Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 4K 2017 med HDMI problem


SFL

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en av de nya iMacarna, 21,5 tum med 4K skärm som kom nu för någon vecka sen. Jag har skaffat en USB-C/HDMI adapter på Kjell och Company. Men det fungerar inte! Datorn kan inte hitta TV:n. Skärmen blinkar en massa och på TV:n kommer det upp ett meddelande om att den inte får någon signal. Det jag lyckats se på macen är den rutan som kommer upp i vanliga fall där man ska välja om det är 1080p osv. Den har jag sett komma upp tvärt men sen försvinner den och skärmen bllnkar/flickar eller vad det nu kallas.

 

Någon som vet vad det kan vara för fel? Detta var ju riktigt riktigt störigt.

 

Kan väl noteras att senaste programvaran på TV:n är installerad. Har en 55" LG TV som är köpt förra året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte betyder något, men på den här står det uttryckligen att den stöder Thunderbolt 3, vilket inte stod i beskrivningen av den du länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte betyder något, men på den här står det uttryckligen att den stöder Thunderbolt 3, vilket inte stod i beskrivningen av den du länkade till.

 

 

Hmm intressant! Har kollat på deras sida efter adaptrar men missat den av någon konstig anledning. Beställningsvara i den staden jag bor i. Borde ju gå bra att beställa hem den och om den inte fungerar lämna tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hmm intressant! Har kollat på deras sida efter adaptrar men missat den av någon konstig anledning. Beställningsvara i den staden jag bor i. Borde ju gå bra att beställa hem den och om den inte fungerar lämna tillbaka?

 

Det är säkert inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är säkert inga problem.

 

Har i alla fall mailat och frågat om både det samt om den ska fungera med min mac. Får se va för svar jag får. För övrigt tycker jag det är skandalöst att en så simpel och nu etablerad sak som hdmi inte fungerar på en helt ny mac!

 

Har ni fler tips att komma med, dela gärna med er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tror lösningen ligger i det KMN skriver.

 

Jag läste en bra artikel om det där med kablar strax efter att nya MPB släpptes men jag kan tyvärr inte hitta den nu.

 

Att en kabel/adapter har rätt kontakter innebär inte att det hela kommer att funka. Det måste även finnas stöd för den teknik med vilken det ska kommuniceras, i detta fallet Thunderbolt 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte betyder något, men på den här står det uttryckligen att den stöder Thunderbolt 3, vilket inte stod i beskrivningen av den du länkade till.

 

Efter att ha inhandlat denna adapter verkar nu problemet vara löst. Du ska ha ett riktigt stort tack KMN!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Och så är problemet tillbaka. Jag har inte gjort annat än att stänga ner datorn sen dra igång den igen och då vägrar den hitta TVn. Det har hänt en gång tidigare och då testade jag koppla in i ett annat HDMI-uttag i TVn (finns tre olika) och då fungerade det igen. Nu går det inte lösa på det sättet av någon anledning.

 

Det är så jävla konstigt, ena minuten fungerar det fläckfritt sen nästa fungerar det inte alls och det enda man gjort är att stänga/starta om datorn. Känns som att jag testat allt som finns men ingenting fungerar! Någon som har ett tips?

 

Och om någon har den minsta förklaringen till hur det kan fungera sen inte alls får gärna försöka förklara för jag fattar verkligen ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa TV-apparater så är det ett specifikt HDMI.uttag som är avsett för datoranslutning. Kolla i din TVs bruksanvisning om så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa TV-apparater så är det ett specifikt HDMI.uttag som är avsett för datoranslutning. Kolla i din TVs bruksanvisning om så är fallet.

Nope så är inte fallet. Jag bytte aldrig utan det bara bestämde sig för att inte fungera efter en omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har du kollat att upplösningen är en som TVn stödjer?

 

Om du går till iMacen kan du hämta in alla inställningsfönster till huvudskärmen (vilken bör vara din iMac) och sätta upplösning på andra skärmen därifrån.

 

 

post-493-0-87271300-1500632888_thumb.png

post-493-0-03976200-1500632901_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag antar att det är en 4K-tv? Hurdan är kabeln? Om det är en riktigt gammal sliten kanske den inte orkar med 4K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att upplösningen är en som TVn stödjer?

 

Om du går till iMacen kan du hämta in alla inställningsfönster till huvudskärmen (vilken bör vara din iMac) och sätta upplösning på andra skärmen därifrån.

 

 

Macen hittar inte skärmen överhuvudtaget så jag kan inte gå in och ställa om något. Det syns alltså inte när man går in i inställningar för skärm att det finns en till skärm kopplad.

Det är inte en 4K-TV, det är full HD på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för TV? Märke och modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för TV? Märke och modell?

En sån: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/55-60tum/lg-55lf580v/222688.9118/

 

Jag har märkt att när jag kopplar till HDMI3 bak i TVn så blir det alternativet märkt/upplyst på TVn när jag går in i menyn där man kan välja mellan de olika HDMI uttagen. Men när jag väljer det alternativet står det ändå att det inte finns någon signal. Det var däremot såhär jag löste problemet sist för då fanns det en signal där. Och då kunde jag sedan byta tillbaka till HDMI1 och det funkade. Hoppas ni förstår typ vad jag menar.

 

Jag funderar även på om det kan vara fel på min HDMI-kabel men det tror jag faktiskt inte. Jag har inte rört den utan problemet uppstod efter att jag som sagt, stängt av/startat om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var TVn ansluten och påslagen när du startade om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt problem.

 

Men jag har varit med om sprillans nya kablar som "nästan" fungerat, dock inte just HDMI. (Det var dels Firewire och dels Ethernet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev less så stack förbi en Apple-auktoriserad affär och frågade om dom kunde lista ut vad problemet är. Han sa att det kan vara hdmi-kabeln, adaptern eller rent av TVn. Datorn skulle kunna vara problemet men det trodde han inte då den är så ny.

 

Slutade med att jag i alla fall testköpte en adapter där:

https://www.moshi.com/usb-c-to-hdmi-adapter

 

Och när jag provade den så funkar det igen. Testade gamla adaptern och den fungerar inte så måste blivit något fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, bra att det löste sig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...