Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacbookPro hittar inte min Nas


Pretender

Rekommendera Poster

Jag har en MacBookPro, mitten 2015, macOS Sierra 10.12.4 med 16 i ram och 256 i SSD.

Mitt problem är att min Mac plötsligt inte kan mounta mina 2 Nas-servrar. Jag har också en äldre iMac är den har inga problem att hitta servrarna, ej heller min Sony-TV.

Jag har startat om alla delarna ett otal gånger, men det är tvärstopp. Jag kan mounta iMacen på Macbooken utan problem. Tips på åtgärd eller finns det något 3:e parts program som fixar problemet bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på dina NAS:ar? Ser du dina utdelningar i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för märke på dina NAS:ar? Ser du dina utdelningar i Finder?

 

Jag har en WDMyCloudMirror (2x3 Gb) och en WD MyBookWorld (1 Gb).

Jag ser den första i finder. Det skumma är att om jag inte gör någonting, mountas de efter ca 24 timmar. Dock kan jag inte påskynda det hela. Nästa gång strömmen bryts eller om jag startar om modemet blir det samma sak igen. Men, de finns på min iMac och på TV:n hela tiden. Weard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du dom i sidofältet i Finder överhuvudtaget? Så här?

 

post-45175-0-77749200-1498926996.png

 

När du ser dom kan du då dubbelklicka och ansluta till dom?

 

Har du ställt in i Inställningarna - Användare och Grupper - "Din användare" - Startobjekt att dom ska automatiskt anslutas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på dem kommer det efter en stund upp: "Anslutningen misslyckades". Att de sedan finns där nästa dag, utan att jag gör något är skumt. Vad jag minns betedde sig inte min förra Macbook på det märkliga sätt.

Tack för att du engagerar dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på dem kommer det efter en stund upp: "Anslutningen misslyckades". Att de sedan finns där nästa dag, utan att jag gör något är skumt. Vad jag minns betedde sig inte min förra Macbook på det märkliga sätt.

Tack för att du engagerar dig.

 

 

Vad händer om du trycker på "Anslut som"

Då får du ange inloggningsuppgifterna,antar att sådana krävs?

 

Du svarade inte på min andra fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har jag ställt in i Användare och grupper.

Möjligheten att välja "Anslut som" finns inte. När jag klickar på ett Nas-alternativ händer ingenting. Efter en stund kommer meddelandet att "Anslutningen misslyckades".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart har jag ställt in i Användare och grupper.

Möjligheten att välja "Anslut som" finns inte. När jag klickar på ett Nas-alternativ händer ingenting. Efter en stund kommer meddelandet att "Anslutningen misslyckades".

 

 

Nej det är inte så självklart :)

 

Vet ärligt inte hur dina NAS:ar fungerar om dom har ett grafiskt gränssnitt som du kan gå in i med webbläsaren.

Du kanske måste skapa användare på dom för dels öka säkerheten så att alla inte kan ansluta till dom.

När jag trycker på mina NAS:ar så har jag ingen knapp för att ansluta utan det görs automatiskt.

Men jag har "Anslut som" som är till för ifall jag vill växla användare dvs jag har flera olika konton på min NAS med olika behörighet.

 

post-45175-0-09656900-1498979686.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har webbgränssnitt och har skapat användare. Mina nasar startas normalt automatiskt varje morgon (har satt Macen på autostart kl. 08.00 då även vissa backuper dras igång) och detta kan funka i flera veckor, innan problemen uppstår. Oftast kommer felen efter en modemomstart eller om strömmen har gått ner.
Jag är säker på att felet ligger i Min MacBookPro, men det tycks omöjligt att lokalisera det. Har gjort en återställning via TimeMachine, men problem kvarstår. Återstår väl en omformatering och nyinstallation av samtliga program, suck....!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har webbgränssnitt och har skapat användare. Mina nasar startas normalt automatiskt varje morgon (har satt Macen på autostart kl. 08.00 då även vissa backuper dras igång) och detta kan funka i flera veckor, innan problemen uppstår. Oftast kommer felen efter en modemomstart eller om strömmen har gått ner.

Jag är säker på att felet ligger i Min MacBookPro, men det tycks omöjligt att lokalisera det. Har gjort en återställning via TimeMachine, men problem kvarstår. Återstår väl en omformatering och nyinstallation av samtliga program, suck....!

 

Om det sker efter omstart av modemet, kan din yttre IP adress ha ändrats.

Jag vet inte, men ev kan det påverka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det svaret, men då borde mina andra enheter som TV:n och iMacen också blir drabbade. De fortsätter som vanligt att ha connection med mina båda nasar. Det är bara Macbooken som inte kan mounta. Så nästa dag igen finns de där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...