Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Alla mina filer"


iMarc

Rekommendera Poster

post-17077-0-58114500-1497880237_thumb.png

 

Undrar om Alla Mina Filer är samtliga filer överhuvudtaget, då menar jag även de som finns på Macens hårddisk samt på iCloud?

 

Som synes oöverskådligt och fullt med screenshots från mobiltelefoner, bilder från diverse molntjänster osv.

Har ej tid eller möjlighet att gå igenom ca 10000 filer, problemet är att jag vill spara mycket av dessa filer, även screenshots.

 

Vet inte om det går att tagga tex screenshots från mobiltelefoner så de går att sortera lättare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

attachicon.gifSkärmavbild 2017-06-19 kl. 15.47.09.png

 

Undrar om Alla Mina Filer är samtliga filer överhuvudtaget, då menar jag även de som finns på Macens hårddisk samt på iCloud?

 

Som synes oöverskådligt och fullt med screenshots från mobiltelefoner, bilder från diverse molntjänster osv.

Har ej tid eller möjlighet att gå igenom ca 10000 filer, problemet är att jag vill spara mycket av dessa filer, även screenshots.

 

Vet inte om det går att tagga tex screenshots från mobiltelefoner så de går att sortera lättare.

 

"Alla mina filer" är en förinställd smart mapp. Den gör alltså inget utöver vad man inte kan göra själv genom att skapa en smart mapp. När det gäller ditt huvudproblem finns en enkel men genial lösning. Klona över allt på en hårddisk som du har ansluten till din dator, som är ren från filer. Varje gång du saknar något går du till den externa hårddisken och hämtar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix. Jag har en extern USB-hårddisk på 1TB som används som Time Machine, men som du skriver så ska disken vara ren från filer så då går väl inte den att använda. Det med kloning vet jag tyvärr inte hur det fungerar. Finns väldigt mycket dublettfiler också så jag ser ingen ände på problemet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Alix. Jag har en extern USB-hårddisk på 1TB som används som Time Machine, men som du skriver så ska disken vara ren från filer så då går väl inte den att använda. Det med kloning vet jag tyvärr inte hur det fungerar. Finns väldigt mycket dublettfiler också så jag ser ingen ände på problemet heller.

Då är det bara manuell rensning som gäller. Tråkigt och tidsödande om man ens har den energi som krävs. Lycka till!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla filer" listar alla filer i datorn, det inkluderar filer på iCloud Drive då de ligger i mappen iCloud Drive på datorn. Macen har alltså en lokal kopia av det som finns på iCloud Drive på nätet.

Om du har Mac OS Sierra så kan du få en mer detaljerad översikt över vad du har i datorn, än den som finns direkt under Lagring. Du klickar på knappen "Hantera" så får du det, och bland valen finns även en funktion som heter Minska plotter, som hjälper med översikten över stora filer, gamla filer etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...