Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken Synology NAS


TryckVågen

Rekommendera Poster

TryckVågen

Har bestämt mig för en Synology NAS, men frågan är vilken. Det viktiga är att den ska kunna streama utan problem till min 4K tv (helst 4K material, men inget super måste) och sedan vara backup till macen och spara filer.

 

Funderar på DS216play eller DS216j.

 

Är det värt pengarna med lite kraftfullare + hårdvarukonvertering på DS216play modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte snåla när det gäller en NAS utan köpa så dyr som du har råd med.

Specielt när du går i tankarna att streama 4K material så måste den stöda hårdvarukonvertering.

Jag skulle satsa på denna. https://www.synology.com/sv-se/products/DS916+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

Du ska absolut inte snåla när det gäller en NAS utan köpa så dyr som du har råd med.

Specielt när du går i tankarna att streama 4K material så måste den stöda hårdvarukonvertering.

Jag skulle satsa på denna. https://www.synology.com/sv-se/products/DS916+

Ja helst den, men 6k kr. Tror du playen blir för klen för 4k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helst den, men 6k kr. Tror du playen blir för klen för 4k?

Skall man upp på dem pengarna (6k+), så finns det modeller med 4 ethernetportar. Har man en switch då som kan hantera “link aggregation”, får du ut 4000Mbit.

 

En snabbkik på Prisjakt, säger att DS1515 är billigast av de modellerna. 2GB RAM och quadcore. :yeahbaby:

- - -

 

idea.gif Fast för såna belopp... Man bygger lätt en egen för < halva priset som är mycket kraftigare och sen installerar FreeNAS på den. Då får du med både PLEX, Crashplan och OwnCLoud... + fler. :)

http://www.freenas.org/about/features/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man upp på dem pengarna (6k+), så finns det modeller med 4 ethernetportar. Har man en switch då som kan hantera link aggregation, får du ut 4000Mbit.

 

En snabbkik på Prisjakt, säger att DS1515 är billigast av de modellerna. 2GB RAM och quadcore. :yeahbaby:

- - -

 

idea.gif Fast för såna belopp... Man bygger lätt en egen för < halva priset som är mycket kraftigare och sen installerar FreeNAS på den. Då får du med både PLEX, Crashplan och OwnCLoud... + fler. :)

http://www.freenas.org/about/features/

Billigare men bra mycket svårare att konfigurera och hantera.

En Synology är väldigt enkel att använda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja helst den, men 6k kr. Tror du playen blir för klen för 4k?

Inte om du använder Video Station som följer med Synology.

Det är vad jag vet enda som stöder hårdvarustöd för transcoding

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigare men bra mycket svårare att konfigurera och hantera.

En Synology är väldigt enkel att använda

Nej, inte direkt. Hantering/användning brukar vara lite same-same på alla NAS'ar. Det som är lite pilligt är väl att man får installera systemet själv, vilket kommer förinstallerat på en “köpe-NAS”. Men det finns en uppsjö av guider/YouTube-videos osv. Men om man kan spara upp mot 3k (≈), och i princip få diskarna gratis, så är det nog värt att sätta sig och läsa ett par tre sidor hur man gör. Om inte annat som ett alternativ att överväga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte direkt. Hantering/användning brukar vara lite same-same på alla NAS'ar. Det som är lite pilligt är väl att man får installera systemet själv, vilket kommer förinstallerat på en “köpe-NAS”. Men det finns en uppsjö av guider/YouTube-videos osv. Men om man kan spara upp mot 3k (≈), och i princip få diskarna gratis, så är det nog värt att sätta sig och läsa ett par tre sidor hur man gör. Om inte annat som ett alternativ att överväga.

 

Allt är relativt men jag tycker inte att en person som kan rabbla upp terminalkommandon i sömnen ligger på den kunskapsnivån att han kan göra den bedömningen :)

Med andra ord du kan för mycket.

 

Jag har testat dom flesta OS till hemmabyggda NAS:ar inför mitt bygge.

Och jag anser att unRaid är det absolut enklaste att installera och konfigurera.

Ladda hem en fil,lägg över den till USB-minnet,dubbelklicka på en fil på USB-minnet för att göra den bootbar,stoppa in den i en dator och starta den,följ sedan instruktionerna på skärmen.

 

Men användarmässigt är alla fall DSM 6 som är i en Synology NAS det absolut enklaste.

Det är på svenska,det finns hjälpavsnitt inbyggt,det finns ett forum och videos på YouTube.

