Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta bort spaces!


Swingkid

Rekommendera Poster

Hej alla, jag har ett "problem". Jag skulle vilja göra så att alla öppna program lägger sig på varandra. Just nu gör de det endast om de inte är öppna i full screen. Det är inte helt optimalt då jag vill ofta ha notepad öppet ovan safari då jag ofta skriver noteringar i notepad som jag sedan ska skriva in i full screen- öppnad word eller safari. Går detta att ordna? Som jag förstått kallas denna mac-funktion för "spaces". Jag vill alltså ta bort allt detta. Jag gillar dock mission control och att med tre fingrar svajpa upp en översikt över alla öppna program så det vill jag inte ta bort men som jag förstår är dessa funktioner kopplade till varandra?

 

Med vänliga hälsningar

Calle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

En annan sak som kan vara en lösning förutom Mattiasgbg's förslag är att du kan dra fyra fingrar uppåt på trackpaden så kommer alla aktiva fönster upp och då kan du välja ett nytt. Det går supersnabbt, något jag själv använder varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är ju kommando-tabb snabbaste sättet att växla mellan program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla, jag har ett "problem". Jag skulle vilja göra så att alla öppna program lägger sig på varandra. Just nu gör de det endast om de inte är öppna i full screen. Det är inte helt optimalt då jag vill ofta ha notepad öppet ovan safari då jag ofta skriver noteringar i notepad som jag sedan ska skriva in i full screen- öppnad word eller safari. Går detta att ordna? Som jag förstått kallas denna mac-funktion för "spaces". Jag vill alltså ta bort allt detta. Jag gillar dock mission control och att med tre fingrar svajpa upp en översikt över alla öppna program så det vill jag inte ta bort men som jag förstår är dessa funktioner kopplade till varandra?

 

Med vänliga hälsningar

Calle

Spaces och Exposé är lite annat. Vet inte hur du har det normal, om du har dina fönster i fullstorlek eller fullskärm som normal läge. Jag har lite mindre fönster, så ser jag fler program samtidigt + att jag alltid kan komma åt skrivbordet snabbt om jag vill/behöver.

 

Om du har ett skrivbord:

post-64246-0-98130600-1497872962.png

 

Kan du använda ⌘↑, så visas Spaces/Mission Control:

post-64246-0-22659400-1497872967.png

 

Med många fönster öppna av ett program, så kan man hovra det prigrammet och skrolla upp/ned så får man en fönsterseparation där. Rätt smidigt.

 

Och om du använder ⌘↓ så för du en översikt på öppna sidor/dokument/fönster inom 1 program.

post-64246-0-21808500-1497872972.png

Du kan anv ⌘TAB för att hoppa mellan med.

 

Kika lite i Systeminställningarna. Där kan du ställa in sånt, inkl “hot corners” - så visas det om du triggar det den bägen s a s.

post-64246-0-48247300-1497872979_thumb.png

post-64246-0-54083200-1497872984_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag vill ofta ha notepad öppet ovan safari då jag ofta skriver noteringar i notepad som jag sedan ska skriva in i full screen- öppnad word eller safari.

 

// ... //

Om det kan vara till hjälp... Du kan göra Safari till en “Notepad”,så har du allt i samma program.

 

Jag har 2 bokmärken (av samma) med en “notepad”. En ljus och en mörk. :)

post-64246-0-92556900-1497874688_thumb.png

data:text/html,<meta%20charset="utf-8">%3Ctitle%3E1Line%20Notepad%3C/title%3E%3Cstyle%3E*%7Bmargin:0;padding:0;border:none;outline:none;%7D%3C/style%3E%3Ctextarea%20style=%22background:whitesmoke;color:%23333;font-family:sans-serif;font-size:1.2em;width:100%25;height:100%25;padding:1em;%22%20autofocus%20placeholder=%22Notes...%22%20/%3E
data:text/html,<meta%20charset="utf-8">%3Ctitle%3E1Line%20Notepad%20%5BNightmode%5D%3C/title%3E%3Cstyle%3E*%7Bmargin:0;padding:0;border:none;outline:none;%7D%3C/style%3E%3Ctextarea%20style=%22background:%233e3e3e;color:whitesmoke;font-family:sans-serif;font-size:1.2em;width:100%25;height:100%25;padding:1em;%22%20autofocus%20placeholder=%22Notes...%22%20/%3E

