Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TimeMachine, versionering, lokala backuper


Raphael

Rekommendera Poster

Undrar varför ingen nämnde det tidigare i tråden... :hihihi:

Ironi är svårt i vissa sammanhang, särskilt när nördfaktorn är hög.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 102
  • Created
  • Senaste svar

Ja, uppenbarligen har du missat att det inte finns någon C:// i macOS. Har aldrig funnits, och kommer aldrig att finnas. ;)

 

root: /

home: ~/

...som är samma sak som: /Users/Anvnamn

 

Var ligger filen...

 

Det var ju trevligt att moderatorn raljerar över min skrivning; men du kanske begriper vad jag menade ändå?..... Jag ska inte posta fler inlägg här och tackar för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ironi är svårt i vissa sammanhang, särskilt när nördfaktorn är hög.

 

Jag var väldigt säker på att mottagaren var kompatibel. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var väldigt säker på att mottagaren var kompatibel. ;)

Den här tråden har gått ovanligt snett för att vara en vanlig nördtråd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är många som inte har "rätt" prylar i sin profil. Men visst, att de både har fel i profilen och samtidigt postar i fel forum är väl rätt osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Den här tråden har gått ovanligt snett för att vara en vanlig nördtråd.

Topp fem iallafall. Och utan att Minkowski varit inblandad. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Topp fem iallafall. Och utan att Minkowski varit inblandad. ;)

Aaah, du har rätt. Jag har lyckats förtränga dem. Då är nog denna inte ens topp 20.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ändrade ämnet eftersom att diskussionen tog en omväg. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams, versionshanteringen förloras om lokala kopior stängs av. Om du t ex kopplar in TimeMachine en gång varje dag men du har suttit och skrivit på din bästsäljare i MS Word och så kommer du plötsligt på att stycket du raderade i ren frustration för 4 timmar och 35 minuter sedan efter att ha skrivit på det i två timmar, egentligen var bra ja då kan du inte gå tillbaks och hämta upp det för senaste säkerhetskopian gjorde du igår! (MS Word sparar den senaste ändringen i en säkerhetskopia om inställt så men nu pratar vi om 5011 ändringar sedan)..

 

Men om du hade tillåtit lokala kopior så hade du enkelt kunnat hämta tillbaks det...

 

Writing is re-writing, men jag kan tänka mig att samma kan appliceras på andra som använder datorn - t ex för att redigera bilder, göra film, musik osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ollie Williams, versionshanteringen förloras om lokala kopior stängs av. Om du t ex kopplar in TimeMachine en gång varje dag men du har suttit och skrivit på din bästsäljare i MS Word och så kommer du plötsligt på att stycket du raderade i ren frustration för 4 timmar och 35 minuter sedan efter att ha skrivit på det i två timmar, egentligen var bra ja då kan du inte gå tillbaks och hämta upp det för senaste säkerhetskopian gjorde du igår! (MS Word sparar den senaste ändringen i en säkerhetskopia om inställt så men nu pratar vi om 5011 ändringar sedan)..

 

Men om du hade tillåtit lokala kopior så hade du enkelt kunnat hämta tillbaks det...

 

Writing is re-writing, men jag kan tänka mig att samma kan appliceras på andra som använder datorn - t ex för att redigera bilder, göra film, musik osv.

Inget förloras ju egentligen. Det blir bara färre versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget förloras ju egentligen. Det blir bara färre versioner.

Där har du fel, i mitt exempel så försvann ett helt och viktigt stycke som inte gick att återskapa så hur du kan påstå att "inget förloras" det förstår jag inte. Jag skulle inte kunna klara mig utan en fungerande och fullständig versionshantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Där har du fel, i mitt exempel så försvann ett helt och viktigt stycke som inte gick att återskapa så hur du kan påstå att "inget förloras" det förstår jag inte. Jag skulle inte kunna klara mig utan en fungerande och fullständig versionshantering.

Nej. En version för varje manuell backup, inte svårare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. En version för varje manuell backup, inte svårare än så.

Jag märker att du inte förstår min poäng. Varje gång man ändrar i ett dokument så blir detta en ny version, om man sitter och jobbar med texter - som jag gör på en professionell nivå - så betyder det att det blir flera versioner av samma dokument under en och samma dag.

 

Det händer ibland att jag behöver återgå till en tidigare version, jag tror att alla som arbetar kreativt oavsett om det är texter, bilder, musik eller så, upptäcker eller har upptäckt att det förekommer att man ångrar att man har redigerat bort en idé som för några timmar tidigare egentligen var bättre. Eller att jag raderade ett researchdokument som jag trodde att jag var klar med men så upptäckter jag tre timmar senare att för tusan, jag behöver det igen, och så är det borta ur datorn...

