet löst? Eller har jag missat någon information?

 

Ja, du har missat att säkerhetskopiorna (om de ens finns) är någon av de små färgduttarna i trådskaparens skärmdump i första inlägget. :)

post-11001-0-63396600-1501423586_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vi är i forumdelen "iMac", alltså handlar det inte om en bärbar mac och därför finns inga lokala backups på TS dator.

 

Det händer titt och tätt att det postas i fel forumdel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är i forumdelen "iMac", alltså handlar det inte om en bärbar mac och därför finns inga lokala backups på TS dator.

iMac el Macbook*... Alla kan köra lokala backups. Är ingen unik funktion på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi ska anta att trådar postas i fel forum alternativt att om det är rätt forum så körs lokala säkerhetskopior på en stationär mac? Känns lite långsökt och orimligt, men TS kanske kan upplysa oss vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS kanske kan upplysa oss vad som gäller.

 

Det är väl det vi alla väntar på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

iMac el Macbook*... Alla kan köra lokala backups. Är ingen unik funktion på något sätt.

Men du menar något annat än mig och det vet du. Det vore ju underligt om jag skulle börja använda ett annat begrepp på sidan tre i tråden bara för att det egentligen är korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du menar något annat än mig och det vet du. Det vore ju underligt om jag skulle börja använda ett annat begrepp på sidan tre i tråden bara för att det egentligen är korrekt.

Nej, jag menar bara att det inte är en unik funktion för bärbara - något som det lät som i din text. Ville bara få fram/förtydliga det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar bara att det inte är en unik funktion för bärbara - något som det lät som i din text. Ville bara få fram/förtydliga det. :)

 

 

When you use Time Machine on a Mac notebook computer, Time Machine saves some of its backups to your startup drive.

(Min fetstil)

https://support.apple.com/en-us/HT204015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lokala säkerhetskopior kan aktiveras på stationära macar genom terminalkommando.

 

Då kan vi nog utesluta det i detta fall, eftersom TS är "osäker på datorer". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan vi nog utesluta det i detta fall, eftersom TS är "osäker på datorer". :)

Ja, till 99 procent i alla fall. Då är det mer sannolikt att frågan är postad i fel delforum. Fast ser man på den inledande skärmdumpen finns där inga säkerhetskopior. De har en lila färg som på bilden nedan (Backups):

 

yosemite-time_machine-about_mac_storage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nej, jag menar bara att det inte är en unik funktion för bärbara - något som det lät som i din text. Ville bara få fram/förtydliga det. :)

 

Jo, som gott som alla här vet detta men eftersom nästan hela tråden handlat om TM's lokala snapshots som fått gå under det namnet "lokala backups" så fortsatte jag på det temat i tron om att alla nu var inställda på betydelsen av detta i just det här sammanhanget, oavsett om det som begrepp kan betyda andra saker.

 

 

 

When you use Time Machine on a Mac notebook computer, Time Machine saves some of its backups to your startup drive.

(Min fetstil)

https://support.apple.com/en-us/HT204015

 

Exakt.

 

Det har jag redan länkat till. Men lokala säkerhetskopior kan aktiveras på stationära macar genom terminalkommando.

 

Men inte sannolikt i detta fall.

 

 

Då kan vi nog utesluta det i detta fall, eftersom TS är "osäker på datorer". :)

 

Exakt.

 

 

 

Kan någon moderator nu snälla lyfta ut den i tråden helt dominerande diskussionen om ett ämne som vi nu kan konstatera är helt irrelevant för TS problematik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fast ser man på den inledande skärmdumpen finns där inga säkerhetskopior. De har en lila färg som på bilden nedan (Backups):

 

yosemite-time_machine-about_mac_storage.

 

Undrar varför ingen nämnde det tidigare i tråden... :hihihi:

 

Ah, såklart. Eftersom TM backups redovisas separat och tar upp ett gigantiskt område på din bild. ;)

 

attachicon.gifIMG_2122.JPG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Det händer titt och tätt att det postas i fel forumdel. :)

 

post-66896-0-40104800-1501440070.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...