 

Ser ut så här:

post-64246-0-81749300-1497874693_thumb.png

post-64246-0-06997900-1497874698_thumb.png

 

- - -

 

Finns en tråd om det med, där du kan kika lite med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Annars är ju kommando-tabb snabbaste sättet att växla mellan program.

Absolut, mellan program men jag tycker inte det när det kommer till fönster. Om jag har tre word-dokument öppet så går det (för mig) snabbare med fyra fingrar (på trackpaden). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan fönster är det kommando+< som är snabbast. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan fönster är det kommando+< som är snabbast. ;)

Yep - absolut snabbast! :yeahbaby: Det finns lite olika varianter på den, beroende på vilket system man har. Jag har t ex: ⌘` i mitt system.

 

Man kan ju alltid välja/ändra själv om man vill eller behöver.

post-64246-0-32105300-1497881905_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen ganska dumt att det inte finns något snabbkommando för att växla mellan fönster oavsett program. Jag menar alltså som ersättning till nuvarande snabbkommandon utan som komplettering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda fyrafingerslösningen är inte för mig och inte heller köra cmd shift eller vad den heter som växlar då jag vill kunna ha tex word uppe i stort och lägga notepad ovanpå problemfritt utan att word försvinner. Det går inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda fyrafingerslösningen är inte för mig och inte heller köra cmd shift eller vad den heter som växlar då jag vill kunna ha tex word uppe i stort och lägga notepad ovanpå problemfritt utan att word försvinner. Det går inte nu.

 

Varför lägger du dem inte bara bredvid varandra? Annars täcker ju ändå Textredigeraren delar av Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, fast det är ju det jag vill så jag kan ha uppe word fullt ut och ha notepad över som en memo...men det är ju inte bara det. Det är sjukt irriterande att att glider åt sidan bara när man vill byta program också från Safari. Det är faktiskt en sak jag saknar från Windows. Där är det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det kan vara till hjälp... Du kan göra Safari till en “Notepad”,så har du allt i samma program.

 

Jag har 2 bokmärken (av samma) med en “notepad”. En ljus och en mörk. :)

attachicon.gifFF_1Line_01.png

data:text/html,<meta%20charset="utf-8">%3Ctitle%3E1Line%20Notepad%3C/title%3E%3Cstyle%3E*%7Bmargin:0;padding:0;border:none;outline:none;%7D%3C/style%3E%3Ctextarea%20style=%22background:whitesmoke;color:%23333;font-family:sans-serif;font-size:1.2em;width:100%25;height:100%25;padding:1em;%22%20autofocus%20placeholder=%22Notes...%22%20/%3E
data:text/html,<meta%20charset="utf-8">%3Ctitle%3E1Line%20Notepad%20%5BNightmode%5D%3C/title%3E%3Cstyle%3E*%7Bmargin:0;padding:0;border:none;outline:none;%7D%3C/style%3E%3Ctextarea%20style=%22background:%233e3e3e;color:whitesmoke;font-family:sans-serif;font-size:1.2em;width:100%25;height:100%25;padding:1em;%22%20autofocus%20placeholder=%22Notes...%22%20/%3E

 

Ser ut så här:

attachicon.gifFF_1Line_02.png

attachicon.gifFF_1Line_03.png

 

- - -

 

Finns en tråd om det med, där du kan kika lite med.