 

Om man nu inte har den externa hårddisken inkopplad, jag kanske sitter på tåget och jobbar (när jag åkte till Köpenhamn nyligen så fick jag mycket jobb gjort på tåget, jag brukar just åka tåg för då kan jag sitta och jobba) och inte har den inkopplad, då kan jag inte återgå till den där tidigare versionen om jag inte har påslaget lokala säkerhetskopior.

 

Så på detta sätt förloras versionshanteringen av filer och dokument om man har lokal säkerhetskopiering avslaget. Jag säger det igen - jag skulle inte klara mig utan versionshantering och därmed inte utan lokala säkerhetskopior.

 

Lokala säkerhetskopior är en förutsättning för en fullständig och komplett versionshantering, och så fort man kopplar in den externa hårddisken igen så överförs de. Då får man en tidslinje utan en massa hål i sig, då får man med alla versioner som man faktiskt har suttit och jobbat med och man kan enkelt gå tillbaks och hämta upp från en tidigare version, istället för att upptäcka att den version är borta för den versionen gjordes medan hårddisken inte var inkopplad och så sparades ingen lokal så den är helt borta...

 

Jag talar av egen erfarenhet av att ha förlorat versioner och dokument, man kan aldrig ha för många säkerhetskopior - man kan bara ha för få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag märker att du inte förstår min poäng.

 

Jag förstår den. Jag tycker bara att du tidigare uttryckte den otydligt för en mindre erfaren användare.

 

Det är en dålig idé att bocka ur TimeMachine för då tappas versionshanteringen. Versionshantering innebär att om man ändrar i ett dokument så finns den tidigare versionen kvar. Det är hela idén med TimeMachine, att den behåller tidigare versioner.

 

Du syftar på apparnas egna versionshantering och TM's interaktion med dessa. En bra poäng utan tvekan, men kör man TM manuellt blir man ju inte totalt utan versionshantering, man får dock bara en version per backup. Ju fler backup ju fler versioner. Jag tror att många i första hand tänker på TM's inkrementella backup när man pratar om versionshantering. Därav kan det låta värre än det är när man säger att TM tappar versionshanteringen. Apparnas versionshantering må vara relevant för dig och många andra, men inte för alla.

 

Personligen har jag svårt att förstå hur du kan vara så noggrann med backup samtidigt som du verkar tycka att TM's lokala backup till systemdisken är en seriös backup. Att ha en lokal backup (på annan disk än den man tar backup från) plus backup på annan plats är lika viktigt alltid.

 

Om versionerna var så viktiga för mig hade jag haft ett USB minne i datorn hela tiden så att TM även gav mig en backup på annan lagringsenhet och/eller tagit backup till molnet. Men du kanske gör det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams, nej du förstår fortfarande inte vad jag menar. För att Time Machines versionshantering ska fungera och vara användbar för den som lik mig tar med datorn, så krävs det att man har lokala kopior påslaget. Det är inte alltid det är praktiskt att sitta med externa hårddiskar i ett smalt utrymme, som det t ex är på ett tåg eller för den delen på ett flygplan där man har datorn i knät och ens packning på bagagehyllan. Därför finns det situationer där man inte har den externa hårddisken inkopplad, och på grund av detta så behövs de lokala kopiorna för att bibehålla versionshanteringen.

När man sitter och jobbar med datorn så gör man nya versioner av dokument, filer, bilder eller vad det nu kan vara. Det händer även att man raderar dokument. En del applikationer har inbyggd versionshantering, men långt ifrån alla applikationer har detta. Använder man en applikation utan egen inbyggd versionshantering så är TimeMachines versionshantering ännu mer viktig, för den applikation man sitter i skriver över filen eller alternativt gör en säkerhetskopia så man bara har den senaste ändringen tillgänglig, det gör att man inte har en ändring gjord för - säg - tre timmar sen tillgänglig, den är borta. Om man inte har Time Machines versionshantering så man kan återskapa dokumentet där det befann sig för tre timmar sen.

Detta förutsätter att versionshanteringen är fullständig och intakt, vilket den blir med lokala säkerhetskopior som sedan förs över till en extern hårddisk. Och därför tappar man versionshanteringen om man sitter och jobbar med dokument, men utan att ha den externa hårddisken inkopplad i ett par timmar eller tre, om man inte har lokala säkerhetskopior påslagna.

