Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vissa videoklipp kan inte spelas upp i Safari!


Cubalibre

Rekommendera Poster

Jag har uteslutande kört med Google Chrome tidigare, men har blivit lite trött på att den tar upp så mycket utav minnet....så nu tänkte jag ge Safari en chans. Jag stöter dock på att vissa klipp inte går att spela upp på olika forum.....jag får felmeddelandet;

 

"the video could not be loaded either because the server or network failed or because the format is not supported"

 

Jag har sökt och sökt och sökt, och testat lite olika saker men får ingen ordning på det. Någon som känner till detta problemet och har en lösning?

 

Och ja....precis allt går att spela upp utan problem i Chrome...

 

En annan lösning hade ju varit att få Chrome att inte äta upp hela mitt minne. Men det har jag också sökt en massa på, helt utan resultat!post-77559-0-30330300-1499030848_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chrome stöder flash, det gör inte Safari. Flash finns separat för Safari, men jag rekommenderar att du skiter i det. Flash är säkerhetsmässigt sett ett svart hål in i datorns hjärta och hjärna. Jag kör Chrome med flash avaktiverad. Vad gäller Chrome och minne så drar det och dess tillägg en massa minne på Mac, finns inget att göra något åt det. Mer än att installera mer minne, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att installera flash och aktiverade det för alla sidor, men det hjälpte inte heller. Det är 2017, och man skall inte kunna spela upp videoklipp som folk lägger upp i olika forum och trådar......helt otroligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att installera flash och aktiverade det för alla sidor, men det hjälpte inte heller. Det är 2017, och man skall inte kunna spela upp videoklipp som folk lägger upp i olika forum och trådar......helt otroligt...

Det finns en del skumma format kvar på en del udda sidor, kanske du råkade ut för en sådan. Ta bort flash...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del skumma format kvar på en del udda sidor, kanske du råkade ut för en sådan. Ta bort flash...

 

Vad är det för fel med flash? Det har jag alltid haft på alla mina datorer, och aldrig haft några problem. Vad menar du med ett svart hål?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med flash? Det har jag alltid haft på alla mina datorer, och aldrig haft några problem. Vad menar du med ett svart hål?

Å, det finns tonvis av dokumentation på nätet om det. Du kan börja här. Jag är tämligen (medvetet) vårdslös kring säkerhetsfrågor, jämfört med andra nördar, men stängde ändå av flash först nyligen. Fast gör som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med flash?

Det är det program med enskilt störst säkerhetsbrister (återkommande) - både till storlek och antal. Dessutom är det en gammal nedlagd teknologi nu. Flash dog förra året. Forts på Flash heter Adobe Animate, medans Flash(-filmer) numer spelas upp med HTML5.

 

Fördelen med Chrome, om man nu måste använda Flash, är att den har en inbyggd version av Flash, som dels är fixad bättre, och även lligger i sandlåda. Men även den behöver ju patchas och fixas varteftersom det kommer/upptäcks nya säkerhetshål i originalversionen.

 

Det är väldigt få sidor idag, som fortf anv Flash, som enda alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...