Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Instegsmodell med mer minne eller mellanmodell?


Dragonilm

Rekommendera Poster

Hej, vänner.

 

Efter åtta års tid tänker jag slå till på en ny iMac. Av olika (ekonomiska) skäl kommer det dock att handla om 21"-modellen.

 

Enkel fråga till er med bättre kunnande: instegsmodellen (2.3 GHz/Iris Plus 640) med 16 GB minne mot mellanmodellen (3.0 GHz/Radeon Pro 555) med 8 GB minne, vilken ger mig mest kraft?

 

Jag surfar mest och gör "enklare" uppgifter, men kan då och då redigera foton och göra enklare redigeringar i iMovie för mitt jobb (jo, det sista är så tokigt som det låter). För mig är Retina-skärm inte någon "deal breaker".

 

Några tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Om du söker på forumet så har många redan "stött och blött" frågan. Jag säger dock, köp så mycket minne du har råd med. Det går alltid åt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att 16 GB är helt nödvändigt om du ska redigera film och bild. Glöm 2,3 GHz för den är bara tvåkärnig och se för allt i världen till att du inte får den mekaniska hårddisken. Satsa på SSD även om den är dyr men den har den senaste tekniken och är hypersnabb. I runda slängar fem gånger snabbare än vanlig SSD. Som i sin tur är fem gånger snabbare än mekanisk hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vänner.

 

Efter åtta års tid tänker jag slå till på en ny iMac. Av olika (ekonomiska) skäl kommer det dock att handla om 21"-modellen.

 

Enkel fråga till er med bättre kunnande: instegsmodellen (2.3 GHz/Iris Plus 640) med 16 GB minne mot mellanmodellen (3.0 GHz/Radeon Pro 555) med 8 GB minne, vilken ger mig mest kraft?

 

Jag surfar mest och gör "enklare" uppgifter, men kan då och då redigera foton och göra enklare redigeringar i iMovie för mitt jobb (jo, det sista är så tokigt som det låter). För mig är Retina-skärm inte någon "deal breaker".

 

Några tankar?

Skall du ha de till grafik och AV, så är Radeon betydligt mycket trevligare än Intel's Iris - och den datorn är kraftigare med. Den en a är en dualcore och den andra en quadcore. kärnor är alltid trevligt till grafik. :) Går det att uppgradera minnet i den själv? (dvs inte fastlödd RAM) så kan du ju ta det vid tillfälle sen. Men 8GB är nog i underkant, även om man klarar sig. Går det inte att byta själv... Om du känner att du har råd - lägg på lite RAM till på den.

 

Kikade lite här...

iMac "Core i5" 2.3 21.5-Inch (Mid-2017) Specs (Mid-2017, MMQA2LL/A, iMac18,1, A1418, Pending) @ EveryMac.com

iMac "Core i5" 3.0 21.5-Inch (4K, Mid-2017) Specs (Retina 4K, Mid-2017, MNDY2LL/A, iMac18,2, A1418, Pending) @ EveryMac.com

 

Ser ut som den andra har så du kan uppgradera själv sen -> 32GB, medans den första har “fast” RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att 16 GB är helt nödvändigt om du ska redigera film och bild. Processorkraften räcker på 2,3 GHz och se för allt i världen till att du inte får den mekaniska hårddisken. Satsa på SSD även om den är dyr men den har den senaste tekniken och är hypersnabb. I runda slängar fem gånger snabbare än vanlig SSD. Som i sin tur är fem gånger snabbare än mekanisk hårddisk.

 

Tack för svaret, men underförstått så har jag satt ett maxtak på 16000 kr för maskinen. Att lägga in en SSD finns alltså inte på kartan, utan alternativen står mellan två modeller: grundmodellen med 16 GB minne eller mellanmodellen (med snabbare processor och grafikminne) med 8 GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaret, men underförstått så har jag satt ett maxtak på 16000 kr för maskinen. Att lägga in en SSD finns alltså inte på kartan, utan alternativen står mellan två modeller: grundmodellen med 16 GB minne eller mellanmodellen (med snabbare processor och grafikminne) med 8 GB minne.

 

Jag ändrar mig i efterskott. 2,3 har bara dubbelkärnig processor och har följdaktligen ca halva kraften mot den andra.

...

Att inte köpa SSD är ett stort misstag eftersom du inte kan få den prestandan sen. Du kan visserligen ansluta en vanlig SSD via USB eller Thunderbolt men med mycket lägre prestanda.

...

Sträck dig åtminstone till 16 GB RAM hur du än gör. Annars ångrar du dig garanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Tack för svaret, men underförstått så har jag satt ett maxtak på 16000 kr för maskinen. Att lägga in en SSD finns alltså inte på kartan,

Då hade jag väntat och sparat mer pengar. Att inte ha en SSD 2017 är inte bra nog. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ungefärlig tabell:

Mekanisk hårddisk ca 120 MB/s i läs och skrivhastighet

Vanlig SSD på SATA-anslutning ca 500 MB/s

Nyaste iMac PCIe-baserad Flashdisk ca 1800 MB/s skriv och ca 2500 MB/s läs.

