Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini och iMac + extra hårddisk


Alix

Rekommendera Poster

Min hårdiskkabel till minin kom. Det var inte original som på bilden och kabeln saknade vikmärken. Men strunt samma, jag satte i gång ändå, och fick gå på känn. Efter lite pill i någon timme var det klart. Så nu har minin både SSD och HDD. Den senare satte jag "lower" eftersom den får bäst kylning så. Jag kör Time Machine till hårddisken och inställningarna fungerar. TM går alltså på diskens UUID och inte var den sitter. Kan ju vara bra att veta.

 

post-28798-0-58184800-1500299759_thumb.jpg

 

Pilarna pekar på kablarnas fäste på logikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårdiskkabel till minin kom. Det var inte original som på bilden och kabeln saknade vikmärken. Men strunt samma, jag satte i gång ändå, och fick gå på känn. Efter lite pill i någon timme var det klart. Så nu har minin både SSD och HDD. Den senare satte jag "lower" eftersom den får bäst kylning så. Jag kör Time Machine till hårddisken och inställningarna fungerar. TM går alltså på diskens UUID och inte var den sitter. Kan ju vara bra att veta.

 

attachicon.gifminmini.jpg

 

Pilarna pekar på kablarnas fäste på logikkortet.

Det får bli CCC på hårddisken och bara backup av filer, inte system*. Vill inte att den ska stå och snurra hela tiden, så jag angav schema på daglig backup och att hårddisken avmonteras efter backup.

 

 

*Fast jag lade in förstås in Recovery HD på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde det snabba hårdvarutestet som gav grönt resultat. Men hur tillförlitligt är det om det är det "snabba" testet?

 

post-5952-0-38076500-1500405409_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hårdiskkabel till minin kom. Det var inte original som på bilden och kabeln saknade vikmärken. Men strunt samma, jag satte i gång ändå, och fick gå på känn. Efter lite pill i någon timme var det klart. Så nu har minin både SSD och HDD. Den senare satte jag "lower" eftersom den får bäst kylning så. Jag kör Time Machine till hårddisken och inställningarna fungerar. TM går alltså på diskens UUID och inte var den sitter. Kan ju vara bra att veta.

 

attachicon.gifminmini.jpg

 

Pilarna pekar på kablarnas fäste på logikkortet.

 

Är din Mini en server-modell? Eller finns det plats för två hårddiskar även i den andra modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är din Mini en server-modell? Eller finns det plats för två hårddiskar även i den andra modellen?

Nej respektive ja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej respektive ja.

 

Vad är det då som skiljer de två åt? Är det bara det ursprungliga operativsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det då som skiljer de två åt? Är det bara det ursprungliga operativsystemet?

Det som skiljer åt är att Servermodellen har två hårddiskar och att den inte finns med i5-proceesor. Samma operativsystem*. I alla fall enligt Mactracker som jag kollade nyss.

 

*Programvaran för servrar gjordes separat i och med OS X server 2.0 i juli 2012, ett tag innan mini Late 2012 släpptes. Programvaran drivs alltså i Mac OS X-miljö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer åt är att Servermodellen har två hårddiskar och att den inte finns med i5-proceesor. Samma operativsystem*. I alla fall enligt Mactracker som jag kollade nyss.

 

*Programvaran för servrar gjordes separat i och med OS X server 2.0 i juli 2012, ett tag innan mini Late 2012 släpptes. Programvaran drivs alltså i Mac OS X-miljö.

Aha! Jag trodde det var större skillnad än så. Och olika operativsystem...

Verkar i alla fall vara en dator som stått sig ganska bra i fem år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Jag trodde det var större skillnad än så. Och olika operativsystem...

Verkar i alla fall vara en dator som stått sig ganska bra i fem år.