 

Den där var ju klart intressant, men problemet är ju då ändå att notepad försvinner när man inte är inne på den taben. Sedan så ska du skriva kanske i word eller på safari och så har du glömt det och så måste du fippla mellan en massa olika tabs. Tyvärr inte ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att köra två fönster i gemensamt fullskärmsläge, kan det vara användbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligheten att köra två fönster i gemensamt fullskärmsläge, kan det vara användbart?

 

 

Möjligt. Jag vet inte riktigt hur du tänker dig. Jag skulle bara vilja ha det som det är i windows och på pc och inte att allt försvinner bara för att man byter program. Allt ska lägga sig ovanpå varandra helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Möjligt. Jag vet inte riktigt hur du tänker dig. Jag skulle bara vilja ha det som det är i windows och på pc och inte att allt försvinner bara för att man byter program. Allt ska lägga sig ovanpå varandra helt enkelt.

 

Jag kan först nämna att jag inte begriper vad du vill uppnå, men det jag menade var att starta ett programfönster, ex Safari, i fullskärmsläge, dra sedan upp ett annat fönster, ex Word, till Safaris fullskärmsikon högst upp på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Mellan fönster är det kommando+< som är snabbast. ;)

Haha! Ja. Men ett exempel till då, om du har olika typer av fönster (se bild), DÅ tycker jag fyra fingrar är snabbare. Köper du det? :)

post-76941-0-03942700-1497940889_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Att använda fyrafingerslösningen är inte för mig och inte heller köra cmd shift eller vad den heter som växlar då jag vill kunna ha tex word uppe i stort och lägga notepad ovanpå problemfritt utan att word försvinner. Det går inte nu.

Har du testat split screen-funktionen? Den är otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt. Jag vet inte riktigt hur du tänker dig. Jag skulle bara vilja ha det som det är i windows och på pc och inte att allt försvinner bara för att man byter program. Allt ska lägga sig ovanpå varandra helt enkelt.

Fast alla ligger på varandra, både i OS X, Linux och Windows. Har du 5 (fönster-)program igång så ligger alla där. Man byter mella dem med olika kortkommandon - i OS X med ⌘[tab]. Att hoppa mellan 2 går riktigt fort, och kräver bara 1x ⌘[tab] efter som senast använda program lägger sig först i kön s a s. Det är väla samma betéende i Windows, har jag för mig.

 

Sen finns det vissa program som har en funktion/egenskap att de alltid ligger överst, även om ett annat program är igång. T ex, tangentbordsprogrammet, det progr/fönstret med alla tecken man kan infoga och sånt. Annars är det nog mer anpassat för varningsrutor/popup'er osv, så som ligger överst tills man klickat t ex OK eller Avbryt.

 

Det finns ett program/plugin som heter “Afloat”, som lägger till en sån, el liknande funktion. Det kräver att man även installerar SIMBL och att du avaktiverar SIP som är en säkerhetsfunktion. Du kika lite här som exempel: https://www.maketecheasier.com/mac-keeping-your-application-window-always-on-top/

 

Det fungerar säkert bra om det bara är för enskilda program, men jag kan tänka mig att det blir samma problem/betéende om man lägger til den egenskapen till flera progam. Något program måste ju alltid ligga överst s a s.

 

- - -

 

Vet inte vad du har för program som “Notepad” för det finns ingen notepad (som i Windows) i OS X. Windowsprogrammet Notepads motsvarighete är Textredigeraren (TextEdit).

 

Jag skulle börja med att kolla runt efter program som är just för anteckningar, och se om de har en sån funktion inbyggd kanske, där deras fönster/paletter alltid ligger synliga och tillgängliga. Det är bättre än att hålla på med plugins osv - och där man ev äventyrar säkerheten (SIP) för att kunna installera det.

 

Scratchpad kanske kan vara ett alternativ: https://itunes.apple.com/se/app/scratchpad-simple-notes-widget/id1210167684

 

Många program har iofs en egen s k “scratchpad”, t ex BBEdit, men jag vet inte om Word använder en sån.

