Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filevault blockerade start efter fel avstängning


Nybegynneren

Rekommendera Poster

Nybegynneren

Jag har OS 10.11.6 och har aktiverat filevault. Mitt i natten går I macen igång från sleep med wake up reason RTC men ingen uppvakning är schemalagd! Datorn stängdes av genom att dra ut sladden. - Inte alla som är lika glada för att bli väckta av datorn!

Då jag skulle starta den normalt nästa dag fick jag aldrig tillfälle att logga in, men fick en skärm där jag kunde markera glömt lösenord, att jag inte kunde skriva in lösenord med tangentbordet mm. Detta trots fler avstängning/uppstart med strömknappen och misslyckat försök på säker omstart. Till sist valde jag att jag inte kunde skriva in lösenordet och fick då en ruta där jag skulle skriva in det igen och avkryptera skivan. Datorn gick igång och började avkryptera.

 

Varför vaknade den när jag inte har någon väckning schemalagd och inte har någon fjärråtkomst aktiverad?

Blir det strul på hårddisken om jag aktiverar Filevault igen när den är färdig avkrypterad?

Har ni förslag på annat sätt att få igång datorn vid sådant problem??

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Innan du gör något alls, se till att ta backup.

Det ska inte vara något problem att aktivera Filevault igen. Vill du vara extra noggrann kan du stänga av datorn först, göra en säker start och sedan starta om den innan du aktiverar Filevault.


https://support.apple.com/sv-se/HT201262

"Starta i säkert läge:

Starta eller starta om Mac och håll direkt ned skifttangenten. Den vita Apple-logotypen visas på bildskärmen. Lär dig vad du ska göra om Apple-logotypen inte visas.

Släpp skifttangenten när du ser inloggningsfönstret. Om startskivan är krypterad med FileVault kan du behöva logga in två gånger: en gång för att låsa upp startskivan och en gång till för att logga in på Finder.

När du vill lämna säkert läge startar du om Mac-datorn utan att trycka på någon tangent under starten."


För att undvika att datorn vaknar kan du prova att inte ha detta alternativ förkryssat (se bild). Det finns under energiinställningar i Systeminställningar.

 

post-66896-0-86578500-1497782805_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybegynneren

Här är inget annat än put hardisks to sleep when possible ikryssat och inget schema för väckning, därför det är så konstigt att den startar mitt i natten! även autostart efter strömavbrott är inte ikryssat, men den vaknar endå ibland själv när strömmen kommer tillbaka efter avbrott....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...