Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne till Imac 2017


Kallsong

Rekommendera Poster

Hej!!. Köpt senaste Imacen 27an med 8gb ram och undrar hur jag bäst uppgraderar den, vilka minnen som gäller och vart man köper dem billigast?. //Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vad är det för spec på det som sitter i nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Här är ett som det faktiskt står att det är till Mac

Macarna har varit kitsliga när dert gäller minnen, så det gäller att kolla noga att de är rätt

 

 

post-113-0-88255300-1499273068_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ett som det faktiskt står att det är till Mac

Macarna har varit kitsliga när dert gäller minnen, så det gäller att kolla noga att de är rätt

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-07-05 kl. 18.43.34.png

 

Okej. Tack. Det verkar bra. Står att man bara kan konfriguera 32 gb i min modell. Vad händer om man sätter i 4 16 gb så det blir 64?. Inte för att det behövs och jag kommer att göra det men nyfiken bara. Vad är bäst att göra i mitt fall?. Sätta in 2st 16?. Sätta in 2st 8gb till dem befintliga 8gb?. Någon regel i det eller är det bara att köra på vad man tycker verkar bra och behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

 

Okej. Tack. Det verkar bra. Står att man bara kan konfriguera 32 gb i min modell. Vad händer om man sätter i 4 16 gb så det blir 64?. Inte för att det behövs och jag kommer att göra det men nyfiken bara. Vad är bäst att göra i mitt fall?. Sätta in 2st 16?. Sätta in 2st 8gb till dem befintliga 8gb?. Någon regel i det eller är det bara att köra på vad man tycker verkar bra och behöver?

 

Vet ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Själv står jag i valet av att köpa ny iMac.

Har en iMac 21,5" som har några år på nacken, och har inget behov av en 27"

 

Så det blir en ny iMac 21,5", men det är då fan att det inte går att sätta in mer RAM själv, (som jag gjort på min gamla)

Har ingen lust att hysta upp 2200 kr för att få 16 GB RAM.

Då satsar jag hellre på att sätta in en 512 GB SSD och få en hyfsad snabb dator.

 

Apple inger mig inget förtroende längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv står jag i valet av att köpa ny iMac.

Har en iMac 21,5" som har några år på nacken, och har inget behov av en 27"

 

Så det blir en ny iMac 21,5", men det är då fan att det inte går att sätta in mer RAM själv, (som jag gjort på min gamla)

Har ingen lust att hysta upp 2200 kr för att få 16 GB RAM.

Då satsar jag hellre på att sätta in en 512 GB SSD och få en hyfsad snabb dator.

 

Apple inger mig inget förtroende längre

 

Exakt som mig. Min gamla 21a pajjade grafikkortet på så blev en ny. Efter att läst runt lite blev det en 27a och kan säga att jag ångrar mig inte. Grym upplevelse. Så rekomenderar det. Väldigt dåligt att det är svårare att dra in mer ram sj på 21 tummarna. Lite därför jag valde 27an också. Se hur det blir med ramminnet. Någon som kan svara på vad jag skrev lite längre upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Tack. Det verkar bra. Står att man bara kan konfriguera 32 gb i min modell. Vad händer om man sätter i 4 16 gb så det blir 64?. Inte för att det behövs och jag kommer att göra det men nyfiken bara. Vad är bäst att göra i mitt fall?. Sätta in 2st 16?. Sätta in 2st 8gb till dem befintliga 8gb?. Någon regel i det eller är det bara att köra på vad man tycker verkar bra och behöver?

Du kan blanda storlekar och fabrikat så länge det är samma specar. Smartast är att sätta i ett stort nytt minne så du slipper fyllas alla platser och måste dumpa något minne längre fram om du vill ha mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan blanda storlekar och fabrikat så länge det är samma specar. Smartast är att sätta i ett stort nytt minne så du slipper fyllas alla platser och måste dumpa något minne längre fram om du vill ha mer RAM.

