Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dåliga batterier...


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Förra sommaren köpte jag 2 st Macbook Retina 12". Det var utgående modell som reades ut efter att man släppt 2016 års modeller. Den ena har min morsa och den andra använder jag själv. Nyligen upptäckte jag att morsans dator endast håller 77% av designkapaciteten efter knappt 250 cykler. Därför kollade jag status på min egen, 87% efter 150 cykler.

 

I jämförelse håller min 6,5 år gamla MBP Late '11 94% av designkapacitet efter drygt 600 cykler.

 

Jag ringde pratade med Apple's support. Hade väl inte den mest tekniska i supportteamet att prata med, hen menade att "250 cykler är ju jättebra!!" och visade väl med det att hen inte förstått så mycket eller försökte undvika problemet. Jag fick dock rådet att gå till Apple Store i Täby "om det blev sämre".

 

En sak som jag erinrar mig är att båda datorerna var djupt urladdade out-of-box. Sannolikt har de legat på MediaMarkts lagerhyllor i 12 månader innan försäljning. Faktum var att jag först trodde att de båda var trasiga och det tog god tid med laddaren i innan de vaknade ur sin törnrosasömn.

 

Fråga: Med tanke på att datorn är 1 år gammal (från inköpsdatum) så tänker jag att man ska kunna begära bättre prestanda. Åtminstone för den som gått under 80%. Stämmer det att battericellerna tar stryk av djupurladdning? Någon som har erfarenhet av reklamation och/eller service av batterier - i synnerhet då Macbook 12" men även andra modeller.

 

/Simpan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja lithium-ion batterier tar stryk av att laddas ur helt, och a och dom slits av tiden.

Att dom troligtvis både varit utdragna och legat länge kan gett dom sämre kapacitet.

 

Men att Apple skulle göra något åt saken för att MM har fuckat up är högst osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Huvudansvaret ligger på MM mot vilka man kan genom konsumenträtten kan begära reklamation i två år. Lite olyckligt att jag upptäckte problemet efter 1 år och 14 dagar då Apples egna garanti ligger på 1 år. Men enligt MM's support har de avtal med Apple så man ska kunna vända sig till deras auktoriserade verkstäder. Tänkte göra det lite senare i sommar.

 

Såvitt jag förstår kan man trots allt göra batteriservice och ev till och med byta ut dåliga battericeller även på Macbook 12". Jag trodde att allt var fastlimmat eller fastlött i dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriet sitter fastlimmat på bottenplattan så batteri och bottenplatta byts som en och samma del.

Apple garanterar minst 80% "Fully charge Capacity (kapacitet av nyskick) under garantitiden och 1000 laddcykler.

En reklamation bör således vara genomförbar om FCC är under 80% och laddcykelantalet under 1000st.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...