Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail App sökfunktion tillåter ej länkning till mappen


Minkowski

Rekommendera Poster

Sökning i Mail app ger som resultat även mappen där mailet finns men jag kan inte bara trycka en knapp och länka mig dit

Finns det inge möjlighet att länka till mappen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Flyttar tråden. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

??

Flyttar tråden till en bättre avdelning. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ert svar är obegriplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Ert svar är obegriplig.

Då ska jag försöka förtydliga:

 

Du hade postat din fråga i:

MacWorld forum - Mac, iPhone och iPad → Allmänt → Allmänt om Mac
Eftersom att den rör mail så tyckte jag den passade bättre under:
MacWorld forum - Mac, iPhone och iPad → Program → Internet och e-post
Är du med? :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att min fråga är på just den platsen, som det syns på översta raderna i mitt fönster

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att min fråga är på just den platsen, som det syns på översta raderna i mitt fönster

Ja, eftersom tråden har flyttats så ser du den där den ska vara.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag tycker att min fråga är på just den platsen, som det syns på översta raderna i mitt fönster

Ja nu ja, när jag flyttat tråden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökning i Mail app ger som resultat även mappen där mailet finns men jag kan inte bara trycka en knapp och länka mig dit

Finns det inge möjlighet att länka till mappen ?

 

Jodå, det är bara att klicka på mappnamnet i listan till vänster i fönstret, alltså under dina brevlådor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mappen är ej markerad där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mappen är ej markerad där

 

Nej, men det är bara att klicka på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser INTE mappen med en gång. Varje gång måste jag leta efter den dvs det är inte bara till att klicka på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser INTE mappen med en gång. Varje gång måste jag leta efter den dvs det är inte bara till att klicka på den.

 

Om du har onödigt många mappar så är det såklart litet svårare. Det får du leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigt många mappar ?
Du har inte sett mina mappar och kan inte veta om de är onödiga.
Det är inte jag som konsument som ska anpassa mig till Apple, det är tvärtom.
Annars väljer jag annan app

Är inte det ärligare att medge att detta är en nackdel med mail appen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onödigt många mappar ?

Du har inte sett mina mappar och kan inte veta om de är onödiga.

Det är inte jag som konsument som ska anpassa mig till Apple, det är tvärtom.

Annars väljer jag annan app

Är inte det ärligare att medge att detta är en nackdel med mail appen ?

Testa Thunderbird.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång måste jag leta efter den

 

 

Onödigt många mappar ?

 

 

jajamän. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas att “visa folder” när man högerklickar, eller nåt. Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut i Mail.

I Thundebird, när man högerklickar på ett mail i sökresultatet.

post-64246-0-01605200-1499012172.png

Att ha många foldrar lokalt för lagring/sortering är bra. Jag har massor. Men det gäller att man har bra struktur på det så man hittar där. Du kan ju lägga fler foldrar i en s a s så får man lite bättre koll, t ex:

> Local folders/
    > Familj/
        > Bror
        > Mor
    > Jobb/
        > kollega #1
        > kollega #2
    > Dator/
        > Apple
        > Windowssupport, Nigeria
    > Web/
        > Forum/
            > forum #1
            > forum #2
        > Webbutiker/
            > Webhallen
            > Conrad

// osv...


Ibland när det gått några år och man lagt till en massa ny, så får man ibland ta en paus och organisera om det. Det blir en liten inkörningsperiod på det då man är van vid det gamla - men man hittar sen. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha många foldrar lokalt för lagring/sortering är bra. Jag har massor. Men det gäller att man har bra struktur på det så man hittar där. Du kan ju lägga fler foldrar i en s a s så får man lite bättre koll, t ex:

 

Är det verkligen så bra? Ibland tror jag att den här sortens sorteringsiver bygger på att man gör en överdriven analogi med fysiska dokument och mappar. Det ”ser snyggt ut” och det verkar finnas struktur och ordning.

 

Men digital lagring och sortering fungerar ju lite annorlunda – enligt mig – och genom bra sökningar blir hela lokala mappstrukturen obsolet. Jag skulle vilja påstå att den till och med försvårar.

 

Låt säga att du letar efter ett brev till din vän och kollega Willy Wonka; ska du leta i ”Willy Wonka-mappen”, ”jobb-mappen”, i ”Apple-mappen” (i ”dator-mappen”) eftersom innehållet handlade om Terminal-kommandon, eller i ”vänner-mappen”? Dessutom sitter han med i styrelsen för din bostadsrättsförening, så det skulle ju kunna vara i ”HSB-mappen”…

Söker du däremot i alla mappar samtidigt, har tanken med mappar lite gått förlorad.

