Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Buggar i Bilder


mikaellq

Rekommendera Poster

Den här buggen/buggarna återkommer lite då och då när jag redigerat foton i Apple Bilder. De syns i både Bilder och efter export till skrivbordet.
Väldigt irriterande förstås och jag tvingas fortsätta pillra med inställningar i redigeringen tills det som syns i bifogad bild försvinner.

Ska naturligtvis rapporteras till Apple.

 

Finns det fler som får stå ut med samma defekter?

 

post-5952-0-23752200-1497955842_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hänt mig... Men sådana artefakter tyder på att grafiken inte hänger med riktigt. Jag funderar på om du har en Mac som delar arbetsminnet med grafikminnet och du kör minneshungriga program samtidigt med Bilder? En minnesslukare kan vara Safari, mitt minne tog nästan slut på grund av gamla tillägg i Safari, sen rensade jag Safari och startade om. Kolla aktivitetshanteraren vad som händer i datorn och vad som slukar processorkraft och minnesutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hänt mig... Men sådana artefakter tyder på att grafiken inte hänger med riktigt. Jag funderar på om du har en Mac som delar arbetsminnet med grafikminnet och du kör minneshungriga program samtidigt med Bilder? En minnesslukare kan vara Safari, mitt minne tog nästan slut på grund av gamla tillägg i Safari, sen rensade jag Safari och startade om. Kolla aktivitetshanteraren vad som händer i datorn och vad som slukar processorkraft och minnesutrymme.

 

Stort tack Raphael! ^_^ För jag förstår av det du säger att det sannolikt är mitt i prick problemet.

Jag har en MBP 2011 med bara 4 GB RAM och Intel HD Graphics 3000 384 MB delat minne.

Jag kör vanligtvis Safari hela tiden så där har vi skurken. <_<

 

Men borde inte VM putta ut så att grafiken hela tiden har det den behöver?

Liiite dåligt ändå tycker jag.

 

Tack så mycket för ett utmärkt svar! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack Raphael! ^_^ För jag förstår av det du säger att det sannolikt är mitt i prick problemet.

Jag har en MBP 2011 med bara 4 GB RAM och Intel HD Graphics 3000 384 MB delat minne.

Jag kör vanligtvis Safari hela tiden så där har vi skurken. <_<

 

Men borde inte VM putta ut så att grafiken hela tiden har det den behöver?

Liiite dåligt ändå tycker jag.

 

Tack så mycket för ett utmärkt svar! ^_^

Sätt i mer RAM, den klarar 16 GB. Inte särskilt dyrt heller.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt i mer RAM, den klarar 16 GB. Inte särskilt dyrt heller.

 

Det kommer troligtvis att bli så. Snart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan 8Gb ger mer sprutt. Men kolla aktivitetshanteraren för att se vad som händer i datorn. Om Safari är problemet så är det gamla tillägg, rensa ut tilläggen, starta om, och om du måste ha vissa tillägg kolla om det finns nyare versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mdmfs var igång med ytterligare en process. Med exempelvis Facebook öppet i ett fönster kräver närmare en halv gigabyte men att stänga fönstret hjälpte inte alls, ej heller att avsluta Safari eller att slänga bort oanvända, ej aktiva tillägg.

Antingen är något fel i minneshanteringen i systemet eller så innehåller Bilder buggar. Men att skaffa mer RAM verkar fortfarande vara en god idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Men att skaffa mer RAM verkar fortfarande vara en god idé.

RAM är som pengar, man kan aldrig få för mycket. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mdmfs var igång med ytterligare en process. Med exempelvis Facebook öppet i ett fönster kräver närmare en halv gigabyte men att stänga fönstret hjälpte inte alls, ej heller att avsluta Safari eller att slänga bort oanvända, ej aktiva tillägg.

 

Antingen är något fel i minneshanteringen i systemet eller så innehåller Bilder buggar. Men att skaffa mer RAM verkar fortfarande vara en god idé.

 

Safari för mig tog upp över 4Gb, och även när jag hade avslutat Safari och stängt av tillägg så försvann minne ur systemet. Det var först när jag hade startat om datorn som det hela var tomt och klart. Minnet var alltså inte helt frigjort även fast jag hade stängt av Safari och tillägg, det frigjordes först efter omstart.