 

Okej. Då får det bli det. Köpte en med 1tb fusiondrive utan att riktigt läst på. Kollat nu efter att ssd ska vara mkt bättre. Lite ånger men den verkar rulla på bra. I framtiden kan man väl annars köpa en extern thunderbolt ssd och koppla in väl?. Blir lite mer minne i den till en början iaf nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag har köpt en 27-tum och beställt dessa:

 

https://www.dustinhome.se/product/5010970172/ddr4

 

Jag valde den modell som klarar 64 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Inte fått din nya än?. Köpte dessa idag:

 

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/242900-corsair_16gb_2x8gb_2400mhz-ddr4-cl16

 

Verkar funka bra. Tog ur dem 8 orginal som satt i och satt i dem så har 16 nu. Kan man sätta i dem 8 så jag får totalt 24Gb eller det är inte bra att ha ojämt?. Alltså 2st 4Gb och 2st 8GB?. Nu tog jag som sagt ur dem 2 4GB och satt i 2st 8GB.(Han sa att det inte är bra att sätta i olika storlekar utan ska vara jämt). Men någon här sa förut att man kan blanda fritt?. Vad gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Släng in alltihop! Om det finns någon oklarhet i att 8+8 och 4+4 är två jämna par vet jag inte vad jag ska säga... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Låter bra. Inte fått din nya än?

Dessvärre. :(

 

 

Verkar funka bra. Tog ur dem 8 orginal som satt i och satt i dem så har 16 nu. Kan man sätta i dem 8 så jag får totalt 24Gb eller det är inte bra att ha ojämt?. Alltså 2st 4Gb och 2st 8GB?. Nu tog jag som sagt ur dem 2 4GB och satt i 2st 8GB.(Han sa att det inte är bra att sätta i olika storlekar utan ska vara jämt). Men någon här sa förut att man kan blanda fritt?. Vad gäller?

Jag kanske är PC-skadad, men på PC kan man ha "udda". Jag hade en 256 GB + 64 GB + 64 GB (384 GB) i mitt senaste bygge för 10 år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahaha. Jofasiken. Det blev jämt. Nemen testar att dra in hela skiten. Borde väl funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har köpt en 27-tum och beställt dessa:

 

https://www.dustinhome.se/product/5010970172/ddr4

 

Jag valde den modell som klarar 64 GB.

 

 

Jag har beställt detta minne för att sätta in i min nya iMac som också är modellen med möjlighet till 64GB: https://www.dustinhome.se/product/5010970176/ddr4

 

Visst är det samma som du har fast ett paket som innehåller två istället för en?

Det jag köpt passar till min iMac, eller hur? Vill bara dubbelkolla här (även om jag kollat specs vad som krävs och så), för att vara på säkra sidan att jag inte stoppar in fel minnen och datorn pajar eller nåt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har beställt detta minne för att sätta in i min nya iMac som också är modellen med möjlighet till 64GB: https://www.dustinhome.se/product/5010970176/ddr4

 

Visst är det samma som du har fast ett paket som innehåller två istället för en?

Det jag köpt passar till min iMac, eller hur? Vill bara dubbelkolla här (även om jag kollat specs vad som krävs och så), för att vara på säkra sidan att jag inte stoppar in fel minnen och datorn pajar eller nåt. :D

Yes, det är samma som jag köpte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Dessvärre. :(

 

 

Jag kanske är PC-skadad, men på PC kan man ha "udda". Jag hade en 256 GB + 64 GB + 64 GB (384 GB) i mitt senaste bygge för 10 år sedan.

 

Illa att vara pc-skadad, men din nya iMac borde fixa det. ;)

 

Man kan så klart ha udda minnen i iMac, dock går man miste om lite dual channel. Minns dock att en gammal Powermacintosh 9500 jag hade en gång inte ville se alla minnena om man inte satte dem i jämna par (eller startade den inte alls? minns inte). Då var det ju dessutom 12 slottar på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Illa att vara pc-skadad, men din nya iMac borde fixa det. ;)

Ja, redan för 9 år sedan så lämnade jag den mörka sidan. ;)

 

 

Då var det ju dessutom 12 slottar på moderkortet.

Eh... 12 minnesslottar? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Eh... 12 minnesslottar? :huh:

 

Jepp.

 

post-493-0-91165000-1503952721.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

nice :galetglad:

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...