Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta bilder i Lightroom från gammal till ny Mac


siwjon

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska flytta alla dataprogram inkl. ca 30000 bilder som jag har på en extern disk från min gamla till min nya Mac.

Den nya datorn har så pass stor hårddisk att jag inte behöver någon extern disk.

Jag avser använda mig av "Flyttassistenten" som ingår i Mac OS.

 

Tar "Flyttassistenten" med filer även från en extern hårddisk eller bör jag flytta dem manuellt när "Flyttassistenten" är klar?

 

Ett "problem" är att jag använder redigeringsprogrammet Lightroom för redigering av bilder och det är väldigt känsligt då referensfilen, "LrCat", där all ändringsinformation och taggar till bilderna ligger kan orsaka att det blir fel i filen så den inte hittar bilderna när jag flyttat över dem.

 

 

Är det bättre och säkrare att först föra över all annan data/program från den gamla till den nya datorn utan inkopplad extern disk och sedan när det är klart ansluta den externa disken till den nya datorn och föra över bilderna "inom Lightroom" till nya datorns bildmapp?

Mycket tacksam för svar och gärna en beskrivning om hur jag går tillväga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill säga att detta är mer en Lightroom fråga. Det som kommer att hända när du flyttat över allt till den nya datorns interna hårddisk så har du en katalogfil/indexfil i Lightroom som pekar fel - dvs den vill ha bilderna på en extern hårddisk eftersom det är där de legat tidigare, och Flyttassistenten i Mac kommer inte att ändra det, den flyttar över filer men ändrar inte i programmens filer och pekar om dem till nya bibliotek/kataloger.

Nu är jag inte tillräckligt kunnig om Lightroom för att veta hur man gör detta med Lightroom, kanske du behöver importera filerna igen i Lightroom, eller att det på ett enkelt sätt går att ändra pekaren till var bilderna ligger. Det borde ju vara ett val i inställningar att ändra om vart bilderna ligger... Så fungerar det i Apples program. Om det är så enkelt är det bara att koppla in den externa hårddisken i den nya Macen hämta över till bilder-mappen och sedan ändra i Lightroom att där ligger bildbiblioteket.

Kanske det finns någon hjälpfunktion i Lightroom som kan svara mer på hur man gör detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,tack för svar. Jag kommer nog att flytta bilderna inom Lightroom efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det går att uppdatera mapplatserna i Lightroom så att programmet läser in de nya platserna.

 

 

MEN: Se till att du har backup på bilderna innan du flyttar dem. Saker kan hända...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det går att uppdatera mapplatserna i Lightroom så att programmet läser in de nya platserna.

 

 

MEN: Se till att du har backup på bilderna innan du flyttar dem. Saker kan hända...

 

Så kanske det är men jag kommer att försöka flytta bilderna "inom Lightroom". Känns säkrast just nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...