Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini och iMac + extra hårddisk


Alix

Rekommendera Poster

Har för mig att det var 1200 kr. Egen SSD, för de var ganska dyra.

 

Låter prisvärt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förtroendet!

Jag har inte så bra koll på Minin, men jag har sett ifixits guide för min iMac. Och visst, det skulle man nog klara av teoretiskt, Men min erfarenhet säger mig att det alltid är något som bryts av, inte går att få av eller på igen

Precis som du säger avskräcker det en del med skärmen. Där tänker jag att Minin är mer hanterbar och inte lika känslig för att det ska komma damm eller partiklar när man återmonterar. ...

Som sagt bytte jag hårddisk på min Imac från 2008 och det är ingen principiell skillnad jämfört med din egen. Både skärm och glas blev renare efter än innan. För att ta av glaset använde jag två avloppsklockor av gummi.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt bytte jag hårddisk på min Imac från 2008 och det är ingen principiell skillnad jämfört med din egen. Både skärm och glas blev renare efter än innan. För att ta av glaset använde jag två avloppsklockor av gummi.

 

Jo, det är klart att det går. Känner dock att jag inte har de rätta förutsättningarna.

 

Och guiden som jag länkade till beskriver jobbet som ”Difficult” (35 steg).

Min plan är som sagt att komplettera med SSD och behålla HDD:n. Dels för att använda den som lagring (HDD:n) – var det inte den modellen du valde i Minin? – dels för att slippa fläktproblemen (jo, jag vet att det finns mjukvarulösning till desssa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att det går. Känner dock att jag inte har de rätta förutsättningarna.

 

Och guiden som jag länkade till beskriver jobbet som Difficult (35 steg).

Min plan är som sagt att komplettera med SSD och behålla HDD:n. Dels för att använda den som lagring (HDD:n) var det inte den modellen du valde i Minin? dels för att slippa fläktproblemen (jo, jag vet att det finns mjukvarulösning till desssa).

SSD:n i min mini är startskiva och HDD:n är backup via Carbon Copy Cloner. Dock en liten varning: Ska du ha kvar HDD:n så se till att den är alldeles fräsch. För mig spelar det inte så stor roll eftersom jag lätt kan byta den. Ska du betala för jobbet så sätt helst in en ny. Vanliga hårddiskar är inte så förtvivlat dyra. Välj en så tyst som möjligt. Backup behöver inte så snabb överföring. 5400 varv duger gott.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD:n i min mini är startskiva och HDD:n är backup via Carbon Copy Cloner. Dock en liten varning: Ska du ha kvar HDD:n så se till att den är alldeles fräsch. För mig spelar det inte så stor roll eftersom jag lätt kan byta den. Ska du betala för jobbet så sätt helst in en ny. Vanliga hårddiskar är inte så förtvivlat dyra. Välj en så tyst som möjligt. Backup behöver inte så snabb överföring. 5400 varv duger gott.

Det tål nog att tänkas på. Ligger säkert mycket i det, men med värmesensorer (eller vad det är) blir det säkert dyrt.

Kan man inte resonera så som att en disk för back up/lagring inte har lika stor risk för haveri tack vare det mer sparsamma användandet?

 

För mig spelar det inte så stor roll eftersom jag lätt kan byta den.

Du menar att Minin är mer lättmekad? Eller att det är så för dig? (Det senare skulle inte vara helt fel, jag är ganska mycket ”tummen mitt i handen”.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tål nog att tänkas på. Ligger säkert mycket i det, men med värmesensorer (eller vad det är) blir det säkert dyrt.

Kan man inte resonera så som att en disk för back up/lagring inte har lika stor risk för haveri tack vare det mer sparsamma användandet?

 

Du menar att Minin är mer lättmekad? Eller att det är så för dig? (Det senare skulle inte vara helt fel, jag är ganska mycket tummen mitt i handen.)

