Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hoppar för långt


xeric

Rekommendera Poster

Har sett ett irriterande betéende senaste veckorna (2-3v kanske?). När man går till vissa länkar/sidor/inlägg så hoppar sidan ner för långt - och typ ställer sig på sista inlägget, även om det inte var “lastpost” man gick till. Det är som om det låg nåt med ngn slags autofocus på något i botten på sidan.

Exempel:

Om man går till en tråd, utan något spec inlägg spec'at, så hoppar den ända ner till botten: https://forum.macworld.se/topic/182318-haer-aer-nya-imac-kraftigt-foerbaettrad-grafik/

Sid 2 av samma tråd: https://forum.macworld.se/topic/182318-haer-aer-nya-imac-kraftigt-foerbaettrad-grafik/page-2

Går man till ett enskilt inlägg, så stannar den till där, och sen hoppar ner till botten: https://forum.macworld.se/topic/182318-haer-aer-nya-imac-kraftigt-foerbaettrad-grafik/page-2?p=1875705&do=findComment&comment=1875705

Någon mer som får samma betéende på de länkarna?

Funderar på om det är min webläsare som uppdaterades för ett tag sen, eller om det är MW som fixat något med forumet. Ungf i samma veva så blev vissa saker med/från forumet bättre.



// ping @Felix:

 

//Felix

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte samma beteende i senaste Google Chrome eller Safari, vare sig man klickar i samma fönster eller öppnar i ny flik. Du kanske har något tillägg/CSS-styling som stör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är till ngn hjälp... Här är output från console (-Net, -CSS).

unreachable code after return statement[Learn More]  compiled.js:42:98

unreachable code after return statement[Learn More]  ips.textEditor.bbcode.js:446:2

Using //@ to indicate sourceMappingURL pragmas is deprecated. Use //# instead[Learn More]  jquery.min.js:1

ReferenceError: _gat is not defined[Learn More]  182502-hoppar-foer-laangt:8308:7

Use of attributes’ nodeValue attribute is deprecated. Use value instead.  sprinkle.js:1:28291

ReferenceError: COMSCORE is not defined[Learn More]  182502-hoppar-foer-laangt:8345:2

Use of getPreventDefault() is deprecated.  Use defaultPrevented instead.  jquery.min.js:3:31293

This site appears to use a scroll-linked positioning effect. This may not work well with asynchronous panning; see https://developer.mozilla.org/docs/Mozilla/Performance/ScrollLinkedEffects for further details and to join the discussion on related tools and features!  182502-hoppar-foer-laangt

Use of Mutation Events is deprecated. Use MutationObserver instead. bug-78414_content.js:70:2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte samma beteende i senaste Google Chrome eller Safari, vare sig man klickar i samma fönster eller öppnar i ny flik. Du kanske har något tillägg/CSS-styling som stör?

Tack för input. :yeahbaby: Nej det är samma med/utan tillägg. Har provat att starta i safe mode

(eg. ≠ OS X safe mode).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input. :yeahbaby: Nej det är samma med/utan tillägg. Har provat att starta i safe mode

(eg. ≠ OS X safe mode).

Har du testat en annan webbläsare? Surfar du i Mac OS X Lion eller i Linux?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat en annan webbläsare? Surfar du i Mac OS X Lion eller i Linux?

Använder Mac'en... Vilket system man har spelar ingen roll - utan vilken webläsare/version i sånt fall.

 

Såhär se det ut med LiceCap, i en lite stressad version (litet fönster och snabbt för att gif'en inte skall bli > 2MB).

 

post-64246-0-03986400-1498563520.png

 

post-64246-0-01976000-1498563502_thumb.gif

ev att man får klicka på bilden om det inte spelar upp (gif-bild).

 

Man ser på 3 länken, att den stannar till vid mitt inlägg, men hoppar vidare ner till botten sen. :glare: Det är väldigt irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Firefox i Ubuntu men den beter sig som den ska (antar jag). Jag installerade FF för att testa, har inte FF i Macen. Men det spelar ju ingen roll då.

 

post-28798-0-34700200-1498564095_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Firefox i Ubuntu men den beter sig som den ska (antar jag). Jag installerade FF för att testa, har inte FF i Macen. Men det spelar ju ingen roll då.

 

attachicon.giffirefox.png

Om du du orkar/har lust - testa gärna med FF 55.0b* (senaste betan). https://www.mozilla.org/en-US/firefox/channel/desktop/

 

Är ena misstanken att de är något i nya FF55... Då kan det ev, vara en bug där som förhoppningsvis försvinner (.0b4 just nu) eller så är det en ny “feature”, som alla får sen. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du du orkar/har lust - testa gärna med FF 55.0b* (senaste betan). https://www.mozilla.org/en-US/firefox/channel/desktop/

 

Är ena misstanken att de är något i nya FF55... Då kan det ev, vara en bug där som förhoppningsvis försvinner (.0b4 just nu) eller så är det en ny “feature”, som alla får sen. :shifty:

Jag klarar inte att installera sådana där filer i Linux, det har jag aldrig gjort. Fattar nada (ingen idé att försöka förklara). Installerar bara deb-filer. Men ska kolla Macen.

