Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan hårddisk flyttas till annat kabinett utan att Time Machine påverka


Alix

Rekommendera Poster

Ja, går det? Anledningen är att hårddisken ska krypteras och sitter nu i ett USB2-kabinett. Långsamt med stor belastning på disken. Men jag har ett USB3-kabinett som disken kan få låna.

Jag kan naturligtvis helt enkelt bara pröva, men är det någon som VET om Time Machine läser in hårddiskens UUID, eller om den också är beroende av kabinettets hårdvara/firmware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte att ett kabinett har egen firmware. Är inte det bara en låda?

En del kan ha det, men oftast är det bara hårdvara/interface. Köper man en tom låda själv så är det oftast bara en plug'n'play-lösning, men köper man en färdig, brandad externdisk, så kan det ligga en firmware med där, om de t ex gett disken/kabinettet lite egna funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste inte att ett kabinett har egen firmware. Är inte det bara en låda?

 

Visste inte att ett kabinett har egen firmware. Är inte det bara en låda?

 

 

En del kan ha det, men oftast är det bara hårdvara/interface. Köper man en tom låda själv så är det oftast bara en plug'n'play-lösning, men köper man en färdig, brandad externdisk, så kan det ligga en firmware med där, om de t ex gett disken/kabinettet lite egna funktioner.

Alla måste ha firmware, man måste omvandla USB-protokollet till/från SATA-protokollet.

Sedan om det går att uppgradera firmware eller inte är en helt annan fråga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte kabinett och Time Machine känner ändå igen hårddisken på korrekt sätt. I alla fall i denna setup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en extrakabel till min mini och ska sätta in hårddisken i minin i stället. 117 kronor är ett bra pris. Då får jag en USB-port ledig och snabbare backup. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...