Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac gjort sitt?


Kallsong

Rekommendera Poster

Hej!!. Har en Imac ifrån 2010 som verkar ha gjort sitt. Går ej att starta som vanligt längre. Blir bara så(se bild) när man startar den. Fastnar så. Går dock att starta i felsäkert läge men blir då massa skumma färger och stänger man av och startar i vanligt läge så fryser den som i bilden. Någon som vet vad det är som är fel eller går den helt enkelt gjort sitt?. //Kalle

post-68015-0-36405800-1499004150_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!. Har en Imac ifrån 2010 som verkar ha gjort sitt. Går ej att starta som vanligt längre. Blir bara så(se bild) när man startar den. Fastnar så. Går dock att starta i felsäkert läge men blir då massa skumma färger och stänger man av och startar i vanligt läge så fryser den som i bilden. Någon som vet vad det är som är fel eller går den helt enkelt gjort sitt?. //Kalle

Ni ser som sagt att det blir massa skumma ränder och färger på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har du testat att installera ett nytt fräscht OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du bytt hårddisk i den nångång?

Hårddiskar är förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Flyttar tråden till rätt avdelning. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju senaste OS men kanske ska testa att ominstallera?. Men hur gör jag det på bästa sätt?. Får göra det i felsäkert läge då? Inte bytt hårddisk heller. Värt att göra det på en såpass gammal dator ändå?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Har ju senaste OS men kanske ska testa att ominstallera?. Men hur gör jag det på bästa sätt?. Får göra det i felsäkert läge då?

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Värt att göra det på en såpass gammal dator ändå?.

Vad använder du datorn till? Om du bara har den för surf, mail osv så tycker jag att det är värt det. Om du har för avsikt att göra annat så är det inte det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Vad använder du datorn till? Om du bara har den för surf, mail osv så tycker jag att det är värt det. Om du har för avsikt att göra annat så är det inte det.

 

Okej. Tack. Producerar ju lite musik osv så kanske är dags att kosta på sig en ny. Men ska testa att ominstallera OS så får vi se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

100% säker på att det är grafik-kortet som har pajjat.

Trasiga/glappande lödningar får det att se ut så där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100% säker på att det är grafik-kortet som har pajjat.

Trasiga/glappande lödningar får det att se ut så där.

 

Haft den tanken också. Värt att kosta på lagning av det eller lika bra att köpa nytt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

100% säker på att det är grafik-kortet som har pajjat.

Trasiga/glappande lödningar får det att se ut så där.

Ja, det är det nog, ser nu att han skriver att problemet är hela tiden. Jag vet dock inte vad det kostar att byta logikkortet. Vet du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Okej. Tack. Producerar ju lite musik osv så kanske är dags att kosta på sig en ny. Men ska testa att ominstallera OS så får vi se vad som händer.

Om du producerar musik så kanske det kan vara värt att satsa på något nyare? Eller upplever du att du kan köra så många spår med effekter som du vill utan att datorn knäar? Jag tänker innan du fick problem med den då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft den tanken också. Värt att kosta på lagning av det eller lika bra att köpa nytt?

Köp i alla fall bättre begagnat, åtminstone. En lagning kan väl knappast rekommenderas.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du producerar musik så kanske det kan vara värt att satsa på något nyare? Eller upplever du att du kan köra så många spår med effekter som du vill utan att datorn knäar? Jag tänker innan du fick problem med den då.

Jo. Alltså den har fungerat bra till det jag gör. Är det inte allt för dyrt kanske det är värt att sätta i nytt grafikkort och försöka fräscha upp den så gott det går. Få se lite hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jo. Alltså den har fungerat bra till det jag gör. Är det inte allt för dyrt kanske det är värt att sätta i nytt grafikkort och försöka fräscha upp den så gott det går. Få se lite hur man gör.

Vet inte vad det kostar, men du får nog svar på det här. Beroende budget så kanske du ska satsa på en begagnad eller kosta på en ny.

 

Vad använder du för musikprogram och vad gör du för musik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det kostar, men du får nog svar på det här. Beroende budget så kanske du ska satsa på en begagnad eller kosta på en ny.

 

Vad använder du för musikprogram och vad gör du för musik?

 

Nja. Kostar väl några tusen efter att jag läst runt lite. Använder Logic och gör rock typ så mkt gitarrer osv. Kanske får bli en ny. Ska tänka på saken i några dagar. Vad gör man bäst av den gamla isåfall?. Tippen eller finns det folk som vill köpa defekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Nja. Kostar väl några tusen efter att jag läst runt lite. Använder Logic och gör rock typ så mkt gitarrer osv. Kanske får bli en ny. Ska tänka på saken i några dagar. Vad gör man bäst av den gamla isåfall?. Tippen eller finns det folk som vill köpa defekt?