 

Edit: Nu testade jag 55.0b i Macen och den gör som du beskriver. Du får räkna med att en beta uppför sig konstigt och rapportera in buggar. Men det är lite egendomligt att det har hängt med sedan utvecklarversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Samma sak händer mig i Firefox på macen, men även i Safari i min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak händer mig i Firefox på macen, men även i Safari i min iPhone.

Ok, så lite random utspridning. Då är det ju frågan om det är nåt i webläsaren eller något som skett via en uppdatering/justering av forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Samma sak händer mig i Firefox på macen, men även i Safari i min iPhone.

Kan du prova igen?

 

- - -

 

Det verkar som det löst sig nu. Om det är en uppdatering av webläsaren (har kommit några versioner sen sist) eller om det är åtgärdat i bakgrunden kanske - men den hoppar som den skall nu. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kan du prova igen?

 

- - -

 

Det verkar som det löst sig nu. Om det är en uppdatering av webläsaren (har kommit några versioner sen sist) eller om det är åtgärdat i bakgrunden kanske - men den hoppar som den skall nu. :crossfingers:

Funkar som det ska ibland och ibland inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Som till exempel nu, denna gången i Firefox (54.0.1) på datorn då jag i “Läste i tidningen idag” tråden kom in på inlägg 18582 istället för 18578 som är det första jag inte läst. Det inlägg jag fick börja på låg dessutom på ny sida så jag fick hoppa tillbaks en för att kunna läsa de inlägg jag inte läst.

Samma strul på Safari i mobilen.

Var förresten inne på Sweclockers forum här om dagen. Jösses, det bara rasslar till. Jämfört med Sweclockers är Macworld som en gammal ångvält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått detta problem i min iPhone/Safari. Började för en till två veckor sedan. Inte(vad jag vet) i samband med senaste uppdateringen av iOS. Det kan iofs varit då fast jag inte tänkte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som till exempel nu, denna gången i Firefox (54.0.1) på datorn då jag i “Läste i tidningen idag” tråden kom in på inlägg 18582 istället för 18578 som är det första jag inte läst. Det inlägg jag fick börja på låg dessutom på ny sida så jag fick hoppa tillbaks en för att kunna läsa de inlägg jag inte läst.

 

Samma strul på Safari i mobilen.

 

Var förresten inne på Sweclockers forum här om dagen. Jösses, det bara rasslar till. Jämfört med Sweclockers är Macworld som en gammal ångvält.

Yep, precis så var det för mig med. Otroligt irriterande. Peppar-peppar så har det fungerat bra för mig nu. Efter 3-4 uppdateringar (nya beta-versioner) så blev det bra igen. 55'an kommer snart tror jag. Den är uppe i beta10 nu. Prova rensa cache och sånt?

 

Jo, det är ganska segt. En del beror ju på vilken dator/server man kör på, och sen är väl forumet rätt tungt när det gäller resurser (skript osv). Det är en ny version (forumuppgradering) på gång som jag förstått.

 

Jag har fått detta problem i min iPhone/Safari. Började för en till två veckor sedan. Inte(vad jag vet) i samband med senaste uppdateringen av iOS. Det kan iofs varit då fast jag inte tänkte på det.

Ja, det var ≈ en månad sen för mig. På något sätt känns det fortf som att det kan ha med forumet att göra - om det gjorts något i bakgrunden kanske - eftersom felet verkar beté sig lite random, och med fler olika webläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, precis så var det för mig med. Otroligt irriterande. Peppar-peppar så har det fungerat bra för mig nu. Efter 3-4 uppdateringar (nya beta-versioner) så blev det bra igen. 55'an kommer snart tror jag. Den är uppe i beta10 nu. Prova rensa cache och sånt?

 

Jo, det är ganska segt. En del beror ju på vilken dator/server man kör på, och sen är väl forumet rätt tungt när det gäller resurser (skript osv). Det är en ny version (forumuppgradering) på gång som jag förstått.

 

Ja, det var ≈ en månad sen för mig. På något sätt känns det fortf som att det kan ha med forumet att göra - om det gjorts något i bakgrunden kanske - eftersom felet verkar beté sig lite random, och med fler olika webläsare.

 

Fast för mig händer det även på andra sidor. Inte ovanligt att jag hamnar långt ned på DN eller Aftonbladet te.x. Det händer inte varje gång. Men irriterande ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...