Nu säger jag inte att alla måste ha så här, det är självfallet upp till var och en att finna sitt eget arbetssätt. Men eftersom det i tråden gavs rådet att stänga av lokala säkerhetskopior så beslöt jag mig för att ge exempel på situationer där lokala säkerhetskopior faktiskt behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ollie Williams, nej du förstår fortfarande inte vad jag menar. För att Time Machines versionshantering ska fungera och vara användbar för den som lik mig tar med datorn, så krävs det att man har lokala kopior påslaget. Det är inte alltid det är praktiskt att sitta med externa hårddiskar i ett smalt utrymme, som det t ex är på ett tåg eller för den delen på ett flygplan där man har datorn i knät och ens packning på bagagehyllan. Därför finns det situationer där man inte har den externa hårddisken inkopplad, och på grund av detta så behövs de lokala kopiorna för att bibehålla versionshanteringen.

 

När man sitter och jobbar med datorn så gör man nya versioner av dokument, filer, bilder eller vad det nu kan vara. Det händer även att man raderar dokument. En del applikationer har inbyggd versionshantering, men långt ifrån alla applikationer har detta. Använder man en applikation utan egen inbyggd versionshantering så är TimeMachines versionshantering ännu mer viktig, för den applikation man sitter i skriver över filen eller alternativt gör en säkerhetskopia så man bara har den senaste ändringen tillgänglig, det gör att man inte har en ändring gjord för - säg - tre timmar sen tillgänglig, den är borta. Om man inte har Time Machines versionshantering så man kan återskapa dokumentet där det befann sig för tre timmar sen.

 

Detta förutsätter att versionshanteringen är fullständig och intakt, vilket den blir med lokala säkerhetskopior som sedan förs över till en extern hårddisk. Och därför tappar man versionshanteringen om man sitter och jobbar med dokument, men utan att ha den externa hårddisken inkopplad i ett par timmar eller tre, om man inte har lokala säkerhetskopior påslagna.

 

Nu säger jag inte att alla måste ha så här, det är självfallet upp till var och en att finna sitt eget arbetssätt. Men eftersom det i tråden gavs rådet att stänga av lokala säkerhetskopior så beslöt jag mig för att ge exempel på situationer där lokala säkerhetskopior faktiskt behövs.

 

Jo, jag förstår precis vad du menar. Men när man backar upp manuellt får man ju exakt så många versioner som man tar manuella backups, varken mer eller mindre. Att det inte är en bra lösning för dig är något helt annat.

 

Det finns förresten gott om små USB minnen som duger jättebra att köra TM till, även på tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår precis vad du menar. Men när man backar upp manuellt får man ju exakt så många versioner som man tar manuella backups, varken mer eller mindre. Att det inte är en bra lösning för dig är något helt annat.

 

Det finns förresten gott om små USB minnen som duger jättebra att köra TM till, även på tåget.

 

 

Vad menar du med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte automatiskt, utan att man manuellt väljer att starta TM för en backup/snapshot.

 

 

Ok men det betyder att versionshanteringen är avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men det betyder att versionshanteringen är avstängd.

Ja, och man får “exakt så många versioner som man tar manuella backups.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams, du förstår fortfarande inte att man förlorar versionshanteringen när man slår ifrån lokala kopior. När man har lokala kopior avslaget och kör en manuell kopiering, det som händer det är att när man sätter igång den manuella kopieringen så kollar den ju bara innehållet på hårddisken som det är när man slår på det, och om det har ändrats sedan man sist gjorde en backup så läggs det till. Men allt det som har ändrats och justerats och tagits bort, lagts till och tagits bort igen, mellan de två punkterna i historien är alltså borta. Dvs alla de versioner som gjordes av dokument mellan de två punkterna, de är borta och går inte att få tillbaka. Och sen påstår du att inget har försvunnit...

Bara för att avstängning av lokala kopior fungerar för dig så gör du fel när du tror att det är så alla jobbar och att det är ett lämpligt råd för alla.

Gällande dina upprepade kommentarer om små USB-minnen. Ska man köra Time Machine så anser jag att man bör ha en extern lagring som är minst 1,5x gånger det som hårddisken ligger på, för annars kommer USB-minnet att fyllas upp snabbt - det behövs ju plats för alla versioner. Detta innebär att om man har en Macbook med 256 Gb SSD så bör man åtminstone ha en extern lagring på minst 320 men helst 512Gb, och för USB-minnen är vi då uppe i en kostnad om runt 3 000 kr jämfört med några hundralappar för en extern hårddisk med samma kapacitet. Det kan alltså finnas en ekonomisk situation som gör att man väljer en extern hårddisk istället för ett USB-minne för Time Machine.