...

Detta snabbar upp tillfälliga filer som skrivs när RAM-minnet är fullt. I praktiken blir det som en extra RAM-sticka. Öppnande av program, sparande av filer går 20-25 gånger snabbare än med mekanisk disk vilket är intressant om man håller på med video. Upppstart och omstart av dator går från en evighet till några sekunder. Helt ovärdeligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till fördelarna med SSD. Jag har en sådan i min Macbook Air och sett dess möjligheter. Däremot känner jag att diskussionen går mig förbi; det är inte aktuellt för mig att lägga pengar på SSD. Jag surfar på internet 95% av tiden jag använder datorn och lägger den alltid i vila (dvs. jag stänger inte av den). Andra har mer nytta av SSD än vad jag har, och även om det alltid är en prestandavinst att bygga in en sådan hårddisk så är det inget som jag tänker göra. Det har jag sedan länge bestämt.

 

För att återgå till huvudfrågan: instegsmodellen med 16 GB minne eller mellanstegsmodellen med 8 GB minne? Båda med mekaniska hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Däremot känner jag att diskussionen går mig förbi; det är inte aktuellt för mig att lägga pengar på SSD. Jag surfar på internet 95% av tiden jag använder datorn

Varför ska du då köpa en ny? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska du då köpa en ny? :)

 

För att min dator är åtta år gammal. Den är oerhört långsam och saknar möjligheten att uppgradera till senaste macOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner till fördelarna med SSD. Jag har en sådan i min Macbook Air och sett dess möjligheter. Däremot känner jag att diskussionen går mig förbi; det är inte aktuellt för mig att lägga pengar på SSD. Jag surfar på internet 95% av tiden jag använder datorn och lägger den alltid i vila (dvs. jag stänger inte av den). Andra har mer nytta av SSD än vad jag har, och även om det alltid är en prestandavinst att bygga in en sådan hårddisk så är det inget som jag tänker göra. Det har jag sedan länge bestämt.

 

För att återgå till huvudfrågan: instegsmodellen med 16 GB minne eller mellanstegsmodellen med 8 GB minne? Båda med mekaniska hårddiskar.

 

Mellanmodellen med 16 GB RAM. Inget mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För att min dator är åtta år gammal. Den är oerhört långsam och saknar möjligheten att uppgradera till senaste macOS.

Eftersom en ny iMac skulle bli så astronomiskt dyrt köpte jag en 21" iMac late 2013 mellanmodell med mekanisk disk i vintras. Den är fyrkärnig och har nästan samma processorprestanda som en ny. Skiljer ganska lite. Satte i en SSD och för 5.000:- har jag en rätt så ny iMac med 300% mer kraft än min gamla 2009-a. Solklar mest för pengarna. Ser ingen anledning att betala de hiskeliga priserna Apple tar för en ny. Enda bristen är att den inte har en 4K-skärm. Men jag gick till Appleaffären i stan och jämförde och kan inte säga att jag saknar 4K på iMacen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, men underförstått så har jag satt ett maxtak på 16000 kr för maskinen. Att lägga in en SSD finns alltså inte på kartan, utan alternativen står mellan två modeller: grundmodellen med 16 GB minne eller mellanmodellen (med snabbare processor och grafikminne) med 8 GB minne.

Då ska du inte köpa någon ny Imac. Allvarligt talat. Köp då hellre en bättre begagnad som har SSD. Då kan du ha råd med en 27-tummare som det är enkelt att lägga till RAM på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Eftersom en ny iMac skulle bli så astronomiskt dyrt köpte jag en 21" iMac late 2013 mellanmodell med mekanisk disk i vintras. Den är fyrkärnig och har nästan samma processorprestanda som en ny. Skiljer ganska lite. Satte i en SSD och för 5.000:- har jag en rätt så ny iMac med 300% mer kraft än min gamla 2009-a. Solklar mest för pengarna. Ser ingen anledning att betala de hiskeliga priserna Apple tar för en ny. Enda bristen är att den inte har en 4K-skärm. Men jag gick till Appleaffären i stan och jämförde och kan inte säga att jag saknar 4K på iMacen.

 

Då ska du inte köpa någon ny Imac. Allvarligt talat. Köp då hellre en bättre begagnad som har SSD. Då kan du ha råd med en 27-tummare som det är enkelt att lägga till RAM på.

Håller helt med ovan inlägg. Köp bättre begagnat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de nya Imacarna är det ju de fina högupplösta skärmarna som är den stora grejen, i vart fall om man jobbar med stillbilder och video. Men de kostar en del och att köpa en bättre begagnad som du fått rådet att göra är ingen dum idé. Jag jobbar idag med en 27 tumsburk med en fusiondrive från sent 2012 (16GB) och den är snabb som attan. Pysslar mest med stillbildsbehandling i Photoshop. En begagnad hade jag absolut kunnat tänka mig men med en fusiondrive i så fall. En ny finns det ju SSD som alternativ, men då kostar det som sagt.

 

Eftersom jag kan jobba obehindrat med min "gamla" burk så kanske just en begagnad är något för dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...