Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

I installation av El Capitan


Sol10

Rekommendera Poster

Jag har en mbp 2009. Jag försöker installera El Capitan från AppStore på en ssd Samsung 850 evo 500 GB . Allt går bra, men när nedladdningen ska starta dyker upp en liten ruta och där står det "Ett fel inträffade. Försök köra igen det här programmet." Vad kan det vara? Varför avbryts nedladdningen tror ni? Jag har EC i Köpt. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mbp 2009. Jag försöker installera El Capitan från AppStore på en ssd Samsung 850 evo 500 GB . Allt går bra, men när nedladdningen ska starta dyker upp en liten ruta och där står det "Ett fel inträffade. Försök köra igen det här programmet." Vad kan det vara? Varför avbryts nedladdningen tror ni? Jag har EC i Köpt. Tack för hjälpen!

Testa att göra en säker start först. Håll nere skift vid omstart, logga in. Starta sedan om som vanligt. Testa annars att ladda ned via nätverkskabel, inte trådlöst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även så att hårddisken inte är full...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alis!

Det ska jag göra.

Jag använder en extern disk som start disk. Den tomma disken är inne i mbp.

Jag försökte installera med (cmd+r),(cmd+alt+r) men det gick inte innan. Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alis!

Jag gjorde precis som du skrev men det gick inte. Tyvärr!

"Ett fel in träffade under förberedelsen för installation. Försök köra det här programmet igen." Dykt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alix!

Jag gjorde precis som du skrev men det gick inte. Tyvärr!

"Ett fel in träffade under förberedelsen för installation. Försök köra det här programmet igen." Dykt upp.

Har du formaterat den interna disken (din nya SSD)? Kanske vill App Store lägga grejer där. Har du testat kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har formaterat enligt Apples instruktioner. Namn, journalförd extendet och GUID.

Jag har två st samsung ssd en på 250 och 500 GB. Jag kan installare EC på båda diskarna när de är externa. Men det går inte att installera på den interna. Ibland fick svar att installationen kunde inte ta bort interna disken från skrivbordet och således gick inte att installera.

Jag installerade EC på båda för att kolla om de är ok. Det är något som krånglar men jag vet inte vad!!!

Jag försökte med b. usb. Det var nära att installera, blåa linjen syndes, men lite senare blev det stopp.

Sedan försökte jag att skriva kooden som börjar med "sudo osv" i Terminal. Det började bra men "Ett fel..." kom fram och avbröt installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har formaterat enligt Apples instruktioner. Namn, journalförd extendet och GUID.

Jag har två st samsung ssd en på 250 och 500 GB. Jag kan installare EC på båda diskarna när de är externa. Men det går inte att installera på den interna. Ibland fick svar att installationen kunde inte ta bort interna disken från skrivbordet och således gick inte att installera.

Jag installerade EC på båda för att kolla om de är ok. Det är något som krånglar men jag vet inte vad!!!

Jag försökte med b. usb. Det var nära att installera, blåa linjen syndes, men lite senare blev det stopp.

Sedan försökte jag att skriva kooden som börjar med "sudo osv" i Terminal. Det började bra men "Ett fel..." kom fram och avbröt installationen.

Har du en MBP Mid 2012 Unibody 13"? Det kan ha krånglande interna SATA-kablar. Särskilt efter byte av hårdisk... Kan ske även i andra modeller med platta, smäckiga kablar.

 

Ursäkta, kabel!!! Nej. Jag har inte testat.

Gör det. Det är inte säkert att nedladdningen blir fullständig om nätverket är svajigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det kan vara pga svajigt internet.

2. Den plata kabeln mellan ssd och processorn bytte jag för tre år sedan.

 

Jag har varit på Applesupport och läst ganska mycket. Men hittade ingen "medicin" och därför jag vände mig till världens bästa mac forum. Kanske orsaken är den svajiga internäten.

Tack för alla svar!

Med vänlig hälsning,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det kan vara pga svajigt internet.

2. Den plata kabeln mellan ssd och processorn bytte jag för tre år sedan.

 

Jag har varit på Applesupport och läst ganska mycket. Men hittade ingen "medicin" och därför jag vände mig till världens bästa mac forum. Kanske orsaken är den svajiga internäten.

Tack för alla svar!

Med vänlig hälsning,

Ja, testa kabel, det rådet har jag gett förut. Logga också in och ut ur App Store, det skadar aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har loggat in och ur App Store. Det hjälte inte. Jag ska skaffa kabeln mellan ssd och pr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har loggat in och ur App Store. Det hjälte inte. Jag ska skaffa kabeln mellan ssd och pr.