 

Men man måste ju inte ha programmet i full storlek. Antar att om du vill ha det likt Windows att det är en vana från där - där det mer el mindre är det förvalda fönsterbetéendet, även om man kan “normalisera” fönster där med.

 

Här är en bild på Writer (Open Office's motsvarighet till Word):

post-64246-0-47330900-1497941800_thumb.jpg

 

Gjorde fönstret xtra stort, mot vad jag brukar ha. Visningen av dokumentet är 100% i layout mode. Och som du ser så finns det gott om plats runt om att kunna ha andra program synliga samtidigt. Skärmbilden är från min 24"-skärm, med 1920x1200px.

 

Det borde kunna gå att få till något liknande även i MS Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där var ju klart intressant, men problemet är ju då ändå att notepad försvinner när man inte är inne på den taben. Sedan så ska du skriva kanske i word eller på safari och så har du glömt det och så måste du fippla mellan en massa olika tabs. Tyvärr inte ett alternativ.

Ja, den är bra att ha :) ...även till annnat. Antingen kan man ha den i ett egen fönster, eller lägga den i ny tab. Mellan fönster kan man växla lätt med ett kortkommando, och även inom ett fönstrer kan du vandra genom tabbarna med t ex: ⌘→/⌘← eller ⌥⌘→/⌥⌘←. Är lite olika i olika webläsare. I Firefox kan du även nå tabbarna med ⌘{1..9}, men jag har för mig att i Safari är de kortkommandona reserverade för bokmärken man lägger upp i bokmärkesraden (inte menyn). ⌘1 = bokmärke 1, osv...

 

Vill du slippa växla program, så kan du ju alltid ha den till när du är i Safari - och i Word... kör med ett öppet blank dokument bara, så kan du växla mellan det du arbetar i och det du antecknar i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår nog inte vad det är du vill göra. Och jag förstår inte vad du menar när du skriver "Det är sjukt irriterande att att glider åt sidan bara när man vill byta program också från Safari".

 

Men varför lägger du inte bara programmen bredvid varandra? Som i min bild.

post-60758-0-01973700-1497952035_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår nog inte vad det är du vill göra. Och jag förstår inte vad du menar när du skriver "Det är sjukt irriterande att att glider åt sidan bara när man vill byta program också från Safari".

 

Men varför lägger du inte bara programmen bredvid varandra? Som i min bild.

[+] :yeahbaby: Det var så jag menade med i min bild, att det finns plats åt höger och ändå att Writer eller Word är tillräckligt stor så man ser allt i det programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare, sorry har mitt på engelska :) programmet heter "Notes".

 

Ska försöka förklara ytterligare - när jag cmd+shiftar så åker Safari eller word åt sidan och försvinner helt. Jag vill inte det. Jag vill att detta program skall ligga kvar under det nya öppnade programmet, alldeles oavsett vad detta programmet kan vara (så länge det programmet inte är öppnat i fullscreen).

Förklarade jag lite bättre nu?

Det är så det är i windows i alla fall och det vore fint att få till det här också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare, sorry har mitt på engelska :) programmet heter "Notes".

 

Ska försöka förklara ytterligare - när jag cmd+shiftar så åker Safari eller word åt sidan och försvinner helt. Jag vill inte det. Jag vill att detta program skall ligga kvar under det nya öppnade programmet, alldeles oavsett vad detta programmet kan vara (så länge det programmet inte är öppnat i fullscreen).

Förklarade jag lite bättre nu?

Det är så det är i windows i alla fall och det vore fint att få till det här också.

⌘⇧ har jag inte hört talas om innan - eller menar du ⌘tab?

 

När man växlar program och ett program är i fullskärmsläge - då åker det iväg i sidled när man byter. Anv helskärmsläge istället, om du måste ha så stora fönster. Dvs maximal fönsterstorlek (gröna knappen) utan att det går i fullskärmsläge (ie. då menyraden försvinner, osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...