Ja, bortsett från grafiken så var den overkill i alla avseenden när den kom. i7-processorn är väldigt snabb. Ganska enkel att meka med också. Modellen från 2014 är blott en skugga. Jag lär kunna ha min mini i många år, även om jag kanske tvingas lägga in Linux så småningom. Om den inte går sönder förstås.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, bortsett från grafiken så var den overkill i alla avseenden när den kom. i7-processorn är väldigt snabb. Ganska enkel att meka med också. Modellen från 2014 är blott en skugga. Jag lär kunna ha min mini i många år, även om jag kanske tvingas lägga in Linux så småningom. Om den inte går sönder förstås.

 

Det var en av sakerna som från början fick mig att gilla Apples datorer, att de kunde hänga med ett tag och inte åldrades lika illa som en Windows-maskin.

Min iMac, mid 2011 med 3,4 i7 och 32 GB RAM, känns också rapp och fräsch än. Tyvärr har den en mekanisk disk och är inte lika lättmekad som Minin; men den långsamma disken märks mest vid uppstart och installationer.

 

Dessvärre tycker jag att Apple numera inte gör lika åldersbeständiga datorer, omsättningen på både hård- och mjukvaror är betydligt högre. Ett av argumenten för att välja mac har försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Min iMac, mid 2011 med 3,4 i7 och 32 GB RAM, känns också rapp och fräsch än. Tyvärr har den en mekanisk disk och är inte lika lättmekad som Minin; men den långsamma disken märks mest vid uppstart och installationer.

Med en SSD skulle du kunna ha kvar den läääänge till. Funderat på att köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man reda på när datorn är tillverkad, det borde väl stå nånstans? Jag kan inte minnas när jag köpte den alls.

 

Äsch, bara för det såg jag var det var gömt, min är mid 2010, 3,06 i3, 8 gb ram, går hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man reda på när datorn är tillverkad, det borde väl stå nånstans? Jag kan inte minnas när jag köpte den alls.

Ange ditt serienummer här, klicka på "Details" och titta nere till höger i rutorna som kommer upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en SSD skulle du kunna ha kvar den läääänge till. Funderat på att köpa?

 

Ja, men för feg för att göra det själv och när jag gjort förfrågningar hos serviceställen så har dessa varit skeptiska och ogina (någon har erbjudit att ersätta Superdriven, men den porten är långsammare och jag vill ha kvar den optiska enheten).

Men har för mig att Telly82 fick det gjort hos någon i Helsingborg till en högst rimlig kostnad. Får kanske ta med mig datorn dit…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ange ditt serienummer här, klicka på "Details" och titta nere till höger i rutorna som kommer upp.

 

Den var född i oktober 2010. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Ja, men för feg för att göra det själv och när jag gjort förfrågningar hos serviceställen så har dessa varit skeptiska och ogina (någon har erbjudit att ersätta Superdriven, men den porten är långsammare och jag vill ha kvar den optiska enheten).

Men har för mig att Telly82 fick det gjort hos någon i Helsingborg till en högst rimlig kostnad. Får kanske ta med mig datorn dit…

Har du kollat ifixit.com för guide?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men för feg för att göra det själv och när jag gjort förfrågningar hos serviceställen så har dessa varit skeptiska och ogina (någon har erbjudit att ersätta Superdriven, men den porten är långsammare och jag vill ha kvar den optiska enheten).

Men har för mig att Telly82 fick det gjort hos någon i Helsingborg till en högst rimlig kostnad. Får kanske ta med mig datorn dit…

Enligt Ifixit är det inte svårare att byta till SSD på din Imac än vad det är att byta på min mini. Båda anges som "Moderate" vad gäller "Difficulty". Men bara 13 steg för din Imac jämfört med 37 steg för minin. Jag bytte hårddisk på min Imac Early 2008 och det var betydligt lättare än minin. Där var det 23 steg. Så jag anser att när du skriver att din Imac ”är inte lika lättmekad som Minin” så håller jag inte med. Det som avskräcker är väl jobbet med skärmen. Så jag tror att du klarar det alldeles utmärkt på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, men för feg för att göra det själv och när jag gjort förfrågningar hos serviceställen så har dessa varit skeptiska och ogina (någon har erbjudit att ersätta Superdriven, men den porten är långsammare och jag vill ha kvar den optiska enheten).

