Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
martin991

Problem med Time Machine

Rekommendera Poster

martin991

Jag kör Time Machine till två olika diskar. En NAS och en extern Thunderbolt.

Med regelbundenhet så måste jag skapa en helt ny säkerhetskopia på min NAS, något som jag upplevera att jag inte behöver göra med min externa. Jag gör förvisso den externa bara inkopplad ett par dygn per månad och annan tid står den i garaget(billig lösning på backup på två olika fysiska platser)

Det som händer är alltså att Time Machine säger "efter kontroll av säkerhetskopian så måste Time Machine skapa en ny", plus en massa andra ord jag inte kommer ihåg.

 

Hur ofta får ni det meddelandet?

Ca 5-6 månaders mellanrum gäller för mig.

Med vänlig hälsning Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

Du kanske är nyfiken på andras problem men jag anar att du gärna skulle vilja lösa ditt eget. Det vore därför bra om du anger vad du har för Mac och operativsystem, vad du har för NAS, och anger så exakt som möjligt vilket felmeddelande du får. Själv använder jag inte Time Machine, men de som gör det kanske kan hjälpa dig. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Varför det händer har jag ingen aning om men det är tydligen ganska vanligt.

Jag har alla mina datorer anslutna till en NAS som jag kör TM till varje timme.

Och det händer kanske 1-2ggr per år som jag måste skapa en ny backup.

Ser inte det som ett problem för då vet jag att backupen inte är korrupt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

Varför det händer har jag ingen aning om men det är tydligen ganska vanligt.

Jag har alla mina datorer anslutna till en NAS som jag kör TM till varje timme.

Och det händer kanske 1-2ggr per år som jag måste skapa en ny backup.

Ser inte det som ett problem för då vet jag att backupen inte är korrupt.

 

Ok, samma som för mig då.

Tänker mig dock att det är lite påfrestande för alla diskar att göra om en total kopiering av allt. Jag har drygt 3TB data som skall kopieras och bara att ta bort Sparsebundle för den gamla säkerhetskopian tar ca ett dygn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

 

Ok, samma som för mig då.

Tänker mig dock att det är lite påfrestande för alla diskar att göra om en total kopiering av allt. Jag har drygt 3TB data som skall kopieras och bara att ta bort Sparsebundle för den gamla säkerhetskopian tar ca ett dygn.

 

 

Marginellt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

 

 

Marginellt

 

Ok. Vill minnas att någon smart sagt att diskarna får jobba väldigt hårt när man t.ex återställer pga en kraschad disk i en RAID-uppsättning. Men det kanske är olika typer av påfrestning jämfört med en vanlig kopiering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

 

Ok. Vill minnas att någon smart sagt att diskarna får jobba väldigt hårt när man t.ex återställer pga en kraschad disk i en RAID-uppsättning. Men det kanske är olika typer av påfrestning jämfört med en vanlig kopiering?

 

 

Jobbar inte hårdare bara för att dom är i RAID.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

Varför det händer har jag ingen aning om men det är tydligen ganska vanligt.

Jag har alla mina datorer anslutna till en NAS som jag kör TM till varje timme.

Och det händer kanske 1-2ggr per år som jag måste skapa en ny backup.

Ser inte det som ett problem för då vet jag att backupen inte är korrupt.

 

 

En liten uppdatering i ämnet. Har sedan juli varit tvungen att göra ny säkerhetskopia. Första mellanrummet ca 2 månader, nu 3 veckor... Känns inte normalt. Är det min NAS som håller på att packa ihop, dvs diskarna i NASen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

En liten uppdatering i ämnet. Har sedan juli varit tvungen att göra ny säkerhetskopia. Första mellanrummet ca 2 månader, nu 3 veckor... Känns inte normalt. Är det min NAS som håller på att packa ihop, dvs diskarna i NASen?

Nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

Konsekvent med 5-10 veckors mellanrum nu...

 

 

post-53929-0-14899000-1517128152_thumb.png

post-53929-0-11674600-1517128162_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
boevil

Vad har du för NAS?

Jag har en Synology DS216 och aldrig haft de problem du har.

 

Är diskarna i nasen ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

En ReadyNAS 514, från Netgear.

Enligt webgui är diskarna i bra skick.

Gör regelbundet defrag, scrub och Balance.

Tidigare kunde jag i vissa fall de att ett par dagar efter en defrag så fick jag detta meddelande. Men de senaste gångerna kan jag inte hitta något samband.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix

En ReadyNAS 514, från Netgear.

Enligt webgui är diskarna i bra skick.

Gör regelbundet defrag, scrub och Balance.

Tidigare kunde jag i vissa fall de att ett par dagar efter en defrag så fick jag detta meddelande. Men de senaste gångerna kan jag inte hitta något samband.

Att pilla på diskarna i Windowsstil tycker knappast Time Machine om. Testa att låta det sköta sig självt ett tag och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Som Alix säger du ska absolut inte hålla på och pilla,trixa med diskarna med något annat än från Netgears web gui.

Känner TM att sparsbundle filen inte överensstämmer vad den en gång var så börjar TM om från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

Att pilla på diskarna i Windowsstil tycker knappast Time Machine om. Testa att låta det sköta sig självt ett tag och se om det hjälper.

 

 

Som Alix säger du ska absolut inte hålla på och pilla,trixa med diskarna med något annat än från Netgears web gui.

Känner TM att sparsbundle filen inte överensstämmer vad den en gång var så börjar TM om från början.

 

 

Jag pillar inget utanför Netgears Webgui. Tvärt om så följer jag deras rekommendation gällande periodicitet av ovanstående underhåll. De rekommenderar att man skall göra det oftare än jag gör det nu men jag har dragit ned på det för det känns inte motiverat att köra så ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

 

 

 

 

Jag pillar inget utanför Netgears Webgui. Tvärt om så följer jag deras rekommendation gällande periodicitet av ovanstående underhåll. De rekommenderar att man skall göra det oftare än jag gör det nu men jag har dragit ned på det för det känns inte motiverat att köra så ofta.

Som info så har den inte gjort någon av defrag, balance eller scrub sedan den senaste nya sparsebundle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
lappen71

Jag förstår inte varför du måste hålla på med defrag eller annat underhåll.

Har aldrig behövt göra något sådant på min Netgear,Synology eller unRaid som jag kör nu.

 

Detta defrag är det något som är inbyggt i Netgears OS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

Dags igen...

 

Skärmavbild 2018-03-16 kl. 18.17.28.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
martin991

Jag får helt enkelt ta det via Netgears support. Min externa disk som jag kopplar in ett par ggr per månad kan gå år innan det behöver göra en ny kopia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...