Sedan så är ett externt USB-minne inte särskilt praktiskt då det är en utstickande enhet, det gör att saker och ting kan fastna i pinnen och att pinnen kan komma åt, vilket inte känns särskilt säkert, särskilt när man sitter trångt till. Jag misstänker att du inte jobbar så mycket i trånga situationer på tåget... Det kan vara en fördel att minimera utstickande bitar så långt som möjligt, särskilt om man hastigt behöver resa sig upp för att någon ska komma fram och liknande...

Den dom designade power-kontakten till Macbook Pro, den personen visste verkligen vad hen gjorde, ingen skada skedd när den råkar lossna på grund av olika plötsliga manövrar som man kan behöva göra på t ex ett tåg... Men USB-minnen sitter ju fast i, i värsta fall bryter man av dem eller skadar kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och man får “exakt så många versioner som man tar manuella backups.”

 

 

Istället för att sätta igång TM så har man fler versioner på en backup.

 

Ett korkat sätt att arbeta tycker jag när man har en funktion som gör arbetet åt en i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ollie Williams, du förstår fortfarande inte att man förlorar versionshanteringen när man slår ifrån lokala kopior.

Jo, jag säger bara att följderna av det inte för alla behöver vara så dramatisk som jag upplevde att ditt första inlägg om saken framställde det.

 

Det är du som skrivit ett antal långa inlägg där du repeterat samma sak. Kanske det kan leda dig mot en misstanke om att du själv inte förstått något?

 

 

Och sen påstår du att inget har försvunnit...

 

Nej, det har jag inte påstått.

 

 

Bara för att avstängning av lokala kopior fungerar för dig så gör du fel när du tror att det är så alla jobbar och att det är ett lämpligt råd för alla.

 

Jag har inte skrivit att alla jobbar så eller att det är lämpligt för alla.

 

 

Gällande dina upprepade kommentarer om små USB-minnen.

 

Jag har bara skrivit om små USB minnen en gång. Och vad man vill lägga på backup är väl upp till var och en beroende på hur viktigt man tycker att det är.

 

 

Jag misstänker att du inte jobbar så mycket i trånga situationer på tåget... Det kan vara en fördel att minimera utstickande bitar så långt som möjligt, särskilt om man hastigt behöver resa sig upp för att någon ska komma fram och liknande...

Jag jobbar på kontor, hemma, tåg, flyg, bil. Ofta med små saker i USB uttagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vad menar du med det?

Som iEricF skriver. Det blir ju lika många versioner av systemdisken (återställningspunkter) som antalet manuellt gjorda backup, alltså att man själv säger till TM när en backup ska göras.

 

Och ja, versionshanteringen är avstängd, i den bemärkelse som Raphael redogjort för.

 

Så, beroende på vad man lägger i ordet versionshantering kan man säga att den är avstängd eller begränsad. Det viktiga är ju att man förstår konsekvenserna av att aktivera eller avaktivera en viss funktion. Eller för den delen att inte göra det.

 

 

Istället för att sätta igång TM så har man fler versioner på en backup.

 

Ett korkat sätt att arbeta tycker jag när man har en funktion som gör arbetet åt en i bakgrunden.

Man kan ju ha ett annat backup behov, med en annan backup strategi, där TM bara är en liten del och lokala snapshots kan upplevas vara till mer besvär än hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som iEricF skriver. Det blir ju lika många versioner av systemdisken (återställningspunkter) som antalet manuellt gjorda backup, alltså att man själv säger till TM när en backup ska göras.

 

Och ja, versionshanteringen är avstängd, i den bemärkelse som Raphael redogjort för.

 

Så, beroende på vad man lägger i ordet versionshantering kan man säga att den är avstängd eller begränsad. Det viktiga är ju att man förstår konsekvenserna av att aktivera eller avaktivera en viss funktion. Eller för den delen att inte göra det.

 

 

 

Man kan ju ha ett annat backup behov, med en annan backup strategi, där TM bara är en liten del och lokala snapshots kan upplevas vara till mer besvär än hjälp.

 

 

 

Jag anser att det finns två lägen på versionshantering och det är av eller på. Att försöka få det till något annat är bara missvisande.

Stänger man av den automatiska funktionen har man bara en backup...that´s it. Har man den på så har man versionshantering PLUS backup.

 

Raphael har verkligen förklarat hur det fungerar med en lättläst och pedagogiskt inlägg. Du tycker jag har bara krånglat till det och förvirrar.

 

Bara min åsikt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...