Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro långsam vid arbete med iMovie.


Robinjonsson

Rekommendera Poster

Robinjonsson

Hejsan!

 

Har en MacBook Pro 13" Mid-Summer 2010 som jag har fräschat upp lite

genom åren. Har uppgraderat RAM-minnet till 2 x 4GB 1067 MHz DDR3 för ett par år sedan och i höstas bytte jag lagringsminnet till en Samsung SSD 850 250GB EVO.

NVIDIA GeForce 320M 256 MB sitter som grafikkort.

 

Har märkt skillnad såklart vid båda bytena men jag är fortfarande inte helt nöjd.

 

Jag brukar arbeta med iMovie och redigera filmer jag filmat med min iPhone 7 Plus i HD-kvalité. Innan jag bytte lagringsminnet så laggade det rejält vid förhandsvisning i programmet. Detta trodde jag skulle lösa sig när jag bytte minnet men det gjorde det inte.

 

I all fall inte i den bemärkelsen jag önskar.

 

Min fråga nu till er andra är:

 

Ska/Kan man byta grafikkortet? Kan det vara det som inte hänger med?

Ska/bör man byta batteri?

 

Tar tacksamt emot tips och förslag.

 

MVH, R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du kan inte byta grafikkortet

Ja, det kan vara grafikkortet som inte hänger med

Finns ingen anledning att bytta batteriet om inte datorn varnar för att det är dåligt. Kolla status genom att hålla inne alt-tangenten när du klickar på batteriikonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är 2010 hopplöst föråldrat för att göra saker som kräver prestanda. Mitt tips är att skaffa en MBP 2011. Apple gjorde ett jätteteknikskifte 2011 där processorprestandan ökade över natten med i genomsnitt 100%. Hårddiskbussen är dubbelt så snabb och tillåter din SSD att öka från 250 MB/s till 500 MB/s ( vilket är normal hastighet ) och den klarar 16 GB RAM. Vilket kan behövas när man redigerar med iMovie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Dessvärre är 2010 hopplöst föråldrat för att göra saker som kräver prestanda. Mitt tips är att skaffa en MBP 2011. Apple gjorde ett jätteteknikskifte 2011 där processorprestandan ökade över natten med i genomsnitt 100%. Hårddiskbussen är dubbelt så snabb och tillåter din SSD att öka från 250 MB/s till 500 MB/s ( vilket är normal hastighet ) och den klarar 16 GB RAM. Vilket kan behövas när man redigerar med iMovie.

 

Går du upp till 2012, så får du även USB3.0, vilket introducerades på 13"-arna då.

 

Sälj din 2010, men behåll disken och flytta med den till den "nya" datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Går du upp till 2012, så får du även USB3.0, vilket introducerades på 13"-arna då.

 

Sälj din 2010, men behåll disken och flytta med den till den "nya" datorn.

 

Exakt. Glömde nämna det. USB 3 är guld. I 2011 finns visserligen Thunderbolt, men det finns nästan inga externa TB-hårddiskar till konsument och de som finns är galet dyra. Ok. Thunderbolt är ett knäpp snabbare. Men 400 MB/s i stället för 300MB/s är inte värt merkostnaden eftersom skillnaden går att mäta men knappast märka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mig friheten att slänga in Geekbenchsiffror så man förstår skillnaden från 2010 till 2012. Kul att se att från 2012 till 2016 har inget vesäntligt hänt prestandamässigt. Visst är den bättre på mycket, men 2012 står sig väldigt bra.

post-363-0-23989700-1499947562.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...