Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med installation av sierra


Skyttemo

Rekommendera Poster

Hej,

Hoppas på hjälp från bättre vetande...

Jag lyckas inte installera Sierra. Försökte uppdatera via AppStore men fick då meddelande att något gick fel (kommer inte ihåg vad som stod). Körde skivkontroll och inga fel hittade. Dum som jag var återställde jag datorn och hamnade tillbaka till OS x Lion. Eftersom att det inte går att göra en installations-USB i Lion, installerade jag Mavericks och skapade en USB-sticka med Sierra, för att göra en "clean installation". Felmeddelandet när jag försöker från stickan är : "nyttolasten för installeraren klarade inte signaturkontroll"...

 

Några tips på hur jag skall gå vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har du kollat att datumet är rätt?

 

När du kommer in i installeraren, går du upp i Namnlisten och öppnar Terminalen.

 

Skriv: date

och tryck enter, vad får du för svar?

 

Får du inte ett datum som härrör 2017, så skriver du tex:

070707072017

 

dag/månad/minuter/timme/år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för att ni engagerar er.

Startade från stickan och öppnade Termnial från menyn. Datumet visar dagens datum.

En sak som jag inte skrev tidigare är att installationen inledningsvis tar väldigt lång tid. Står att det skall ta ca 7 minuter. Verkligenheten är närmre 45. Även när den räknat ner till 3 minuter kvar så håller den inte "tidsschemat".

 

Även formaterat och kört diskkontroll utan anmärkning.

 

Felet kvarstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken kan i alla fall vara dålig. Mac OS X är dålig på att rapportera sådant. Jag har testat samma hårddiskar i Mac OS X och Linux och när Mac OS X ger grönt ljus så får den anmärkning i Linux. Hur gammal är hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är från 2011

Okej. Jag hade en halvdassig hårddisk från 2008 som inte ville installera Mavericks. Den visade sig ha ett flertal "bad sectors" i Linux och installationen avbröts därför (även Linux). Din disk är yngre men inte på något sätt nödvändigtvis fräsch. Överväg att investera i en SSD så får du en mycket snabbare dator på köpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det där med tiden.....har datorn ingen koll på.

Ibland tar det 10 minuter likväl som 3kvart.

 

Beror på minne, processor, hårddisk, USB-minne mm mm mm.

 

Finns massor med variabler.

 

Byt hårddisk!

 

Verkar som installationsprogrammet får skrivfel när den skriver till hårddisken.

 

Finns 2 typer av hårddiskar:

 

*De som har gått sönder

*De som kommer gå sönder.

Din är når någonstans mittemellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering i ärendet...

Jag bytte hårddisk. Försökte igen, samma felmeddelande.

Provade att ta ut ram-minne som jag nyligen installerat (bara för att se om det påverkade), ingen skillnad.

 

Återställde tillbaka till Lion och provade via AppStore, samma felmeddelande.

 

Hur tusan skall jag göra för att få Sierra installerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering i ärendet...

Jag bytte hårddisk. Försökte igen, samma felmeddelande.

Provade att ta ut ram-minne som jag nyligen installerat (bara för att se om det påverkade), ingen skillnad.

 

Återställde tillbaka till Lion och provade via AppStore, samma felmeddelande.

 

Hur tusan skall jag göra för att få Sierra installerat?

Du kanske kan pröva att installera El Capitan först, och sedan Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp jag fått hittills!

 

Känns om att problemet inte bara ligger på Sierra-uppdateringen.

Jag tillåts inte ladda hem el capitan via länken ovan (mitt system stöder inte uppdateringen, utan hänvisas direkt till Sierra).

Provade då istället ladda hem el capitan GM som låg under köpt-fliken i app store. Men den ville inte heller installera.

 

Provade då med Yosemite, som inte heller den fungerade.

 

Jag sitter på ett ganska "svajigt" wi-fi och nedladdningarna pausas flera gånger när jag tappar uppkoppling. Kan det vara det som skapar problemen?

Eller kan det vara något annat allvarligt fel på min iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp jag fått hittills!

 

Känns om att problemet inte bara ligger på Sierra-uppdateringen.

Jag tillåts inte ladda hem el capitan via länken ovan (mitt system stöder inte uppdateringen, utan hänvisas direkt till Sierra).

Provade då istället ladda hem el capitan GM som låg under köpt-fliken i app store. Men den ville inte heller installera.

 

Provade då med Yosemite, som inte heller den fungerade.

 

Jag sitter på ett ganska "svajigt" wi-fi och nedladdningarna pausas flera gånger när jag tappar uppkoppling. Kan det vara det som skapar problemen?

Eller kan det vara något annat allvarligt fel på min iMac?

Ett opålitligt nätverk kan ge sådana symtom. Testa att dra en nätverkskabel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Problemet löst!

Jag laddade hem på en annan mac sierra-installationen och fixade usb-stickan på den datorn. Tyvärr fick jag även då ett meddelade om att det inte gick att installera.

 

Jag startade då datorn för att köra en system-analys. Vilket då gav felmeddelande på ett ram-minne. Med uteslutningsmetoden hittade jag vilket det var och tog bort det.

Körde installationen och det gick bra.

 

Jag tror att jag hade 2 problem. 1 problem med nedladdningen av installationen (svajigt nätverk), 2 problem med ram-minne.

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...