Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga om 4 000W


BjornS

Rekommendera Poster

Hej

Jag är fullständigt körd när det kommer till energi och solstrålar så jag behöver hjälp.

 

Läste på twitter att man med hjälp av 4 000W kan driva en elbil (oklart för mig hur länge).

 

Nu undrar jag hur många m2 solpanel jag måste ha för att kunna producera dessa 4 000W till min eventuella elbil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

http://www.svensksolenergi.se/fakta-om-solenergi

"Solceller genererar momen­tant upp till 150 W eleffekt per kvm"

 

4000/150=27 kvadratmeter (ungefär).

 

Men det är inte lönt i dagens läge när elen är så billig.

 

Bättre kanske med solpaneler som ger uppvärmning och varmvatten till huset. Där får du ut upp till 700 W per kvm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svensksolenergi.se/fakta-om-solenergi

"Solceller genererar momen­tant upp till 150 W eleffekt per kvm"

 

4000/150=27 kvadratmeter (ungefär).

 

Men det är inte lönt i dagens läge när elen är så billig.

 

Bättre kanske med solpaneler som ger uppvärmning och varmvatten till huset. Där får du ut upp till 700 W per kvm.

Tack för svaret Telly82

Frågan dök upp som en lösning på avgasutsläpp från fordon drivna på fossila bränslen och jag

funderade på hur mycket markyta det skulle gå åt för att växla den svenska bilparken till elbilar.

 

Ägare av småhus kanske kan fixa detta men det blir värre i storstäder med många flerfamiljshus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag är fullständigt körd när det kommer till energi och solstrålar så jag behöver hjälp.

 

Läste på twitter att man med hjälp av 4 000W kan driva en elbil (oklart för mig hur länge).

 

Nu undrar jag hur många m2 solpanel jag måste ha för att kunna producera dessa 4 000W till min eventuella elbil?

 

W (Watt) handlar om effekt, alltså energi per tidsenhet. Energi mäts i Watt/sekund (W/s), även känt som Joule (J). Vill man vara lite populistisk så kan man prata om kiloWatttiimme (kWh), vilket är så mycket energi som krävs för att du ska kunna använda effekten 1 kW (1000 W) i 3600 sekunder.

 

Så en elbil förbrukar (eller omvandlar, om man så vill) ett antal kWh per körd avståndsenhet, ex mil. En Nissan Leaf, med ett batteri på 30 kWh, kommer ca 15-20 mil på full laddning, vilket motsvarar den bekväma siffran 2 kWh/mil. Om det tar 0,1 timme (6 minuter) att köra en mil så behöver solcellen kunna leverera 2 kWh på 0,1 h = 20 kW. Jag gissar att en solcells angivna effektivitet avser bra väder (molnfritt) och att solcellen är placerad vinkelrätt mot solen. Så du får nog planera din körning väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan dök upp som en lösning på avgasutsläpp från fordon drivna på fossila bränslen och jag

funderade på hur mycket markyta det skulle gå åt för att växla den svenska bilparken till elbilar.

Fast det behöver ju inte innebära solceller, nödvändigtvis. Bilar får batterier, som i sin tur laddas av el, producerad på div olika sätt.

 

Tror däremot att det framöver kan komma en hel del laddstationer hemma, med t ex N solpaneler som laddar bilen. Man behöver ju inte 4kW solpaneler för att ladda bilen som behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funderade på hur mycket markyta det skulle gå åt

 

 

 

Man skulle kunna sätta solpaneler på några procent av Saharas yta och det skulle täcka hela jordens energibehov.

Det är bara ett par små problem som måste lösas först:

Hur lagra energin så den räcker över en natt, eller helst två ifall det skulle vara molnigt?

Hur distribuera energin över hela jorden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

"Läste på twitter att man med hjälp av 4 000W kan driva en elbil (oklart för mig hur länge).

 

Nu undrar jag hur många m2 solpanel jag måste ha för att kunna producera dessa 4 000W till min eventuella elbil?"

 

Elbilar finns av olika storlekar och de förbrukar olika mycket energi. Solceller kan vara olika effektiva beroende på teknik, läget mot solen och platsen i Sverige.

 

Exempel Volkswagen e-up förbrukar 11,7 kWh per 100 km. 65 m2 solceller ger ungefär 10 000 kWh per år i mellansverige. Det ger dig 8500 mil givet att det inte blir några förluster när du laddar ditt batteri.

 

Solceller som ger 150 W/m2, för 4000 W krävs 26 m2 och på ett år får du cirka 4000 kWh som tar dig 3400 mil

 

http://www.gronabilister.se/biltester/volkswagen-e-up

http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket/solcellpaket-10000w

där finns också länkar till aktuella anläggningar i drift, med aktuella data.

