Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Synology NAS


TryckVågen

Rekommendera Poster

Ja, fast jag, och kanske andra har inte den möjligheten att lägga 3k xtra för att det är enkelt och bekvämt - även om det är värt det. Sen är det ju lite kul med något man gjort... känslan att köra på något man byggt själv. :)

 

Det med formfaktor blir ju klart lite lidande när man bygger själv. Skall man ha 4-6 SATA-portar så är det nog mATX de flesta finns på, men det finns små bra chassin där med, med plats för lite flerr diskar med. Kikade själv nyligen lite på en (bus)enkel setup för en annan grejj... mini-ITX och CPU + 8GB minne och det sparang inte iväg långt. Men skall man ha ECC osv, så kan det såklart bli mer.

 

Kul när man springer på fundpriser så, el när de rear ut nåt. :yeahbaby: Det brukar räta ut de flesta ? -> !. :)

 

- - -

 

Kom på en bra lösning... HP (HPE) har en microserver-serie. Kikar själv efter deras förra modell, generation 7, den som heter N54L. Finns en N40L med, men den är lite klen. Och nya Gen 8, är... inte dyr, men dyrare. :) Men där har man ju allt färdigt, med ECC, plats för 4 diskar + att det finns en 5'e SATA-port så kan man lägga en liten disk istället för CD/DVD (kommer utan) för systemet. Att jag kikar på den förra är för den har plats för en standard tjock-DVD, och man kan få in 2 diskar där då. :) Men det får ju bli ett xtra kort till det då, så man får extra portar.

 

I a f, så såg jag att dustin har drive på den nu. Så Gen 8 med Intel GT1610T, 4GB RAM: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microserver-gen8

 

Har sett att det finns RAM till den hyggligt billigt på Blocket/Tradera för inte så mycket. Man klarar sig ju rätt bra på 4GB. Och många uppgraderar CPU'n sen till en Xeon-modell, som tydligen inte heller är så dyr (begagnad). Finns en i3-serie som passar med, som inte är dyra nya. Även om man ninte uppgraderar, så är det en bättre CPU än i Synology'n (som har väl ngn “Atom”)

 

Men 2.249,- Helt ok. :) Och den är bara 23x25x23cm (≈).

 

 

Men den kommer inte att klara av att streama 4K som TS tydligt efterfrågade.

Något som Synology gör om man använder Video Station eftersom den stöder hårdvarutranscoding.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den kommer inte att klara av att streama 4K som TS tydligt efterfrågade.

Något som Synology gör om man använder Video Station eftersom den stöder hårdvarutranscoding.

FreeNAS kommer ju med Plex, och jag antar att man behöver byta upp till en sån xeon då. Gamla modellen - t o m den lilla (N40L):

https://forums.plex.tv/discussion/comment/504709/#Comment_504709

https://forums.plex.tv/discussion/comment/1098686/#Comment_1098686

 

För 2.250,- kan man kosta på sig en rätt bra CPU innan man kommer up i 6k. Finns en hel del beagnat till “Fast pris” på Tradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FreeNAS kommer ju med Plex, och jag antar att man behöver byta upp till en sån xeon då. Gamla modellen - t o m den lilla (N40L):

https://forums.plex.tv/discussion/comment/504709/#Comment_504709

https://forums.plex.tv/discussion/comment/1098686/#Comment_1098686

 

För 2.250,- kan man kosta på sig en rätt bra CPU innan man kommer up i 6k. Finns en hel del beagnat till “Fast pris” på Tradera.

 

 

Jag förstår inte vad den första länken har med 4K att göra :huh:

 

Jag tror inte du förstår vad som krävs för att transcoda/streama 4K.

Den processorn som det pratas om i andra länken är generationen efter den jag har och den har en passmark på ca 9000,min har lite mer än 7000.

Min klarar av knappt att få igång en 4K stream och 2000 mer i passmark gör ingen skillnad.

 

Men jag märker nu att vi har missat något för TS har inte klargjort vad för sorts mediaspelare han ska använda :D

 

Är det en inbyggd i tv´n? Eller är det en extern mediaspelare?

Det är också väldigt viktigt att veta när man ger råd men nu misstänker jag att TS har övergivit tråden ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad den första länken har med 4K att göra :huh:

 

Jag tror inte du förstår vad som krävs för att transcoda/streama 4K.

Den processorn som det pratas om i andra länken är generationen efter den jag har och den har en passmark på ca 9000,min har lite mer än 7000.

Min klarar av knappt att få igång en 4K stream och 2000 mer i passmark gör ingen skillnad.