Nej, modellen är att skapa ”tillfälliga mappar” som består av de sökresultat du får fram. Och för att det ska fungera är det viktigt att alla dokument är korrekt taggade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så bra? Ibland tror jag att den här sortens sorteringsiver bygger på att man gör en överdriven analogi med fysiska dokument och mappar. Det ”ser snyggt ut” och det verkar finnas struktur och ordning.

 

Men digital lagring och sortering fungerar ju lite annorlunda – enligt mig – och genom bra sökningar blir hela lokala mappstrukturen obsolet. Jag skulle vilja påstå att den till och med försvårar.

 

Låt säga att du letar efter ett brev till din vän och kollega Willy Wonka; ska du leta i ”Willy Wonka-mappen”, ”jobb-mappen”, i ”Apple-mappen” (i ”dator-mappen”) eftersom innehållet handlade om Terminal-kommandon, eller i ”vänner-mappen”? Dessutom sitter han med i styrelsen för din bostadsrättsförening, så det skulle ju kunna vara i ”HSB-mappen”…

Söker du däremot i alla mappar samtidigt, har tanken med mappar lite gått förlorad.

Nej, modellen är att skapa ”tillfälliga mappar” som består av de sökresultat du får fram. Och för att det ska fungera är det viktigt att alla dokument är korrekt taggade.

Fast det ena utesluter väl inte det andra? Är det något specifikt jag söker efter så kan jag använda sökfunktionen, om jag vill/behöver - men som oftast vet man ju var mailet ligger och till vem det var. Sökningar kompletterar bra. :yeahbaby:

 

Men en bra folderstruktur är ändå basen s a s. Väldigt smidigt också om man ev skall arkivera en folder/kontakt/person. Då vill man inte ha det utspritt.

 

Köra med tillfälliga foldrar, med alla mail kvar sen 99/00. Inte så jättebra kombo kanske. Jag har en (1) tillfällig folder... “Kolla mer”. :) Saker som är halvakuta man kan lägga åt halvsidan, utan att de mailen dreggar ner min Inbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att du letar efter ett brev till din vän och kollega Willy Wonka; ska du leta i ”Willy Wonka-mappen”, ”jobb-mappen”, i ”Apple-mappen” (i ”dator-mappen”) eftersom innehållet handlade om Terminal-kommandon, eller i ”vänner-mappen”? Dessutom sitter han med i styrelsen för din bostadsrättsförening, så det skulle ju kunna vara i ”HSB-mappen”…

Just det där har jag fler liknande exemel på redan nu. Har man fler foldrar för samma person, så har man förmodligen lagt upp dem efter behov. T ex har jag min bror i Familj, men eftersom vi också har lite webgrejjer ihop, så även en annan folder. Mailet hamnar i den foldern det handlar om. Har även andra där det handlar om 3-4 foldrar, men även omvänt - att man väljer en folder där den hamnar i den kategori kontakten representerar mest.

 

Sen kan samma kontakt hamna i olika foldrar, men som samma typ av roll/kontakt... t ex en/flera websidor med ett webhotell och andra tillhörande olika tjänster man har till sidorna.

> web1.com
    > Webhotellet AB
    > Foo Stats
    > Bar Service
    > Baz API
> web2.se
    > Webhotellet AB
    > Foo Stats
    > Bar Service
    > Baz API
> web3.org
    > Webhotellet AB
    > Foo Stats
    > Bar Service
    > Baz API

Allt funkar som man själv vill och har satt upp det. :ThumbsUp: Gäller bara att hitta ett bra system man trivs med själv och hittar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det ena utesluter väl inte det andra? Är det något specifikt jag söker efter så kan jag använda sökfunktionen, om jag vill/behöver - men som oftast vet man ju var mailet ligger och till vem det var. Sökningar kompletterar bra. :yeahbaby:

 

Men en bra folderstruktur är ändå basen s a s. Väldigt smidigt också om man ev skall arkivera en folder/kontakt/person. Då vill man inte ha det utspritt.

 

Köra med tillfälliga foldrar, med alla mail kvar sen 99/00. Inte så jättebra kombo kanske. Jag har en (1) tillfällig folder... “Kolla mer”. :) Saker som är halvakuta man kan lägga åt halvsidan, utan att de mailen dreggar ner min Inbox.

 

Var och en blir naturligtvis salig på sin tro…

Min poäng var mest att det är något illusoriskt över den ”grafiska ordning” som efterliknar den fysiska världen.

Det känns naturligt och mänskligt att som du ”inte vilja ha det utspritt”, men det är en bild som inte riktigt stämmer med det digitala och de möjligheter till effektiv sökning som finns i dag.