 

Visst är det ett alternativ att tänka på och ett alterantiv jag valde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är relativt men jag tycker inte att en person som kan rabbla upp terminalkommandon i sömnen ligger på den kunskapsnivån att han kan göra den bedömningen :)

Med andra ord du kan för mycket.

Jag gjorde inte den bedömningen, utan lämnade det som ett alternativ, att överväga - eftersom det handlar om ganska mycket pengar man kan spara in. Som sagt, användningen är ju typ same-same - det är väl själva installationen som kan vara lite pillig. Men kikar man igenom några filmer, N guider - så kan man ju själv avgöra sen om det är något man vill. Och det är väl där i sånt fall, under själva installationen, det kan bli lite Terminal och sånt. Men allt sånt finns ju i installationsmanualen.

 

Har inte sett unRAID, men skall kika på den vid tillfälle. Tack för tips! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde inte den bedömningen, utan lämnade det som ett alternativ, att överväga - eftersom det handlar om ganska mycket pengar man kan spara in. Som sagt, användningen är ju typ same-same - det är väl själva installationen som kan vara lite pillig. Men kikar man igenom några filmer, N guider - så kan man ju själv avgöra sen om det är något man vill. Och det är väl där i sånt fall, under själva installationen, det kan bli lite Terminal och sånt. Men allt sånt finns ju i installationsmanualen.

 

Har inte sett unRAID, men skall kika på den vid tillfälle. Tack för tips! :yeahbaby:

Jo det gjorde du när du skrev Nej inte direkt som svar när jag sa att FreeNas är mycket svårare att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det gjorde du när du skrev Nej inte direkt som svar när jag sa att FreeNas är mycket svårare att hantera.

Fast färdiginstallerat (installerat och inställt), är det väl ungf samma “hantering” av GUI-funktionerna som finns, dvs typ lite same-same, eller? :)

 

https://duckduckgo.com/?q=!gi+FreeNAS+10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast färdiginstallerat (installerat och inställt), är det väl ungf samma hantering av GUI-funktionerna som finns, dvs typ lite same-same, eller? :)

 

https://duckduckgo.com/?q=!gi+FreeNAS+10

Men sluta nu och acceptera att hanteringen mellan dom olika OS:en har olika svårighetsgrad.

 

Man kan inte avgöra det genom att titta på en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sluta nu och acceptera att hanteringen mellan dom olika OS:en har olika svårighetsgrad.

 

Man kan inte avgöra det genom att titta på en bild.

Ja, detsamma... Sluta försök döda ett alternativ bara därför att det inte passar dig. Det är väl TS som får kika på det, och sen avgöra vad som passar TS bäst. Med tanke på att man kan spara såpass mycket pengar tycker jag att det är ett alternativ som man i a f kan tänka på.

 

Alla NAS-GUI är på ≈ lika/samma. sen gör man varje sak på lite olika sätt. Windows/Mac... same-same. Olika/olika svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, detsamma... Sluta försök döda ett alternativ bara därför att det inte passar dig. Det är väl TS som får kika på det, och sen avgöra vad som passar TS bäst. Med tanke på att man kan spara såpass mycket pengar tycker jag att det är ett alternativ som man i a f kan tänka på.

 

Alla NAS-GUI är på ≈ lika/samma. sen gör man varje sak på lite olika sätt. Windows/Mac... same-same. Olika/olika svårt.

 

 

Jag dödar inget alternativ utan vi gör TS en otjänst om vi lurar i honom att FreeNas och DSM 6 är lika lätt handhavande...för det är det inte.

 

Pengar är inte alltid allt utan ibland är smidigheten värd att betala för.

 

Jag själv började med en Netgear och sen en Synology men nu köpte jag en färdig server som jag installerade unRaid på.

 

Hade det funnits en Synology som uppfyllt mina krav hade jag köpt en för DSM fungerar så himla bra.

Nu fanns det ingen så jag fick lära mig ett nytt OS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

Skall man upp på dem pengarna (6k+), så finns det modeller med 4 ethernetportar. Har man en switch då som kan hantera “link aggregation”, får du ut 4000Mbit.

 

En snabbkik på Prisjakt, säger att DS1515 är billigast av de modellerna. 2GB RAM och quadcore. :yeahbaby:

- - -

 

idea.gif Fast för såna belopp... Man bygger lätt en egen för < halva priset som är mycket kraftigare och sen installerar FreeNAS på den. Då får du med både PLEX, Crashplan och OwnCLoud... + fler. :)

http://www.freenas.org/about/features/

Har funderat lite på freenas också, har dock ingen erfarenhet av det och vet inte hur pilligt det är, kanske inte är så pilligt alls. Antar att man kan köpa en färdigbyggd men då antar jag att det inte alls blir lika billigt längre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

Inte om du använder Video Station som följer med Synology.