 

Men jag märker nu att vi har missat något för TS har inte klargjort vad för sorts mediaspelare han ska använda :D

 

Är det en inbyggd i tv´n? Eller är det en extern mediaspelare?

Det är också väldigt viktigt att veta när man ger råd men nu misstänker jag att TS har övergivit tråden ;)

Den första var där (i samma tråd) där diskussionen startade med en föregångare till den som finns nu, och de laborerade sig fram längre ner till sen sista länken där de körde trancoding, fast med en xeon-cpu. Tänker - Plex kan ju och det finns säkert en hårdvarulösning på det. :)

 

Nejdå... Han njuter säkert av helgen bara. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första var där (i samma tråd) där diskussionen startade med en föregångare till den som finns nu, och de laborerade sig fram längre ner till sen sista länken där de körde trancoding, fast med en xeon-cpu. Tänker - Plex kan ju och det finns säkert en hårdvarulösning på det. :)

 

Nejdå... Han njuter säkert av helgen bara. :ThumbsUp:

 

 

Nej Plex kan inte det med den officiella releasen av PMS utan det är en preview.

En preview med buggar och då är vi ute i beta territoriet och inte något stabilt som jag misstänker TS är ute efter. Dessutom som fungerar den inte med x265 något som 4K oftast är i utan fungerar bara med x264. Så det är heller inget alternativ.

 

Inom mitt jobb brukar man prata om processfönster,där ett stort processfönster innebär liten felmarginal,där saker fungerar bra och man inte behöver krångla och felsöka.

Det du föreslår finns risken att dels blir dyrt,blir ett litet processfönster med krångel som följd och inte säkert att det ens fungerar.

 

Så för enkelheten skull är Synology NAS det bästa valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

 

 

Jag förstår inte vad den första länken har med 4K att göra :huh:

 

Jag tror inte du förstår vad som krävs för att transcoda/streama 4K.

Den processorn som det pratas om i andra länken är generationen efter den jag har och den har en passmark på ca 9000,min har lite mer än 7000.

Min klarar av knappt att få igång en 4K stream och 2000 mer i passmark gör ingen skillnad.

 

Men jag märker nu att vi har missat något för TS har inte klargjort vad för sorts mediaspelare han ska använda :D

 

Är det en inbyggd i tv´n? Eller är det en extern mediaspelare?

Det är också väldigt viktigt att veta när man ger råd men nu misstänker jag att TS har övergivit tråden ;)

 

 

Läst allt ni skrivit och börjar få en bättre uppfattning vad det blir för skillnad mellan en köpeNAS och en egenbyggd, jag är inte så mycket för att skruva ihop en själv med köpta komponenter, det som skulle vara kul är att lära sig installationen på vägen som man får göra med en freeNAS. Är nog mer att jag vill att den ska ha funktioner som fungerar bra.

 

Har en vän som har sin NAS kopplad till en Rasberry pi med ett program för filmuppspelning som funkar jävligt bra och är riktigt snyggt (kommer inte ihåg vad det heter nu), undertexter finns med några knapptryck, laddar filmerna från app i mobilen om man vill, flyttar sedda filmer till olika mappar osv.

 

Anledningen att jag vill att NASen ska klara 4K är att jag har en nyinköpt tv och håller på att bygga mitt "mediarum", även om det inte verkar finnas allt för mycket 4K material ute så kommer det ju komma i sinom tid.

 

Visst jag kanske inte hade räknat med att lägga 5-6 tusen på en NAS, men kommer den hålla länge och klara av dom kraven jag har så vore det mer dumdristigt att snåla in om det kommer fungera dåligt senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Läst allt ni skrivit och börjar få en bättre uppfattning vad det blir för skillnad mellan en köpeNAS och en egenbyggd, jag är inte så mycket för att skruva ihop en själv med köpta komponenter, det som skulle vara kul är att lära sig installationen på vägen som man får göra med en freeNAS. Är nog mer att jag vill att den ska ha funktioner som fungerar bra.

 

Har en vän som har sin NAS kopplad till en Rasberry pi med ett program för filmuppspelning som funkar jävligt bra och är riktigt snyggt (kommer inte ihåg vad det heter nu), undertexter finns med några knapptryck, laddar filmerna från app i mobilen om man vill, flyttar sedda filmer till olika mappar osv.

 

Anledningen att jag vill att NASen ska klara 4K är att jag har en nyinköpt tv och håller på att bygga mitt "mediarum", även om det inte verkar finnas allt för mycket 4K material ute så kommer det ju komma i sinom tid.