 

Har du inte plats på ditt tak så finns mycket mark outnyttjad, t ex bredvid motorvägar, på shoppingcentertak osv. Lycka till med dina beräkningar. Vill du fantisera ytterligare kan du börja räkna på om alla bilar på din parkeringsplats vill ladda på kvällen, hur mycket ström måste ledas till den parkeringen?

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte plats på ditt tak så finns mycket mark outnyttjad, t ex bredvid motorvägar, på shoppingcentertak osv. Lycka till med dina beräkningar. Vill du fantisera ytterligare kan du börja räkna på om alla bilar på din parkeringsplats vill ladda på kvällen, hur mycket ström måste ledas till den parkeringen?

 

Sven

Tack Sven

För mig som är novis när det gäller el så blir det problem då jag tänker att bilen ska laddas på natten (ev dag på jobbet) när solen inte skiner, i a f inte på vintern.

 

Ska kolla dina länkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Man skulle kunna sätta solpaneler på några procent av Saharas yta och det skulle täcka hela jordens energibehov.

Det är bara ett par små problem som måste lösas först:

Hur lagra energin så den räcker över en natt, eller helst två ifall det skulle vara molnigt?

Hur distribuera energin över hela jorden?

Kanske inget vi löser ikväll :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det behöver ju inte innebära solceller, nödvändigtvis. Bilar får batterier, som i sin tur laddas av el, producerad på div olika sätt.

 

Tror däremot att det framöver kan komma en hel del laddstationer hemma, med t ex N solpaneler som laddar bilen. Man behöver ju inte 4kW solpaneler för att ladda bilen som behöver det.

Sant.

Frågan som sedan dyker upp är ju hur vi ska hantera batterier.

Vi tittar på en robotgräsklippare och fick då information om att batteriet måste bytas inom ca 5 år.

Många frågor blir det.

Känns som :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Sven

För mig som är novis när det gäller el så blir det problem då jag tänker att bilen ska laddas på natten (ev dag på jobbet) när solen inte skiner, i a f inte på vintern.

 

Ska kolla dina länkar

Vanligen säljer/Lånar man ut man sin ström till elbolaget på dagen och köper/får den tillbaka när man behöver den.

https://www.jamtkraft.se/privat/solel/bli-kund/varfor-solceller/

Men Tesla har en lösning på det: ett stort batteri hemma hos dig, laddas av solcell och på natten flyttar du över energin till din bil.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall

vintertest av Tesla S, förbrukar drygt 2 kWh per mil (större bil, i verkligheten!)

http://www.aftonbladet.se/bil/article20143362.ab

 

Kan man bygga olje. och gaspipelines tvärs över jorden och fartyg som kör flytande naturgas så kan man bygga elledningar. Men vad kostar det? vem ska betala? men kanske viktigare: vad är alternativkostnaden? Fråga kineserna vad Peking-luften kostar...

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Införskaffandet av solceller måste ju också sättas i ett ekonomiskt perspektiv. Jag menar att solceller fortfarande är för dyra för att det ska göras på en ekonomiskt försvarbar grund. Det är mer ett ideologiskt val än ekonomiskt. Därmed inte sagt att det är ett dåligt val. Eftersom jag inte är gjord av pengar väntar jag fortfarande på att payoffen ska ramla ner rejält i tid för celler. Jag har inte bråttom eftersom jag har solfångare som i kombination med bergvärme ger ett rejält tillskott. Har inte bränt en kw/h på värmepumpen på en månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl en viss energiförlust i ledningarna Norrland - Skåne, tänk vad det blir från Afrika. Och sen vill väl de länderna det passerar vilja ha betalt oxå. För å inte tala om gerillor som kan utöva utpressning etc, spränga, det blir nog aldrig möjligt. Men det går ju att flytta tillverkning ner så. Producera vätgas eller liknande. Och de kan minimera sin egen oljeförbrukning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte är gjord av pengar väntar jag fortfarande på att payoffen ska ramla ner rejält i tid för celler.

Så tror jag att många resonerar, inte bara då det gäller solceller...

Samtidigt är det ett uttryck för en tro på teknisk determinism, att den tekniska utvecklingen (högre effektivitet och lägre kostnad) "går av sig själv". Det är ju just efterfrågan som styr både forskningsframsteg och prisutveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men TS viktigaste fråga är den besvarad? Hur många kvm solceller går åt om vi byter ut alla fossilbilar till elbilar? Är det görligt utan att skövla skog och åkermark?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För å inte tala om gorillor som kan utöva utpressning etc....

post-363-0-00746800-1500894701_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tror jag att många resonerar, inte bara då det gäller solceller...

Samtidigt är det ett uttryck för en tro på teknisk determinism, att den tekniska utvecklingen (högre effektivitet och lägre kostnad) "går av sig själv". Det är ju just efterfrågan som styr både forskningsframsteg och prisutveckling.

