Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail App sökfunktion tillåter ej länkning till mappen


Minkowski

Rekommendera Poster

Ollie Williams

 

Är det verkligen så bra? Ibland tror jag att den här sortens sorteringsiver bygger på att man gör en överdriven analogi med fysiska dokument och mappar. Det ser snyggt ut och det verkar finnas struktur och ordning.

 

Men digital lagring och sortering fungerar ju lite annorlunda enligt mig och genom bra sökningar blir hela lokala mappstrukturen obsolet. Jag skulle vilja påstå att den till och med försvårar.

 

Låt säga att du letar efter ett brev till din vän och kollega Willy Wonka; ska du leta i Willy Wonka-mappen, jobb-mappen, i Apple-mappen (i dator-mappen) eftersom innehållet handlade om Terminal-kommandon, eller i vänner-mappen? Dessutom sitter han med i styrelsen för din bostadsrättsförening, så det skulle ju kunna vara i HSB-mappen

Söker du däremot i alla mappar samtidigt, har tanken med mappar lite gått förlorad.

Nej, modellen är att skapa tillfälliga mappar som består av de sökresultat du får fram. Och för att det ska fungera är det viktigt att alla dokument är korrekt taggade.

Håller med, delvis iallafall. Jag tror att det fortfarande finns en plats för gammaldags sortering, även om det du skriver i många fall är ett enklare sätt att arbeta till vardags.

 

Jag hanterar många dokument med liknande innehåll och namn, vilket gör sökverktyg till ett ganska trubbigt instrument i vissa fall. Visst, med ett genomtänkt system för namngivning och taggning hade jag kunnat komma runt det, men det hade nog ärligt talat tagit mig minst lika lång tid som att lägga saker i rätt mappar.

 

Utöver det så är min erfarenhet att så väl Spotlight som sökfunktionen i Mail inte alltid lirar klockrent. Då är det väldigt skönt att kunna hitta det jag letar efter manuellt. Det ska i sammanhanget nämnas att min personlighet har alldeles för svåra inslag av kontrollbehov för att jag skulle kunna släppa alla filer lösa och lita på att ett stycke kod skriven av någon "allt finns i molnet" trähatt på Apple alltid kommer hjälpa mig att hitta det jag letar efter.

 

Älskar det när det funkar men det här med att det bara funkar, det var några OS sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökfunktionen i iTunes däremot, har över åren blivit riktigt kass. För kunde man söka och resultaten filterades direkt i bibliotetket. Nu får man klicka i sökresultat-popupen, sen hamna någonstans på ett sätt man inte ville.

Jag tycker att den sökfunktionen fungerar bra. Sökresultatet är överskådligt i popupen och det finns även ett alternativ att ”Filtrera Musik för ’Kalle’” om man vill ha biblioteket filtrerat efter sökningen.

Om du gillar att tagga upp saker, med nyckelord osv... Har du provat Calibre?

Nej. Vet inte om jag känner något direkt behov; tycker att Spotlight gör jobbet ganska bra. Men jag kanske får ta och titta på det lite närmare framöver…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den sökfunktionen fungerar bra. Sökresultatet är överskådligt i popupen och det finns även ett alternativ att ”Filtrera Musik för ’Kalle’” om man vill ha biblioteket filtrerat efter sökningen.

Ja, det var det som tidigare var direkt i biblioteket. Man skrev ett partbokstäver och direkt filterades musiken nertill i stora fönstret - lite typ “fuzzy search”. Inte hela världen - det är ett par klick xtra. Bara irriterande när det var så smidigt innan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...