 

Man kan ta iTunes och musiken där som ett exempel. Visst tänker vi fortfarande i album och letar nog efter Comfortably Numb under Pink Floyds The Wall. Men med hjälp av låtens taggar kan vi lika gärna skapa en ”tillfällig mapp” där vi får låtar listade efter andra parametrar – år, artist, film som den eventuellt finns med i, längd och så vidare, och så vidare. Här hamnar Comfortably Numb i andra listor, sammanhang och ordningar. Begränsar man sig bara till albumet (som mapp) missar man möjligen andra sorteringskriterier.

 

Ett annat exempel är då man på ett kryptoanalt vis ordnar skärmarna på sin iPhone i olika mappar och mappar i mapparna. Visst, det ser prydligt ut. Men om du ska hitta appen Bank ID går det betydligt snabbare att söka efter den än att gå till mappen ”Bank och Finans” i mappen ”Säkerhet” i mappen ”Admin”…

 

Jag tror (obs! tror) att det behövs ett annat sätt att tänka nuförtiden än då vi hade kartotek, hängmappar och dokument i pärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och en blir naturligtvis salig på sin tro…

En lätt nedlåtande överflödig kommentar, eller? :ermm:

 

Min poäng var mest att det är något illusoriskt över den ”grafiska ordning” som efterliknar den fysiska världen.

Det känns naturligt och mänskligt att som du ”inte vilja ha det utspritt”, men det är en bild som inte riktigt stämmer med det digitala och de möjligheter till effektiv sökning som finns i dag.

Det man ser är det man går efter. Och söker man visuellt i sitt folderträd så är det bra att ha ordning där.

 

Sättet att kunna söka, med taggar osv, har blivit riktigt bra, bara senaste 4-5 åren. :yeahbaby: Ett jättebra komplement.

 

Ett ställe där jag faktiskt använder det sättet mer än foldrar (för jag har halvkaos där i min ostädade struktur) är Bokmärken i Firefox. Väldigt smidigt att kunna tagga med en el flera taggar. Det blir visuett mycket tydligare med när man börjar skriva en adress och taggen kommer upp i listan.

 

Man kan ta iTunes och musiken där som ett exempel. Visst tänker vi fortfarande i album och letar nog efter Comfortably Numb under Pink Floyds The Wall. Men med hjälp av låtens taggar kan vi lika gärna skapa en ”tillfällig mapp” där vi får låtar listade efter andra parametrar – år, artist, film som den eventuellt finns med i, längd och så vidare, och så vidare. Här hamnar Comfortably Numb i andra listor, sammanhang och ordningar. Begränsar man sig bara till albumet (som mapp) missar man möjligen andra sorteringskriterier.

iTunes är ett jättebra [!] exempel. :yeahbaby: iTunes är det programmet som kanske bäst sköter/sorterar in filer på ett bra sätt: Artist->Album->Låt. Väldigt lätt att kunna hitta när man söker i filerna sen - antingen med Finder när man bläddrar runt där eller med Spotlight, där man kan se sökvägen (om man t ex har fler låtar med samma namn).

 

Exempel:

post-64246-0-45635300-1499019962_thumb.jpg

 

Man kan ju också få iTunes att lägga till 01, 02, 03 osv... men jag har valt att inte ha det så. MP3-taggarna sköter det ändå så fint. :)

 

Sökfunktionen i iTunes däremot, har över åren blivit riktigt kass. För kunde man söka och resultaten filterades direkt i bibliotetket. Nu får man klicka i sökresultat-popupen, sen hamna någonstans på ett sätt man inte ville. En annan fördel med iTunes är att det är bara klicka ngn stans i listan, trycka en bokstrav so hopar den dit direkt. Väldigt enkelt och går definitivt fortare än sökfunktionen. Jag har lite dryg 10k låtar i mitt bibliotek. Man blir vansinnig när man använder iTunes sökfunktion. Nä, ordentligt ifyllda MP3-taggar på allt så de visas/listas på ett korrekt sätt. Sen ser man allt hur bra som helst.

 

Med låtlistor man man ju lägga en låt i vilken lista som helst, utan att den flyttas från sin plats (bara ett alias) - och i en lista är det ju bara dra runt låtarna i den ordningen man vill ha med.

 

Ett annat exempel är då man på ett kryptoanalt vis ordnar skärmarna på sin iPhone i olika mappar och mappar i mapparna. Visst, det ser prydligt ut. Men om du ska hitta appen Bank ID går det betydligt snabbare att söka efter den än att gå till mappen ”Bank och Finans” i mappen ”Säkerhet” i mappen ”Admin”…

 

Jag tror (obs! tror) att det behövs ett annat sätt att tänka nuförtiden än då vi hade kartotek, hängmappar och dokument i pärmar.