Aha och datorn rullar på (ja förutom grafikkortet då)? Hur mycket RAM har du? Jag tror att någon säkert tar emot den om du skänker i annat fall har väl Apple ett program där de tar emot gamla macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha och datorn rullar på (ja förutom grafikkortet då)? Hur mycket RAM har du? Jag tror att någon säkert tar emot den om du skänker i annat fall har väl Apple ett program där de tar emot gamla macar?

 

Jo. Den rullar på hyfsat. Satt i 12GB. Lutar nog åt en ny ändå för kostar väl några tusen att fixa nytt grafikkort vad man läst?. Kanske ändå dags för en ny rackare. Frågan är vad det blir. Imac är ju shysst ändå när man pysslar med musik. Ska kolla runt lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Jo. Den rullar på hyfsat. Satt i 12GB. Lutar nog åt en ny ändå för kostar väl några tusen att fixa nytt grafikkort vad man läst?. Kanske ändå dags för en ny rackare. Frågan är vad det blir. Imac är ju shysst ändå när man pysslar med musik. Ska kolla runt lite

Aha, det förklarar saken (att det rullar hyfsat då du har 12 i RAM). Ja, har du budget så hade jag definitivt satsat på en ny. Jag har precis köpt (om än att jag inte fått den ännu) nya iMac:en som presenterades på senaste WWDC, jag tog en 27" för jag vill ha stor arbetsyta. Minnen köpte jag bara 8 GB från Apple och 32 GB på Dustin (sparade cirka 4000 kr på det). Den går totalt på (med minnen) runt 35 000 kr, jag tänker att jag kan ha datorn i ganska många år, alternativt sälja den om jag vill ha något annat och få igen ganska mycket pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det förklarar saken (att det rullar hyfsat då du har 12 i RAM). Ja, har du budget så hade jag definitivt satsat på en ny. Jag har precis köpt (om än att jag inte fått den ännu) nya iMac:en som presenterades på senaste WWDC, jag tog en 27" för jag vill ha stor arbetsyta. Minnen köpte jag bara 8 GB från Apple och 32 GB på Dustin (sparade cirka 4000 kr på det). Den går totalt på (med minnen) runt 35 000 kr, jag tänker att jag kan ha datorn i ganska många år, alternativt sälja den om jag vill ha något annat och få igen ganska mycket pengar.

 

Okej. Jo. Får nog bli en ny 21,5 tummare. Är det stor skillnad på 3,0 och 3,4 processorn?. Minne gör jag nog som dig och köper efter. Det är dem nya som är ute nu?. Förutom Imac pro då som släpps senare iår. Är ingen stor producent men man vill ju ha en som pallar lite ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Okej. Jo. Får nog bli en ny 21,5 tummare. Är det stor skillnad på 3,0 och 3,4 processorn?. Minne gör jag nog som dig och köper efter. Det är dem nya som är ute nu?. Förutom Imac pro då som släpps senare iår. Är ingen stor producent men man vill ju ha en som pallar lite ändå.

Tror inte att skillnaden är så värst stor, vill man vara säker så kan du kolla: http://geekbench.com. Om du köper 21-tummaren så kan du inte sätta in minnen själv efteråt. Ja, på apple.se hittar du de nya. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att skillnaden är så värst stor, vill man vara säker så kan du kolla: http://geekbench.com. Om du köper 21-tummaren så kan du inte sätta in minnen själv efteråt. Ja, på apple.se hittar du de nya. :)

 

Okej. Dumt. Se vad det blir. Får ta beslut innan veckan är över här men lutar åt en ny då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej. Dumt. Se vad det blir. Får ta beslut innan veckan är över här men lutar åt en ny

Lutar åt 27an som du beställt och sätta in minne sj. Men är du säker på att 21an inte går att sätta in minne sj då?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lutar åt 27an som du beställt och sätta in minne sj. Men är du säker på att 21an inte går att sätta in minne sj då?.

Det kan man men inte på ett enkelt sätt. Hela skärmen måste tas loss och den sitter med limtejp. I stort sett alla delar i datorn måste tas loss också. Guide här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Är mycket krångligt för den som skall göra det första gången.

Tillhör en mycket avancerad nivå.

Finns risk att du skadar skärmen, när du tar dig in, logic-kortet när du skall lyfta ut det.

Sedan skall allt tillbaka i rätt ordning och oskadat.

 

Är ju inte kul att ringa försäkringsbolaget för att dra någon vals om den nya datorn som har krossad LCD.....

 

Rekomenderar absolut 27", då de är mer uppgraderbara utan större ingrepp.

 

Lycka till med ditt köp!

Du blir nöjd oavsett vad du väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...