Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag behöver hjälp med terminalkommandon och Xcode


boevil

Rekommendera Poster

Jag försöker få igång XCode med min nya p1 Modula (=programmeringsspråk)

Enligt instruktionen ska jag

  • set up the variables "M2SYMS" and "M2LIB" so that the point to the subfolders "SYMs" and "lib", and
  • add the path to "Modula2/bin" to the environment path variable.

 

Följande kommandon skriver jag in i Terminalen:

M2HOME="Min projektmapp"/Modula2M2SYMS=${M2HOME}/SYMs
M2LIB=${M2HOME}/lib
PATH=$PATH:$M2HOME/bin
export PATH
export M2HOME
export M2SYMS
export M2LIB
echo $M2HOME

ger förväntat resultat, men Xcode hittar inte :(

 

Efter omstart av datorn så har t.o.m Terminalen "glömt" mina variabler.

 

Vad gör jag för fel? Jag är helt grön på terminalkommandon och Xcode, så gärna kompletta instruktioner.

 

ps. Xcode hittar inte M2BUILD som ligger i mappen /bin men har namnet m2build... har stora och små bokstäver någon betydelse?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Stora och små bokstäver är generellt sett olika tecken (de representeras av olika bitmönster (≈ heltal)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade ramlat bort en radbrytning, så här skrev jag.

M2HOME="Min projektmapp"/Modula2
M2SYMS=${M2HOME}/SYMs
M2LIB=${M2HOME}/lib
PATH=$PATH:$M2HOME/bin
export PATH
export M2HOME
export M2SYMS
export M2LIB

Jo jag vet att stora o små bokstäver har olika ascii- kod, men frågan är om systemet bryr sig?

 

Jag undrar också varför mina "path:s" inte finns kvar efter omstart.

Har jag inte behörighet att ändra eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker få igång XCode med min nya p1 Modula (=programmeringsspråk)

Enligt instruktionen ska jag

 

Följande kommandon skriver jag in i Terminalen:

M2HOME="Min projektmapp"/Modula2
M2SYMS=${M2HOME}/SYMs
M2LIB=${M2HOME}/lib
PATH=$PATH:$M2HOME/bin
export PATH
export M2HOME
export M2SYMS
export M2LIB
echo $M2HOME
ger förväntat resultat, men Xcode hittar inte :(

 

För såna variabler brukar jag undvika ${foo} och bara köra med $foo. Tänkt på att vissa program har väldigt svårt fär mellanslag även om man sätter det inom "" eller använder \ ...och att om man använder "" - lägg det på hela raden. Sen PATH... Ifall vissa program ingår där som redan finns i systemet - att lägga den efter PATH gör att systemets version går före.

 

Du kan göra det lite renare med export på samma rad.

M2HOME="Min projektmapp/Modula2"
# men helst
export M2HOME="Projektmapp/Modula2"
export M2SYMS="$M2HOME/SYMs"
export M2LIB="$M2HOME/lib"
export PATH="$M2HOME/bin:$PATH"

Efter omstart av datorn så har t.o.m Terminalen "glömt" mina variabler.

 

Vad gör jag för fel? Jag är helt grön på terminalkommandon och Xcode, så gärna kompletta instruktioner.

 

ps. Xcode hittar inte M2BUILD som ligger i mappen /bin men har namnet m2build... har stora och små bokstäver någon betydelse?

När du skriver det i direkt i Terminal gäller det bara för den sessionen. Lägg till det i någon av dina .bash_filer... t ex: ~/.bash_profile

 

Har du ingen sen innan, så skapa en bara och klistra in det där. Starta om Terminal eller ladda in filen, så ligger det där sen:

cd ~
touch .bash_profile
open -e .bash_profile

Klistra in:

#
# ~/.bash_profile
#

export M2HOME="Projektmapp/Modula2"
export M2SYMS="$M2HOME/SYMs"
export M2LIB="$M2HOME/lib"
export PATH="$M2HOME/bin:$PATH"

Spara och stäng och sen starta om Terminal eller ladda in filen.

. .bash_profile

# eller (samma sak)
source .bash_profile

 

Den filen läses in varje gång du startar Terminal, så värdena består. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte använt Xcode IDE till några andra språk än de som stöds naturligt i programmet vet inte om det ens går. Ladda ned en texteditor exempelvis, emacs, vim, atom, textmate eller vilken du nu gillar eller kan. Skriv koden i den och kör kompilering/tolkning av koden vi kommandon i terminalen, fungerar det efter att du uppdaterat din bash_profile? Då vet du ju att din kompilator fungerar, sedan borde det ju finnas en guide till hur denna integreras från leverantören, om inte maila direkt och fråga. Jag har själv aldrig använt just språket modula, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av det.

 

Rent generellt tycker jag bättre om att använda en ren texteditor när jag skall lära mig ett språk för då får jag inte så mycket hjälp vilket gör att jag tvingas lära mig. Sedan när jag kan språket är ett IDE ofta ett bra stöd som snabbar upp utvecklingstakten.

 

För att bli bättre på terminalen kan du googla lite om Bash som är den terminalen som används som standard, den är även den vanligaste i de flesta linux distributioner så det finns mycket på nätet avseende kommandon etc. sedan finns ju kommandot "man" som man skriver framför ett känt kommando, då får du upp manualen till kommandot med beskrivning om vad det gör och vilka flaggor etc du kan sätta, ex kan du prova att skriva "man ls" för att få ett exempel, du kommer ur sidan genom att trycka på tangenten q.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...