Men har för mig att Telly82 fick det gjort hos någon i Helsingborg till en högst rimlig kostnad. Får kanske ta med mig datorn dit…

 

Svårigheterna sitter mest i huvudet. Jag känner även jag stor olust med att skruva på en dator men upptäckte att det var så lätt att vilken dumskalle som helst kan göra det, till och med jag, åtminstone med instruktioner som enkelt hittas på nätet. Apple är skapligt duktiga med att dokumentera även sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men för feg för att göra det själv och när jag gjort förfrågningar hos serviceställen så har dessa varit skeptiska och ogina (någon har erbjudit att ersätta Superdriven, men den porten är långsammare och jag vill ha kvar den optiska enheten).

Men har för mig att Telly82 fick det gjort hos någon i Helsingborg till en högst rimlig kostnad. Får kanske ta med mig datorn dit…

 

Enligt Ifixit är det inte svårare att byta till SSD på din Imac än vad det är att byta på min mini. Båda anges som "Moderate" vad gäller "Difficulty". Men bara 13 steg för din Imac jämfört med 37 steg för minin. Jag bytte hårddisk på min Imac Early 2008 och det var betydligt lättare än minin. Där var det 23 steg. Så jag anser att när du skriver att din Imac ”är inte lika lättmekad som Minin” så håller jag inte med. Det som avskräcker är väl jobbet med skärmen. Så jag tror att du klarar det alldeles utmärkt på egen hand.

Rättelse: 20 steg ska det vara för minin, jag räknade proceduren för installation av två lagringsenheter. 20 är ändå fler än 13.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårigheterna sitter mest i huvudet. Jag känner även jag stor olust med att skruva på en dator men upptäckte att det var så lätt att vilken dumskalle som helst kan göra det, till och med jag, åtminstone med instruktioner som enkelt hittas på nätet. Apple är skapligt duktiga med att dokumentera även sådant.

Ifixit är ännu bättre på sådan dokumentation (i vart fall är den tillgängligare). Här är guiden för hårddiskbyte på KMN:s Imac. Man behöver en fästvinkel om man ska sätta i en 2,5" SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag anser att när du skriver att din Imac ”är inte lika lättmekad som Minin” så håller jag inte med. Det som avskräcker är väl jobbet med skärmen. Så jag tror att du klarar det alldeles utmärkt på egen hand.

Tack för förtroendet!

Jag har inte så bra koll på Minin, men jag har sett ifixits guide för min iMac. Och visst, det skulle man nog klara av – teoretiskt, Men min erfarenhet säger mig att det alltid är något som bryts av, inte går att få av eller på igen…

Precis som du säger avskräcker det en del med skärmen. Där tänker jag att Minin är mer hanterbar och inte lika känslig för att det ska komma damm eller partiklar när man återmonterar.

 

Ifixit är ännu bättre på sådan dokumentation (i vart fall är den tillgängligare). Här är guiden för hårddiskbyte på KMN:s Imac. Man behöver en fästvinkel om man ska sätta i en 2,5" SSD.

 

Jag hade tänkt att behålla hårddisken och komplettera med en SSD, enligt den här guiden.

Har för mig att den har ändrats. Tidigare monterades SSD:n intill den andra hårddisken och hela moderkortet fick tas ur. Nu räcker det tydligen att vinkla det och därmed nå porten till SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har för mig att Telly82 fick det gjort hos någon i Helsingborg till en högst rimlig kostnad. Får kanske ta med mig datorn dit…

Hos Jansson Data http://www.janssondata.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar! Så slapp jag leta i trådarna…

Vad var det du fick ge?

Har för mig att det var 1200 kr. Egen SSD, för de var ganska dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...