Sätt då hellre bara en SSD i din Imac och ha HDD:n i ett externt kabinett. Så hade jag det i ett par år med minin. Kabinettet gick dock sönder och jag såg att det blev billigare att köpa delar för att montera hårddisken i minin. Jag har bytt delar i datorer som är betydligt krångligare än de vi har nämnt här. Jag är rätt praktiskt lagd, det är sant.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt då hellre bara en SSD i din Imac och ha HDD:n i ett externt kabinett. Så hade jag det i ett par år med minin. Kabinettet gick dock sönder och jag såg att det blev billigare att köpa delar för att montera hårddisken i minin. Jag har bytt delar i datorer som är betydligt krångligare än de vi har nämnt här. Jag är rätt praktiskt lagd, det är sant.

 

Så kan man också göra, men då har man fläktproblemet… Och min iMac har bara USB2, som är lite segt. Att sätta en gammal mekanisk i ett TB-kabinett verkar inte försvarbart, inte ens ett FW800-kabinett…

 

Nej, jag håller mig nog till ursprungsplanen. Det gäller bara att få loss den där som jag har mitt i handen.

(Kanske lider jag inte tillräckligt av den mekaniska för att komma till skott?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

(Kanske lider jag inte tillräckligt av den mekaniska för att komma till skott?)

Nej, då är det ju ingen poäng. Men, vilket lyft det skulle bli med en SSD. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då är det ju ingen poäng. Men, vilket lyft det skulle bli med en SSD. :)

 

SSD är ingen flygmaskin, vet du. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

SSD är ingen flygmaskin, vet du. :P

 

det är bara en bisak som Poca brukar säga

post-154-0-80943600-1500499228_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

SSD är ingen flygmaskin, vet du. :P

Med tillräckligt stark motor är allt en flygmaskin. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tillräckligt stark motor är allt en flygmaskin. ;)

 

Ungefär det svaret jag fick då jag en gång för länge sedan ställde en fråga till NE:s experter – tidigare(?) hade de ett slags frågelåda där – om hur flygplan kan flyga upp och ned. Vingarnas utformning, tyckte jag, skulle innebära att lyftkraften blir negativ i det läget.

 

Edit: Nu kanske den avknoppade tråden i sin tur knoppas av i en aerodynamisk tråd…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ungefär det svaret jag fick då jag en gång för länge sedan ställde en fråga till NE:s experter – tidigare(?) hade de ett slags frågelåda där – om hur flygplan kan flyga upp och ned. Vingarnas utformning, tyckte jag, skulle innebära att lyftkraften blir negativ i det läget.

 

Edit: Nu kanske den avknoppade tråden i sin tur knoppas av i en aerodynamisk tråd…

 

Moderatoryxan är redo!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ollie Williams

 

Ungefär det svaret jag fick då jag en gång för länge sedan ställde en fråga till NE:s experter tidigare(?) hade de ett slags frågelåda där om hur flygplan kan flyga upp och ned. Vingarnas utformning, tyckte jag, skulle innebära att lyftkraften blir negativ i det läget.

 

Edit: Nu kanske den avknoppade tråden i sin tur knoppas av i en aerodynamisk tråd

Oj. Såg svaret först nu.

 

Modellflyg är ett utmärkt exempel på det jag skrev först. I ett sådant får man nämligen lätt en väldigt stor motorkraft i förhållande till vikt.

 

Vingar och dess utformning är ett kapitel för sig. Men det finns några vanliga missuppfattningar om hur en vinge skapar lyftkraft, som fortfarande sprids både här och där. Till exempel de klassiska bilderna på luftströmmen som rör sig fortare över vingens ovansida, som längs kanten är längre än undersidan, och därmed utövar ett lägre tryck, för att på andra sidan kunna ansluta till sina vänner som tog vägen på undersidan där de i sin tur utövade ett större tryck.

 

Har för mig att engelska Wikipedia har bra och pedagogiskt upplagd information om ämnet. Även NASA har en del.

 

Så. Nu är herr moderator välkommen att dekapitera mig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...