Det är vad jag vet enda som stöder hårdvarustöd för transcoding

Ok.

 

Får man något mer för att man köper från Synology, jag tänker app i mobilen eller ett snyggare gränssnitt än om man kör på en Freenas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på freenas också, har dock ingen erfarenhet av det och vet inte hur pilligt det är, kanske inte är så pilligt alls. Antar att man kan köpa en färdigbyggd men då antar jag att det inte alls blir lika billigt längre?

 

 

Ja du kan köpa en färdig NAS med FreeNas men det blir inte billigt.

Du får iofs kraftfullare hårdvara än en Synology.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Får man något mer för att man köper från Synology, jag tänker app i mobilen eller ett snyggare gränssnitt än om man kör på en Freenas?

 

Exakt det som är fördelen med en Synology NAS.

Dom har en hel uppsättning med appar för mobilen något som inte finns i samma utsträckning till varken FreeNas eller unRaid.

 

Läs här: https://www.synology.com/sv-se/solution/Apple

 

Ett exempel: Du vill från din telefon ladda ner en torrent fil med din Synology.

Väldigt enkelt,du installerar Download Station på din NAS,du startar EZ-Internet för att ställa in och öppna rätt portar så man kan komma åt sin NAS utifrån,du skapar ett QuickConnect- konto för att lätt ansluta till din NAS utan att använda IP-adresser och tjafs,du installerar DS Get på din telefon och ansluter till din NAS.

 

Betänk att detta är något du bara gör en gång som inställning.

 

Sen öppnar du Safari på din telefon,trycker på en torrentfil,Ds Get öppnas och du startar nerladdning. När du sen kommer hem har du filen på din NAS.

 

Hur du fixar detta på FreeNas eller unRaid?

:D:D:D

 

Till att börja med så måste man betala för dom mobila apparna...om det ens finns några. Sen ska allting konfigureras.

Men vänta du behöver bara titta på några YouTube klipp för att förstå detta ;)

 

Allvarligt med Synology så får du ett helhets koncept som är enkelt att konfigurera och använda. Nackdelen är att du får en hårdvara som är mycket klenare jämfört mot om du köper eller bygger egen hårdvara.

 

FreeNas eller unRaid så får ett billigare och kraftfullare system men som kräver mycket mer av användaren. Du har ett sämre utbud av mobila appar.

Appar till FreeNas eller unRaid finns det en uppsjö av så det behöver du inte oroa dig över.

 

Men din initiala fråga gällde 4K och då vinner Synology om du använder deras medföljande app Video Station som stöder hårdvarutranscoding.

 

Ska du fixa det med ett hemmabygge så kräver det större kunskaper att hitta rätt hårdvara som fungerar tex med Plex. Och det är inte ens säkert att det fungerar bra då heller. Att spelar upp 4K och enbart använda processorn kommer inte att fungera.

Så här ser det ut när jag försöker spela 4K och då har jag en Intel Xeon E3 3.2Ghz som kostade 3000:-

 

post-45175-0-36612300-1498806722_thumb.png

 

Nu valde jag att köpa en färdig server och installera unRaid som enligt mig är det enklaste OS:et av dom som man installerar själv.

Den klarar inte av 4K eftersom hårdvarustödet inte finns men jag vara bara ute efter att den skulle klara x265 (HEVC)

Några mobila appar var jag heller inte intresserad av så det kunde jag också skippa.

 

Valet är inte enkelt men du får gå efter hur villig du är att lära dig,plånboken,och vilka krav du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite på freenas också, har dock ingen erfarenhet av det och vet inte hur pilligt det är, kanske inte är så pilligt alls. Antar att man kan köpa en färdigbyggd men då antar jag att det inte alls blir lika billigt längre?

Ja, det var därför jag nämnde det med - för att du reagera lite med på “6k?”. Det är ju ett sätt att spara pengar. Går man på de enklare modellerna så kanske besparingen inte väger upp lika mycket jmf med den arbetsinsats man får göra själv. Men som sagt, om det handlar upp emot 3k man kan spara tycker i a f jag att det kan vara värt att överväga alternativet, spendera några timmar(/veckor) på att undersöka, research'a, kolla videos osv.