 

Gör även en säker start (håll ner shift-tangenten vid uppstart, logga in och sen starta om) detta rensar diverse cachefiler.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

Safari för mig tog upp över 4Gb, och även när jag hade avslutat Safari och stängt av tillägg så försvann minne ur systemet. Det var först när jag hade startat om datorn som det hela var tomt och klart. Minnet var alltså inte helt frigjort även fast jag hade stängt av Safari och tillägg, det frigjordes först efter omstart.

 

Gör även en säker start (håll ner shift-tangenten vid uppstart, logga in och sen starta om) detta rensar diverse cachefiler.

 

Dr. Cleaner har en funktion där den optimerar minnet. För mig funkar det bra - har du testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari för mig tog upp över 4Gb, och även när jag hade avslutat Safari och stängt av tillägg så försvann minne ur systemet. Det var först när jag hade startat om datorn som det hela var tomt och klart. Minnet var alltså inte helt frigjort även fast jag hade stängt av Safari och tillägg, det frigjordes först efter omstart.

 

Gör även en säker start (håll ner shift-tangenten vid uppstart, logga in och sen starta om) detta rensar diverse cachefiler.

 

Skulle tro att Apple medvetet gör så för att användaren ska få en så bra upplevelse som möjligt av att starta Safari. Detta i konkurrens med andra webbläsare.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Skulle tro att Apple medvetet gör så för att användaren ska få en så bra upplevelse som möjligt av att starta Safari. Detta i konkurrens med andra webbläsare.

Klok tanke, så är det säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Klok tanke, så är det säkert.

 

En vild gissning bara. :totaltgalen:

Säkert. Men det låter ju inte helt otänkbart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina problem med Safari handlade om gamla tillägg som inte var kompatibla med Sierra. Det var inget fel på Safari, utan på tilläggen från tredjepart. Jag har inga som helst problem med Safari efter utrensning av dessa tredjeparts tillägg. .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina problem med Safari handlade om gamla tillägg som inte var kompatibla med Sierra. Det var inget fel på Safari, utan på tilläggen från tredjepart. Jag har inga som helst problem med Safari efter utrensning av dessa tredjeparts tillägg. .

 

Jag har inga problem jag heller utöver alla dessa #@%&* badbollar.

Jag kom att tänka på att du kanske kanske tänkte på tillägg i systemet och har stängt av snudd när rubbet där, under Bilder och åtgärder åtminstone som aldrig funkat iallafall. Tycks ha hjälpt något. Får se efter några dagars användande och fotograferande.

Ska alldeles strax beställa 2x8GB Crucial från Macoteket. :)

 

post-5952-0-64082400-1498306167_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan och bör rapportera att det VAR tilläggen som spökade, de visat ovan alltså. Jag har fotograferat och använt Bilder flitigt dagarna som gått och har inte sett röken av några defekter, tecken på för lite minne.

 

Bilden är en genomsnittlig i mängd information lagrat. 10MB ungefär och taget med picture controls i min Nikon för mättade färger, "Vivid". Det gick raskt och var problemfritt att redigera det lilla jag gjorde i datorn.

Ska ändå bli roligt att få installera de där 16GB RAM. :)

 

post-5952-0-61035400-1498479718_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har byggt om Bilder. Alt+Command medan appen startar. Nu håller den på med att föra över bilder och filmer till molnet. Varför då? Källmaterialet har väl i sig inte modifierats, bara biblioteket, strukturen?

post-5952-0-83884000-1499519411_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har byggt om Bilder. Alt+Command medan appen startar. Nu håller den på med att föra över bilder och filmer till molnet. Varför då? Källmaterialet har väl i sig inte modifierats, bara biblioteket, strukturen?

 

rebuilt.png

Jag tror att bilderna och databasen på datorn jämförs med lagringen i molnet. Och gör eventuella ändringar. Incremental backup.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar ju eeeevigheter! <_< Bara halvvägs efter flera timmar! :sleeping:

 

post-5952-0-79735300-1499535413_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ta dagar om man har otur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min MBP har nu haft 16GB RAM installerat ett tag och problemen med Bilder består, dock inte lika ofta. Jag har noterat att det är en bra idé att avsluta Safari innan jag ska redigera bilder i Bilder, men även andra Apple appar har stört, exempelvis iTunes.

Nu när jag vet vad som ställer till det så är det bara att avsluta Safari och iTunes innan redigering men frågan är vad i hela friden det kan vara som stör? Slut på minne blir det ju INTE! <_<

Den femtioelfte reparationen av Bilders bibliotek. <_<

 

post-5952-0-84064500-1504786984_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...