 

Visst jag kanske inte hade räknat med att lägga 5-6 tusen på en NAS, men kommer den hålla länge och klara av dom kraven jag har så vore det mer dumdristigt att snåla in om det kommer fungera dåligt senare.

 

 

Troligtvis så är det PLEX han kör på sin RPi men PLEX är kräsen när det gäller 4K.Och en RPi klarar absolut inte av att spela upp 4K utan det måste till annan hårdvara.

 

Visst finns det hyfsat mycket 4K material men kanske inte på laglig väg.

 

Du kanske ska vänta och se ifall Apple släpper en ny Apple TV4 som stöder 4K. Med nya operativsystemen på både iPhone och macOS stöder dom x265 som 4K oftast är i och då kanske det inte behövs någon kraftfull hårdvara att trancoda.

 

Men det återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

Troligtvis så är det PLEX han kör på sin RPi men PLEX är kräsen när det gäller 4K.Och en RPi klarar absolut inte av att spela upp 4K utan det måste till annan hårdvara.

 

Visst finns det hyfsat mycket 4K material men kanske inte på laglig väg.

 

Du kanske ska vänta och se ifall Apple släpper en ny Apple TV4 som stöder 4K. Med nya operativsystemen på både iPhone och macOS stöder dom x265 som 4K oftast är i och då kanske det inte behövs någon kraftfull hårdvara att trancoda.

 

Men det återstår att se.

 

 

Nu vet jag vad det var han använder, Kodi Riktigt snyggt när man kan confa att filmerna flyttas till "sedda filmer" mapp, undertexter nästan alltid tillgängligt och en app som ska funka bra tydligen också.

 

Men angående vilken synology jag ska köpa, jag tycker för tillfället att DS916 är liite för dyr för tillfället. Jag kanske får snåla in på 4K stödet om inte DS216play klarar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu vet jag vad det var han använder, Kodi Riktigt snyggt när man kan confa att filmerna flyttas till "sedda filmer" mapp, undertexter nästan alltid tillgängligt och en app som ska funka bra tydligen också.

 

Men angående vilken synology jag ska köpa, jag tycker för tillfället att DS916 är liite för dyr för tillfället. Jag kanske får snåla in på 4K stödet om inte DS216play klarar det?

 

 

Kodi är inget man med lätthet lägger in i en Apple TV4 bara så du vet.

 

DS216Play klart av 4K men bara om du använder deras egen programvara såsom Video Station och DS Video.

Den förstnämnda är den man installerar på NAS:en och den sistnämnda den man installerar på tex Apple TV4

 

Du har fortfarande inte svarat på frågan vilken mediaspelare du ska använda.

Det är viktigt att veta för att kunna ge bra råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

 

 

Kodi är inget man med lätthet lägger in i en Apple TV4 bara så du vet.

 

DS216Play klart av 4K men bara om du använder deras egen programvara såsom Video Station och DS Video.

Den förstnämnda är den man installerar på NAS:en och den sistnämnda den man installerar på tex Apple TV4

 

Du har fortfarande inte svarat på frågan vilken mediaspelare du ska använda.

Det är viktigt att veta för att kunna ge bra råd.

 

Ursäkta för min otydlighet :), jag tänkte använda min av en Raspberry Pi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta för min otydlighet :), jag tänkte använda min av en Raspberry Pi.

 

 

Då spelar det ingen roll vilken NAS du köper för då kommer du inte kunna spela upp 4K material alls.

Jag tror inte att Kodi på en RPi klarar av 4K material.

 

För att dra nytta av Synologys hårdvarudecoding måste du använda deras programvara. Och den finns inte till en RPi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

 

 

Då spelar det ingen roll vilken NAS du köper för då kommer du inte kunna spela upp 4K material alls.

Jag tror inte att Kodi på en RPi klarar av 4K material.

 

För att dra nytta av Synologys hårdvarudecoding måste du använda deras programvara. Och den finns inte till en RPi

 

Aha ok! Finns det några mediaspelare till Synology att rekommendera? Kommer kolla från min Samsung TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Aha ok! Finns det några mediaspelare till Synology att rekommendera? Kommer kolla från min Samsung TV

 

 

Vilken mediaspelare som helst som stöder Android TV och Apple TV 4 då naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

 

 

Vilken mediaspelare som helst som stöder Android TV och Apple TV 4 då naturligtvis.

 

DS Video till samsung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

DS Video till samsung.

 

 

Om Samsung har Android TV så ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...