 

Pilligt... Svårighetsgraden i det är ju att man får installera systemet själv, och sedan konfigurera det. Men det är ju som allt nytt man aldrig gjort förut. Sen färdiginstallerat... Det finns för/nackdelar. Hanteringen av allt är mer/mindre samma som i köpe-NAS'ar, men som oftast, så open source-varianter är ofta mer avancerade - el rättare sagt, man har möjlighet att kunna göra mer avancerade upplägg, om man vill. Men det är ju inget man behöver direkt och kan ta varteftersom.

 

En annan fördel är att man är mer flexibel. Man kan bygga en enkel NAS av lösa delar, och om man inte vill köpa direkt, så vid tillfälle kan man ju köpa till ett sånt 4-portars ethernetkort. Vips har man uppgraderat sin NAS till den jag skrev om ovan där, men “link aggregation”. Köpe-NAS'ar är det ju bra att köpa rätt modell från början s a s.

 

Bugga själva burken är väl lite vuxen-Lego över det hela, det är väl installationen sen. Men kika på några filmer, så man får fler en 1-2 “installationsfilmer”. Sen spana igenom dokumentationen - vad den säger.

 

Här var en 5min-film om installation (väldigt komprimerad == inte så mkt detaljer och förklaringar). Här är en annan, lite kängre (≈ 50min) med en som bara går igenom de olika, lite för/nackdelar osv. Den kanske kan vara till hjäp.

 

 

 

Ok.

 

Får man något mer för att man köper från Synology, jag tänker app i mobilen eller ett snyggare gränssnitt än om man kör på en Freenas?

Med FreeNAS kan du t ex installera OwnCloud, som plugin - med den kommer en egen mobilapp, som är rikgtigt snygg.

 

I FreeNAS 11 kommer det ett helt bytt GUI (vad det nu hette), som bygger på ett Googleproject. Så riktigt bra ut, och lätt hanterligt. Antar att de kör samma i alla miljöer då.

 

Har var en snabbdemo av 11'an, inkl lite buggar. :) Antar att det är en beta el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I FreeNAS 11 kommer det ett helt bytt GUI (vad det nu hette), som bygger på ett Googleproject. Så riktigt bra ut, och lätt hanterligt. Antar att de kör samma i alla miljöer då.

 

Har var en snabbdemo av 11'an, inkl lite buggar. :) Antar att det är en beta el nåt.

 

 

FreeNas 11 eller Corral som det också hette släppte dom men drogs snabbt tillbaka till Alpha. Dom exakt orsakerna vet jag inte.

Men det såg bra ut och GUI:et var bra mycket enklare mot tidigare versioner.

 

Edit: Eller är 11 en till version av FreeNas och inte Corral?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar är inte alltid allt utan ibland är smidigheten värd att betala för.

Visst är det så... Och det är ju där man får hitta ngn slags balans och tröskel var/när det börjar bli värt att titta på alternativ, och hurpass högt upp man kan gå och det fortf känns att det är “värt” de xtra pengarna. För mig är 3.000 väldigt mkt pengar. Och kan man göra det själv då, även om det tar en liten stund att både lära sig och göra det, så... ja, 3000,- till annat. + att man förhoppningsvis lärde sig något nytt på köpet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FreeNas 11 eller Corral som det också hette släppte dom men drogs snabbt tillbaka till Alpha. Dom exakt orsakerna vet jag inte.

Men det såg bra ut och GUI:et var bra mycket enklare mot tidigare versioner.

 

Edit: Eller är 11 en till version av FreeNas och inte Corral?

Ja, det kan nog bli ett väldigt mkt användarvänligare GUI när de får ordning på det. :crossfingers:

 

HIttade inte videon nu, som jag såg igår, men där sa de namnet på Googleprojectet de använder. Antar att det är ett GUI-project de implementerat i FreeNAS. Så om jag förstod det rätt så är det inte Corral. Skall se om jag kan hitta den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så... Och det är ju där man får hitta ngn slags balans och tröskel var/när det börjar bli värt att titta på alternativ, och hurpass högt upp man kan gå och det fortf känns att det är “värt” de xtra pengarna. För mig är 3.000 väldigt mkt pengar. Och kan man göra det själv då, även om det tar en liten stund att både lära sig och göra det, så... ja, 3000,- till annat. + att man förhoppningsvis lärde sig något nytt på köpet. :)

 

 

Problemet med att bygga själv är att om man vill ha samma formfaktor som en färdig NAS så kommer det att kosta mer att bygga själv.

 

Jag satt i flera månader och planerade vilken hårdvara som var kompatibel med FreeNas och unRaid.