 

Så hur tycker du jag ska resonera? Jag har ett begränsat antal kronor som jag vill ska räcka till olika saker. Ska jag handla ändå fast det är dålig lönsamhet, men för att bidra till att produktionen ökar så priset går ner? Jag behöver investera ca 60.000:- för att få en anläggning på taket som ger ca 3,000 kW/h vilket ger mig en besparing på ca 4,500:- om jag räknar in nätavgiften. Räntan första året på 60.000:- är vid 2% 1,200:-. Men säg för skojs skull att jag spar 4,500:- så tar det 13 år att få tillbaka pengarna. Då pratar vi ideologiska motiveringar ur en kassa som är rymligare än min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte han menar just den enskilde villaägaren, men tänk om regeringen gjorde nåt så det blev billigare/vinst fortare, då skulle vi få se solceller på vartenda bostadsrättshus, jag tror inte jag kan se en enda solkvm på något tak i min stad. Knappt andra städer heller, man måste ut till villaområden å gårdar för å se några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte han menar just den enskilde villaägaren, men tänk om regeringen gjorde nåt så det blev billigare/vinst fortare, då skulle vi få se solceller på vartenda bostadsrättshus, jag tror inte jag kan se en enda solkvm på något tak i min stad. Knappt andra städer heller, man måste ut till villaområden å gårdar för å se några.

I Tyskland har man haft andra politiska beslut med resultat att många m2 solceller är i drift.

Nej man behöver inte skövla mark. 13 m2 solcell ger energi för 1500 mil. Varje bil står ju någonstans när den inte körs, tak över den så har du ytan. Centrum i alla rondeller, dikeskanter, köpcentertak, lagerlokalers tak etc. Det finnsj u också solceller som släpper igenom ljus så du behöver inte ha det mörkt.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T ex det här köpcentret byggdes för några år sen, det är typ 250 m längre åt alla håll, massa yta men inte en enda solcell:

 

3166paljungshage.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så hur tycker du jag ska resonera?

Du får naturligtvis resonera som du vill. Som jag sa, tror jag dessutom att det är ett väldigt vanligt sätt att resonera. "Jag ska skaffa en OLED-tv, när de blivit lite billigare."

Men ingenting förändras av sig själv, som Hoola Bandoola Band sjöng. Det finns ingen inbyggd mekanism som gör teknik billigare och ökar prestandan över tid. Först när det finns en efterfrågan, från konsumenter eller exempelvis det militärindustriella komplexet, finns det incitament att utveckla tekniken och få ned priserna.

Så att de dyra OLED-apparaterna säljs, är en förutsättning för att priset ska sjunka i framtiden. Och visst kan man resonera så att någon annan får köpa nu, jag väntar (så har jag själv resonerat en och annan gång). Men det blir på något vis en variant av fenomenet NIMBY, som diskuterats här i trådarna tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får naturligtvis resonera som du vill. Som jag sa, tror jag dessutom att det är ett väldigt vanligt sätt att resonera. "Jag ska skaffa en OLED-tv, när de blivit lite billigare."

Men ingenting förändras av sig själv, som Hoola Bandoola Band sjöng. Det finns ingen inbyggd mekanism som gör teknik billigare och ökar prestandan över tid. Först när det finns en efterfrågan, från konsumenter eller exempelvis det militärindustriella komplexet, finns det incitament att utveckla tekniken och få ned priserna.

Så att de dyra OLED-apparaterna säljs, är en förutsättning för att priset ska sjunka i framtiden. Och visst kan man resonera så att någon annan får köpa nu, jag väntar (så har jag själv resonerat en och annan gång). Men det blir på något vis en variant av fenomenet NIMBY, som diskuterats här i trådarna tidigare.

 

Det är även en skillnad på vad man köper och hur mycket det får kosta. En tv är ju pengar rätt i sjön men inte så dyrt jämfört med att köpa solceller som jag måste låna till men tjänar pengar och miljö. Uppvärmning och ström hör till basförnödenheterna i ett hus. TV är en lyxpryl. Svårt att jämföra i min värld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Uppvärmning och ström hör till basförnödenheterna i ett hus. TV är en lyxpryl. Svårt att jämföra i min värld.

 

Att ha TV ingår i "skälig levnadsstandard" idag. Du kan få hjälp av socialen att skaffa en om du inte har råd.

 

Men just OLED-TV håller jag med om att det är en lyxpryl. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att ha TV ingår i "skälig levnadsstandard" idag. Du kan få hjälp av socialen att skaffa en om du inte har råd.

 

Men just OLED-TV håller jag med om att det är en lyxpryl. :)

 

Nu för tiden kikar man på tv på datorn. Behövs ingen TV. Om jag mot förmodan måste ha en ( om jag nu inte hade en ) kryllar det av sådana på secondhanden. 300:- så har man en "hink med färg". :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...