Nej, jag menade att du skulle testa att ladda ned El Capitan med en nätverkskabel mellan din router och din dator. Inte via wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alis, jag kopplade nätverkskabeln till routern och jag fick samma meddelande igen. Jag kollade info om hårddisken med skivverktyg och där står det:

Skrivbar: Ja

Startbar: Nej

och mycket mer info.

Hur kan jag göra den startbar? Eller den blir startbar efter att jag har installerat EC?

Har jag glömt göra något mer för att installera EC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alis, jag kopplade nätverkskabeln till routern och jag fick samma meddelande igen. Jag kollade info om hårddisken med skivverktyg och där står det:

Skrivbar: Ja

Startbar: Nej

och mycket mer info.

Hur kan jag göra den startbar? Eller den blir startbar efter att jag har installerat EC?

Har jag glömt göra något mer för att installera EC?

Ja, den blir startbar först när den har ett fungerande operativsystem. Ett alternativ är att du klonar din externa skiva till den interna SSD:n. Du kan använda Carbon Copy Cloner för ändamålet. Sedan ska du ha en fungerande startskiva internt (glöm sedan inte att aktivera TRIM). Vad är det för system på den externa disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet på den externa är El Capitan 10.11.6

Den interna disken är formaterat och jag försöker installera El Capitan på den och göra den startskiva för att slipa bära den externa som är kopplad till mbp med usb.

Jag har inte tillgång till TRIM just nu. Den hade jag med mig, men disken kraschade.

Om det ska fungera och den interna kommer att bli startskiva genom att klona externa disken med hjälpa av CCC, då kan jag skaffa ccc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet på den externa är El Capitan 10.11.6

Den interna disken är formaterat och jag försöker installera El Capitan på den och göra den startskiva för att slipa bära den externa som är kopplad till mbp med usb.

Jag har inte tillgång till TRIM just nu. Den hade jag med mig, men disken kraschade.

Om det ska fungera och den interna kommer att bli startskiva genom att klona externa disken med hjälpa av CCC, då kan jag skaffa ccc.

Eftersom du redan har rätt system så skulle jag klona det till den interna disken. Även återställningspartitionen, förstås. Du ser sedan i Systeminställningar > Startskiva om den är möjlig att starta från. TRIM kan du sedan enkelt aktivera i Terminalen (Verktygsprogram) med kommandot (då du har startat datorn på den interna SSD:n):

sudo trimforce enable
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ccc kan inte klona från extern disk till den interna. Den föreslog att jag ska ta ut den interna ssd och sätta in igen. Det gjorde jag och det gick inte att klona. Ccc vill att jag ska reparera och formatera den interna disken. Jag försökte med Skivverktyg men det gick inte att reparera och formatera.

Nu ska jag ta ut den och göra den till extern disk. Om det är något fel på den, då slänger jag den och köper en ny.

Jag köpte ssd den i vintras. Jag är mycket nyfiken och vill ta reda på vad som kan det vara för fel. Är det platta kabeln? Är det ssd? Men jag formaterade vid lunch och nu går det inte. Då borde det vara fel på ssd. Få se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ccc kan inte klona från extern disk till den interna. Den föreslog att jag ska ta ut den interna ssd och sätta in igen. Det gjorde jag och det gick inte att klona. Ccc vill att jag ska reparera och formatera den interna disken. Jag försökte med Skivverktyg men det gick inte att reparera och formatera.

Nu ska jag ta ut den och göra den till extern disk. Om det är något fel på den, då slänger jag den och köper en ny.

Jag köpte ssd den i vintras. Jag är mycket nyfiken och vill ta reda på vad som kan det vara för fel. Är det platta kabeln? Är det ssd? Men jag formaterade vid lunch och nu går det inte. Då borde det vara fel på ssd. Få se!

Jag vet inte vad som händer, egentligen, men SSD-kabeln kan det ha blivit fel på, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Skivkontroll på den interna disken och det var inget fel på den. Jag sätter in en av mina gamla diskar med EC installerat.

Om det inte funkar då heller, kommer jag köpa en ny Macbook under ett kilo. :-)

Tack för hjälpen ALIS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Skivkontroll på den interna disken och det var inget fel på den. Jag sätter in en av mina gamla diskar med EC installerat.

Om det inte funkar då heller, kommer jag köpa en ny Macbook under ett kilo. :-)

Tack för hjälpen ALIS!

Lycka till! :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...