Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Man ska inte tro för mycket på vad de i fotobutiken eller databutiken


Maria1
 Share

Rekommendera Poster

Bra förklaring,och som sagt,för de flesta av oss är systemkommandon och sånt kanske inte det man direkt behöver.

 

Det finns ingen anledning att köra annat än grafiskt gränssnitt. En gång på alla år jag kör Mac sedan 1996 har jag använt Terminalen och det för att slå på Trim. Vilket jag inte behövt då det finns program som sköter det. OM man inte är Nörd, har väldigt speciella behov och krav eller programmerar finns ingen anledning att lämna den trygga famnen som grafiska fönster har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns ingen anledning att köra annat än grafiskt gränssnitt. En gång på alla år jag kör Mac sedan 1996 har jag använt Terminalen och det för att slå på Trim. Vilket jag inte behövt då det finns program som sköter det. OM man inte är Nörd, har väldigt speciella behov och krav eller programmerar finns ingen anledning att lämna den trygga famnen som grafiska fönster har.

Jag tycker iallafall att det är kul att använda termialen. Men jag gillar inte att skriva för långa kommandorader.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Jag tycker iallafall att det är kul att använda termialen. Men jag gillar inte att skriva för långa kommandorader.

 

/Maria

Ok,men om du gillar att använda terminalen och dribbla runt själv,och ändå tänker hosta upp vad en Mac kostar,så vore kanske en saftig spelburk med bara Linux ett bättre val.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker iallafall att det är kul att använda termialen. Men jag gillar inte att skriva för långa kommandorader.

 

/Maria

 

Vill bara understryka utifall så det inte är oklart att Terminalknackande inte alls är nödvändigt. Om man nu inte vill det så klart. Det var ju därför som Macen skapades, för att slippa sådant antikt krångel..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vill bara understryka utifall så det inte är oklart att Terminalknackande inte alls är nödvändigt. Om man nu inte vill det så klart. Det var ju därför som Macen skapades, för att slippa sådant antikt krångel..... ;)

Man behöver inte använda terminalen i Linux heller om man inte ska göra speciella saker som att t.e.x. använda Cowsay. När man installerar Linux så kommer det upp en ikon på skärmen där det står install med de senaste Linux som jag har installerat. Är det på ett liknande sätt med Mac? När man avslutar Linux så trycker man ner Ctrl-Alt-del och väljer shutdown eller väntar tills datorn stängs av...

 

Men jag som gillat terminalen öppnar den och skriver init 0 eller poweroff. Kan man göra på samma sätt i Mac när man avslutar mac?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandon får mig bara nostalgisk till tiden med CP/M 3.0, där kan vi tala om ett *riktigt* operativsystem. :) :) :)

Stänga av Mac är lätt... Äpplet - Stäng av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte använda terminalen i Linux heller om man inte ska göra speciella saker som att t.e.x. använda Cowsay. När man installerar Linux så kommer det upp en ikon på skärmen där det står install med de senaste Linux som jag har installerat. Är det på ett liknande sätt med Mac? När man avslutar Linux så trycker man ner Ctrl-Alt-del och väljer shutdown eller väntar tills datorn stängs av...

 

Men jag som gillat terminalen öppnar den och skriver init 0 eller poweroff. Kan man göra på samma sätt i Mac när man avslutar mac?

/Maria

 

Vet inte. Sätter oftast Macen i vila. Macen har djupvila som standard så man behöver knappt stänga av den. Den drar ingen ström då och startar på ett par sekunder. Men vid avstängning går jag till Menyn och kör:

post-363-0-45745200-1500544656.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med ctrl-eject och sedan retur för att stänga av. Så slipper man fippla med musen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Så slipper man fippla med musen.

Ja, det kan vara bra att slippa fippla med musen ibland. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Ja, det kan vara bra att slippa fippla med musen ibland. :totaltgalen:

På en Mac finns ett annat alternativ,en iphoneapp som kallas "Gesture remote",gör mobilen till en tredimensionell datormus,påminner lite om vissa spelkontroller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kommandon får mig bara nostalgisk till tiden med CP/M 3.0, där kan vi tala om ett *riktigt* operativsystem. :) :) :)

 

Stänga av Mac är lätt... Äpplet - Stäng av.

 

Jag ska söka på det på nätet ... Det påstås att CP/M kom före dos.

 

Om man använder terminalen i Mac kan ansluta med power off , halt eller shutdown då ?

 

I vissa Linuxversioner måste man skriva sudo före.

/Maria

Redigerad av Maria1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde CP/M 3.0 på en Commodore 128.

 

sudo shutdown fungerar i Terminalen , men jag vet inte hur den gör med fönster. När man avslutar med musen får man ett val om man vill att datorn ska spara öppna programfönster och återställa dem nästa gång man startar datorn, eller så väljer man att nollställa detta. Jag vet inte vilken effekt shutdown i Terminalen har, det är inget jag använder. Men gissningsvis nollställer den programfönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
2017-07-20 på 19:35, Maria1 säger:

Jag ska söka på det på nätet ... Det påstås att CP/M kom före dos.

 

Om man använder terminalen i Mac kan ansluta med power off , halt eller shutdown då ?

 

I vissa Linuxversioner måste man skriva sudo före.

/Maria

Vet ej men sudo använder jag ibland. Jag tippar på att Darwin som i princip är ren UNIX är mer avancerat än Linux, och du kan göra mycket mer där än i Linux. Har sett på antikvariat flera olika böcker om Mac-Unix-Terminal-programmerings-böcker. Tjocka böcker på engelska på runt 1000 sidor vardera. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...