Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hagberg

Rekommendera Poster

Detta kanske någon kan förklara för mig.

 

Jag har brottats med dåligt minne i min telefon, Iphone 6S 16GB.

 

Länge har jag haft ca 700-900mb ledigt utrymme trots att jag rensat appar, rensat i imessage inkorgen, flyttat bilder till molnet, tagit bort nedladdade poddar osv osv...

 

Snabbt har den varnat för dåligt med lagringsutrymme igen.

 

Såg ett tips i ett annat forum från en som hade samma problem. Att ta en säk.kopia på telefonen och sen fabriksåterställa den och sen återställa den igen. Vilket jag gjorde.

 

Innan återställning hade jag 11,1GB använt utrymme och 1GB ledigt enligt telefonen själv. Dock såg jag i Itunes att det skulle vara över 6GB ledigt. Men efter återställning hade jag 4,74 GB använt och 7,37GB ledigt vilket känns betydligt mer logiskt.

 

Jag reflekterade över att appen Instagram innan återställning tog upp 434mb utrymme och efter återställning nu tar 78,2mb.

 

Jag har alltså återställt telefonen med säk.kopia så den är ju exakt likadan som den var innan.

 

Kan någon förklara detta för mig? Inte ska det väl behöva vara så att man ska göra en återställning till som tätt för att frigöra utrymme? Är det en mjukvarubugg eller är det något helt logiskt som jag missat?

 

Har andra varit med om samma sak med sina telefoner/ipads?

 

Och varför skiljer det så mycket på apparna som Instagram i detta fall, från 434 till 79mb?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda förklaringen jag kan se är att Instagram och andra appar som laddar ner medier lagrar dessa i appen och att de därför växer i storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda förklaringen jag kan se är att Instagram och andra appar som laddar ner medier lagrar dessa i appen och att de därför växer i storlek.

Ja, vissa program är verkligen sån s k bloatware. Växer i ∞.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Android kan man gå in och ta bort data utan att avinstallera appen. I IOS måste man radera allt. Vad jag kan se. Men det vore bra om jag har fel för jag skulle också vilja kunna rensa i min Iphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som det är nu har jag haft min iPhone 6S sen den släpptes och inte raderat mer än de appar jag inte använder längre. Men man ska ju inte behöva blåsa om telefonen då och då för att frigöra utrymme. Ioförsig tog det väl 20min att avinstallera telefonen och återskapa den igen med iTunes. Så det är ju ingen jätte procedur. Men man ska väl inte behöva göra så egentligen kan man ju tycka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det nog, tyvärr, så att iOS-enheter med 16GB minne är lite underdimensionerade. Verkar som om normal användning och ett inte överdrivet antal appar snabbt fyller dem, vilket också leder till ”seghet”.

Att apparna hela tiden blir större gör inte saken bättre…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det nog, tyvärr, så att iOS-enheter med 16GB minne är lite underdimensionerade. Verkar som om normal användning och ett inte överdrivet antal appar snabbt fyller dem, vilket också leder till ”seghet”.

Att apparna hela tiden blir större gör inte saken bättre…

Apple rycker alltså undan mattan för sina egna mobiler. Så kan de sälja nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple rycker alltså undan mattan för sina egna mobiler. Så kan de sälja nya.

 

Det är väl lite av affärsidén, ja. Inte bara då det gäller mobilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Eldvindovatten

Det du kan göra är även att avinstallera och återinstallera dina Instagram-/Facebook appar! Då frigör du även minnet! Men... 16 GB är på tok för litet utrymme, dessvärre! Har en mor som ringer mig dagligen med samma problem!

 

Hoppas det löser sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...