Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera program från MBP med cd till MBP utan cd


lillvargen

Rekommendera Poster

lillvargen

Hej!

Vet någon om det går att installera program från en cd skiva på en MBP utan cd från en MBP med cd med hjälp av firewire kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Systeminställningar > Delning och dela ut den optiska enheten i nätverket. Då kan du använda den trådlöst i din nya dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillvargen

Tack försvar! Jag har en MBP från 2010 med cd spelaren kvar, den andra MBP är från 2012, där har jag ersatt cd spelaren med en extra hårddisk. Programmet jag ska installera är på 27gb så trådlöst tar väldigt lång tid antar jag, så firewire går väl det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack försvar! Jag har en MBP från 2010 med cd spelaren kvar, den andra MBP är från 2012, där har jag ersatt cd spelaren med en extra hårddisk. Programmet jag ska installera är på 27gb så trådlöst tar väldigt lång tid antar jag, så firewire går väl det också?

Nej, det gäller bara hårddiskar, men nätverksdelning ska väl funka med nätverkskabel (ethernet) också (fast det har jag inte testat*).

 

*Bara för att testa ska jag göra det. En erfarenhet rikare... Återkommer...

 

Edit: Jodå, det funkar utmärkt. Jag stängde av wifi för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillvargen

Nej, det gäller bara hårddiskar, men nätverksdelning ska väl funka med nätverkskabel (ethernet) också (fast det har jag inte testat*).

 

*Bara för att testa ska jag göra det. En erfarenhet rikare... Återkommer...

 

Edit: Jodå, det funkar utmärkt. Jag stängde av wifi för säkerhets skull.

Befinner mig på landstället med bara mobilt bredband så ingen kabel är med, sålunda får jag vänta till hösten eller ta ur och skifta cd spelaren och hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Befinner mig på landstället med bara mobilt bredband så ingen kabel är med, sålunda får jag vänta till hösten eller ta ur och skifta cd spelaren och hårddisk.

Okej. Men du har firewirekabel med dig? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu här! Man ska kunna tråda nätverk via firewire! Så testa att koppla ihop dem med en sådan kabel (du har en sådan?) och se om du hittar en fjärrdisk i Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillvargen

Okej. Men du har firewirekabel med dig? ;)

Firewirekabel har jag med mig. Behövs till ett audiointerface.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu här! Man ska kunna tråda nätverk via firewire! Så testa att koppla ihop dem med en sådan kabel (du har en sådan?) och se om du hittar en fjärrdisk i Finder.

 

Firewirekabel har jag med mig. Behövs till ett audiointerface.

Testa då det jag skrev här ovan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillvargen

 

Testa då det jag skrev här ovan. :)

Jag har testat nu men någon nätverks firewire anslutning har inte infunnit sig, jag ser att det finns en möjlig! Kanske att jag måste förbereda den firewire kopplade datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat nu men någon nätverks firewire anslutning har inte infunnit sig, jag ser att det finns en möjlig! Kanske att jag måste förbereda den firewire kopplade datorn.

Jodå, det funkar med nätverk via firewire också. Jag har testat med en Ibook som utdelande dator kopplad till en Mac mini. Se över dina inställningar bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillvargen

Jodå, det funkar med nätverk via firewire också. Jag har testat med en Ibook som utdelande dator kopplad till en Mac mini. Se över dina inställningar bara.

Tack för det! Ska kolla mina inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst ska det väl gå med den nysre MBP:n i target mode? Utan att gå via nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gäller bara hårddiskar, ...

 

Men visst ska det väl gå med den nysre MBP:n i target mode? Utan att gå via nätverk

Du har rätt och jag har fel, det går* med optiska enheter via hårddiskläge också. Testade nyss. :yeahbaby:

 

 

*I alla fall från min Ibook till min Mac mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har rätt och jag har fel, det går med optiska enheter via hårddiskläge också. Testade nyss. :yeahbaby:

 

Menar du att man når den optiska enheten på datorn som är satt i hårddiskläge?

Det visste inte jag heller att det gick i så fall.

Vad jag menade var att datorn utan optisk enhet, den där installationen ska göras, sätts i hårddiskläge/target mode och att installationen sedan görs från den andra datorn och dess läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man når den optiska enheten på datorn som är satt i hårddiskläge?

Det visste inte jag heller att det gick i så fall.

Vad jag menade var att datorn utan optisk enhet, den där installationen ska göras, sätts i hårddiskläge/target mode och att installationen sedan görs från den andra datorn och dess läsare.

Svar ja, på frågan. Det andra tror jag inte fungerar. Men osvuret är bäst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det andra tror jag inte fungerar. Men osvuret är bäst.

Min gissning är att det fungerar. När du kör Installeraren brukar du få valmöjlighet när det gäller vilken skiva programvaran ska installeras på. Då är det väl bara att välja den externa firewire-disken? Eller missar jag något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att det fungerar. När du kör Installeraren brukar du få valmöjlighet när det gäller vilken skiva programvaran ska installeras på. Då är det väl bara att välja den externa firewire-disken? Eller missar jag något?

Ja, att programmet ska kunna köras med den andra datorns system, inte det system programmet installerades med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att programmet ska kunna köras med den andra datorns system, inte det system programmet installerades med.

 

Och det går inte om man gör så, då? En installation är ju inte det samma som att bara kopiera över programvaran…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det går inte om man gör så, då? En installation är ju inte det samma som att bara kopiera över programvaran

Du får väl testa om det känns viktigt. Jag hade avstått.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl testa om det känns viktigt. Jag hade avstått.

 

Viktigt och viktigt… Det hade varit intressant att veta – jag har utgått ifrån att det går.

Ska testa när jag får möjlighet; det har jag inte just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...