Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail i OS 10.12.5


Lasse48

Rekommendera Poster

E-postprogrammet Mail, i min Mac mini, försöker hämta mejl om och om igen, trots att det inte finns någonting mer att hämta. Programmet står liksom och stampar.

För att komma runt det här problemet har jag installerat Airmail, som funkar men innehåller så mycket nytt att det känns som om jag måste tillbaka till skolbänken, och det har jag egentligen inte tid till. Vill helst tillbaka till Mail.

Jag har förstås googlat på ”mac mail never stops checking for mail”, men inte blivit så speciellt mycket klokare. Har testat en massa tips men ingenting har hjälpt.

Jag har två IMAP-konton, ett Gmail och ett BBB. Det är Gmail som ställer till problemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Flyttade tråden till rätt avdelning. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att bygga om din maildatabas och se om det avhjälper problemet.

Starta mail, välj brevlåda i menyraden överst på skärmen och sen "bygg om"

Ge Mail sen lite tid att synka om allt.

Återkom med resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan har provat det så kan du prova med att ta bort Gmail-kontot, stäng av datorn. Starta med säker start (håll ner shift-tangenten), logga in på systemet, starta om datorn, starta Mail och koppla på ditt Gmail konto igen. Eftersom det är ett IMAP-konto så har du inte förlorat några mejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, SirKnasen, men det hjälpte tyvärr inte. Mail står fortfarande och stampar när Gmail är aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju googlat en hel del efter en lösning på det här problemet utan att hitta någon. Mail borde egentligen ha en resetknapp, då skulle saken förmodligen vara ur världen på två röda.

 

Jag kör helt enkelt vidare med Airmail och försöker glömma att Mail existerat. Om någon tid har jag förmodligen vant mig vid alla nymodigheter.

 

För mig liknar Airmail mest av allt en amerikansk julgran. Mycket pynt. Säkert prima om man har mycket att hålla reda på, men det har ju inte jag. Ska i alla fall ge mig till tåls och ge Airmail en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju googlat en hel del efter en lösning på det här problemet utan att hitta någon. Mail borde egentligen ha en resetknapp, då skulle saken förmodligen vara ur världen på två röda.

 

Jag kör helt enkelt vidare med Airmail och försöker glömma att Mail existerat. Om någon tid har jag förmodligen vant mig vid alla nymodigheter.

 

För mig liknar Airmail mest av allt en amerikansk julgran. Mycket pynt. Säkert prima om man har mycket att hålla reda på, men det har ju inte jag. Ska i alla fall ge mig till tåls och ge Airmail en chans.

 

 

Testat Thunderbird?

 

Fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör helt enkelt vidare med Airmail och försöker glömma att Mail existerat. Om någon tid har jag förmodligen vant mig vid alla nymodigheter.

 

Tycker att du ger upp för lätt!

Vad händer om du ändrar inställningen ”Leta efter ny e-post” till Manuellt?

Hämtas någon e-post när programmet ”står och stampar”? (Fungerar uppkopplingen/hämtningen?)

Är det Inkorgen som uppdateras? Eller är det ett gigantiskt Arkiv som synkas efter att du raderat kontot (enligt Raphaels förslag)?

Det skulle vara mycket egendomligt om du inte får det att fungera…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KMN: Jag har verkligen försökt på alla möjliga sätt få Mail att ta reson. Nu känns det bara som om appen är en infernalisk tidstjuv. Möjligen löser sig problemet vid nästa OS-uppdatering. Vi får se. Och hoppas.

 

Det går ju ingen nöd på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med ”tidsstöld” är förvisso ett problem. Man vågar nästan inte tänka på hur många timmar som läggs ned årligen på trilskande datorer, skrivare och nätverk – både i hemmen och på arbetsplatser (där det saknas bra it-rutiner).

Samtidigt är den tid du redan lagt ned bortkastad om du inte får det att fungera…

Det är en avvägning man får göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog klokt att alltid tänka sig för när timmarna man lägger ner börjar bli till dagar. Finns det andra lösningar kanske det är bäst att satsa på dessa. Jag gillar ordet ”workaround”. Att inte stå stilla för länge utan istället, om möjligt, leta efter andra vägar. Sällan det finns sådana, i datorvärlden, men den här gången hade jag tur. Airmail får helt enkelt duga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt ta bort kontot och lägga till det igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort det flera gånger utan att det hjälpt.

Samma visa varje gång jag startar upp dem igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...