Jag känner inte til det sättet. Dels har jag inte iPhone längre, och i min Andoirdlur, har jag 4 skärmar. Hemskärmen tom, sånär som på Dock'en och en klocka, en till vänster med musikspelare, och de 2 till höger med lite appar. Har väl 1 el 2 foldrar med flera i varje, men annars är det väldigt enkelt. Jag vet var dem ligger och för resten trycker jag bara på App-knappen i mitten av dockan så kommer alla program upp i bokstavsordning. Längst ner finns en AtillÖ-rad som man kan scrolla el klicka med fönstret så hamnar den där direkt - eller så skriver man i sökraden. Har kanske 20-25 appar installerade förutom originalprogrammen som ingår i systemet (minus Google-apparna som jag inte installerat).

 

- - -

 

Det ena sättet har ju inget övertag mot det andra. Båda är bra och funkar bara så bra som man själv har byggt uppt det, och trivs med. använder gärna både, fast i olika sammanhang kanske - och den andra mest som komplement till den första.

 

Antar att du själv har ett (eget) system du arbetat fram genom åren och känner att det är inarbetat och smidigt, och lätthittat. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lätt nedlåtande överflödig kommentar, eller?

 

Nej, inte alls. Var och en har sitt system, ofta väl inarbetat och fungerande.

Ett annat sätt att uttrycka det är ju:

Det ena sättet har ju inget övertag mot det andra. Båda är bra och funkar bara så bra som man själv har byggt uppt det, och trivs med. använder gärna både, fast i olika sammanhang kanske - och den andra mest som komplement till den första.

 

Antar att du själv har ett (eget) system du arbetat fram genom åren och känner att det är inarbetat och smidigt, och lätthittat.

Jag har nog varit mer som du. Det ligger för mig med ordning och reda och även jag uppskattar att det ser bra ut. Men jag har också ifrågasatt denna inställning hos mig själv. Är den funktionell? Och just då det gäller ordnandet av digitalt material har jag blivit tveksam.

Men det är intressant att höra ditt resonemang och jag tror att det kan vara nyttigt att ifrågasätta ett ”automatiserat” tänkande och beteende. Vissa saker är inte alltid så självklara som vi vill ha dem till.

(På förekommen anledning: Detta säger jag inte på ett nedlåtande sätt; det gäller dig och mig – och alla andra också!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte alls. Var och en har sitt system, ofta väl inarbetat och fungerande.

Ett annat sätt att uttrycka det är ju:

Jag har nog varit mer som du. Det ligger för mig med ordning och reda och även jag uppskattar att det ser bra ut. Men jag har också ifrågasatt denna inställning hos mig själv. Är den funktionell? Och just då det gäller ordnandet av digitalt material har jag blivit tveksam.

Men det är intressant att höra ditt resonemang och jag tror att det kan vara nyttigt att ifrågasätta ett ”automatiserat” tänkande och beteende. Vissa saker är inte alltid så självklara som vi vill ha dem till.

(På förekommen anledning: Detta säger jag inte på ett nedlåtande sätt; det gäller dig och mig – och alla andra också!)

:ThumbsUp:

 

Båda har sina fördelar, men vill man ha lite den kontrollen med att kunna komma åt filerna (eller vad det kan vara) för att sedan göra något med, dem - t ex arkivera en mailfolder och sen rensa up, eller flytta N foldrar från iTunes-biblioteket till en annan dator, så vill det nästan till att man har ordning på grejjerna. Bäst är ju om man kan kombinera användandet på ett bra sätt. Skulle nog behöva söka mer än leta för att få en bättre balans, men man fastnar lätt i sina rutiner.

 

Sen tycker jag väl att det är lättare med med grejjerna på plats när man skall göra ev backup'er av olika slag och delar. På ett rent allm plan alltså, med foldrar med olika struktur/upplägg. I CCC kan man t ex sätta upp olika körscheman och man klickar i de foldrar an vill skall ingå där. Just där är det rätt bra att veta var allt ligger då. Man kan ju med fördel lägga upp lite fler partitioner med. Enklare att backa upp en hel partition. Har så t ex med min webfolder (servern) som ligger på egen partition. :)

 

Om du gillar att tagga upp saker, med nyckelord osv... Har du provat Calibre? Är till att skapa/konvertera eBöcker, men jag har den som ett iTunes, fast för alla PDF'er. :yeahbaby: Sparar och sorterar in filerna på liknande sätt som iTunes, men hela interface't är väldigt uppbygg kring taggar och sökning osv. Tror du skulle gilla det programmet.

 

post-64246-0-03566600-1499025158_thumb.jpg

 

Finns mycket där man önskade fanns i t ex iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...