Skulle jag utnyttja programmens fulla potential som ECC-minnen med moderkort som stödde dessa så blev det väldigt dyrt.

Jag ville ha ett moderkort med minst 4-6 SATA-kontakter tex.

 

Till slut insåg jag att skulle jag ha samma formfaktor eller i närheten så skulle det bli mycket dyrt. Nu hade jag en jävla tur att Dustin sålde ut en demo maskin till halva priset. Jag betalade samma pris som enbart processorn skulle kostat men för hela maskinen.

 

Det jag vill säga är att bygger man själv kommer den bli större om man vill att den ska bli billigare.

 

Hade Synology haft en maskin med en processorn som klarade av att transcoda x265 i hög bitrate hade jag köpt en sån.

Fast den kostat 3000:- eller mer....bara för enkelhetens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FreeNas 11 eller Corral som det också hette släppte dom men drogs snabbt tillbaka till Alpha. Dom exakt orsakerna vet jag inte.

Men det såg bra ut och GUI:et var bra mycket enklare mot tidigare versioner.

 

Edit: Eller är 11 en till version av FreeNas och inte Corral?

Angular heter det... Börjar vid 1:16.

 

Det här foruminlägget: Resource - FAQ: Migrating from FreeNAS Corral to FreeNAS 9.10 / 11 | FreeNAS Community

 

Titeln verkar indikera att FreeNAS Corral och 9-11 inte är samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att bygga själv är att om man vill ha samma formfaktor som en färdig NAS så kommer det att kosta mer att bygga själv.

 

Jag satt i flera månader och planerade vilken hårdvara som var kompatibel med FreeNas och unRaid.

Skulle jag utnyttja programmens fulla potential som ECC-minnen med moderkort som stödde dessa så blev det väldigt dyrt.

Jag ville ha ett moderkort med minst 4-6 SATA-kontakter tex.

 

Till slut insåg jag att skulle jag ha samma formfaktor eller i närheten så skulle det bli mycket dyrt. Nu hade jag en jävla tur att Dustin sålde ut en demo maskin till halva priset. Jag betalade samma pris som enbart processorn skulle kostat men för hela maskinen.

 

Det jag vill säga är att bygger man själv kommer den bli större om man vill att den ska bli billigare.

 

Hade Synology haft en maskin med en processorn som klarade av att transcoda x265 i hög bitrate hade jag köpt en sån.

Fast den kostat 3000:- eller mer....bara för enkelhetens skull.

Ja, fast jag, och kanske andra har inte den möjligheten att lägga 3k xtra för att det är enkelt och bekvämt - även om det är värt det. Sen är det ju lite kul med något man gjort... känslan att köra på något man byggt själv. :)

 

Det med formfaktor blir ju klart lite lidande när man bygger själv. Skall man ha 4-6 SATA-portar så är det nog mATX de flesta finns på, men det finns små bra chassin där med, med plats för lite flerr diskar med. Kikade själv nyligen lite på en (bus)enkel setup för en annan grejj... mini-ITX och CPU + 8GB minne och det sparang inte iväg långt. Men skall man ha ECC osv, så kan det såklart bli mer.

 

Kul när man springer på fundpriser så, el när de rear ut nåt. :yeahbaby: Det brukar räta ut de flesta ? -> !. :)

 

- - -

 

Kom på en bra lösning... HP (HPE) har en microserver-serie. Kikar själv efter deras förra modell, generation 7, den som heter N54L. Finns en N40L med, men den är lite klen. Och nya Gen 8, är... inte dyr, men dyrare. :) Men där har man ju allt färdigt, med ECC, plats för 4 diskar + att det finns en 5'e SATA-port så kan man lägga en liten disk istället för CD/DVD (kommer utan) för systemet. Att jag kikar på den förra är för den har plats för en standard tjock-DVD, och man kan få in 2 diskar där då. :) Men det får ju bli ett xtra kort till det då, så man får extra portar.

 

I a f, så såg jag att dustin har drive på den nu. Så Gen 8 med Intel GT1610T, 4GB RAM: https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microserver-gen8

 

Har sett att det finns RAM till den hyggligt billigt på Blocket/Tradera för inte så mycket. Man klarar sig ju rätt bra på 4GB. Och många uppgraderar CPU'n sen till en Xeon-modell, som tydligen inte heller är så dyr (begagnad). Finns en i3-serie som passar med, som inte är dyra nya. Även om man ninte uppgraderar, så är det en bättre CPU än i Synology'n (som har väl ngn “Atom”)

 

Men 2.249,- Helt ok. :) Och den är bara 23x25x23cm (≈).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...